بازار بی‌رمق خانه‌های ارزان قیمت+ نرخ‌ها

به دنبال کاهش محسوس معاملات و توقف روند رشد قیمت، بازار خانه‌های کوچک متراژ و قیمت مناسب نیز دچار کسادی شده است؛ به طوری که در شش منطقه ارزان قیمت تهران فقط ۷۳۷ فقره معامله انجام شده که ۱۶ درصد از کل قراردادهای خرید و فروش آبان ماه را شامل می شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ۴۰ درصد معاملات در شش منطقه دارای قیمت بالاتر از میانگین شهر انجام می شود و سهم ۱۶ منطقه دیگر ۶۰ درصد از معاملات است که با توجه به تعداد و تراکم جمعیتی این مناطق سهم چندان بالایی محسوب نمی شود. به بیان دیگر بازار خانه در مناطق ارزان قیمت رونق چندانی ندارد. کاهش قدرت خرید، انتظار برای افت بیشتر قیمتها و توقف معاملاتی از دلایلی کسادی بازار خانه های ارزان قیمت محسوب می شود.

آمارها نشان می دهد قیمت مسکن در مناطق ۱ تا ۶ پایتخت بالاتر از نرخ میانگین شهر و در مناطق ۷ تا ۲۲ پایین تر از متوسط قیمت یعنی ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع است. با این حال سهم شش منطقه گران قیمت که همگی در نیمه شمالی تهران قرار دارند از معاملات مسکن قابل توجه است. این نمایه از پایین بودن توان متقاضیان واقعی در بازار مسکن حکایت دارد.

آبان ماه امسال رتبه اول فراوانی معاملات برحسب متراژ واحدهای مسکونی به خانه های ۶۰ تا ۷۰ متر و همچنین ۵۰ تا ۶۰ متر هر کدام با سهم ۱۵ درصد از قراردادهای خرید وفروش آبان مربوط شد. رتبه دوم به واحدهای ۷۰ تا ۸۰ متر و جایگاه سوم به خانه های ۴۰ تا ۵۰ متر هرکدام به ترتیب با سهم ۱۲ و ۱۱ درصد تعلق گرفت.

درخصوص قیمت یک متر مربع واحد مسکونی نیز خانه های متری ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان با سهم ۸.۶ درصد از کل معاملات رتبه اول را در اختیار دارند. واحدهای ۱۶ تا ۱۸ میلیون تومان در هر متر مربع در جایگاه دوم قرار دارند و رتبه خانه های متری ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان با سهم ۶.۹ درصد سوم است. در جایگاه چهارم نیز واحدهای متری ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان با سهم ۶.۸ درصدی از کل معاملات قرار دارند. به طور کلی ۴۱ درصد معاملات در بازه قیمتی کمتر از ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع انجام می شود و البته خانه های با قیمت بیش از متری ۵۶ میلیون تومان ۶.۴ درصد از کل معاملات را در بر می گیرند.

آبان ماه ۱۳۹۹ ارزان ترین مناطق پایتخت به ترتیب منطقه ۱۸ با میانگین هر متر خانه به قیمت ۱۲ میلیون و ۴۰ هزار تومان، منطقه ۲۰ با نرخ میانگین ۱۲ میلیون و ۷۴۵ هزار تومان، منطقه ۱۷ با ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، منطقه ۱۶ با ۱۴ میلیون و ۳۵ هزار تومان، منطقه ۱۵ با قیمت ۱۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و منطقه ۱۹ با ۱۴ میلیون ۸۹۰ هزار تومان در هر متر مربع بودند. این در حالی است که با وجود قیمت پایین مسکن، شش منطقه مذکور تنها ۱۶ درصد از کل معاملات مسکن در شهر تهران را به خود اختصاص داده اند.

بررسی ها نشان میدهد بازار آپارتمانهای کوچک و ارزان قیمت در مناطق جنوبی تهران نیز رونق چندانی ندارد؛   هرچند بازار مسکن در این مناطق با فقر فایلهای مرغوب کوچک متراژ و به قیمت مواجه است. اغلب آپارتمانهای نقلی نیز در مناطق ۹ و ۱۰ وجود دارد. واسطه های ملکی می گویند که نرخهای پیشنهادی معمولا بالاتر از عرف این محله ها ارایه می شود و البته خریدار چندانی ندارد. بخصوص که از اواسط آبان ماه حجم عرضه در بازار مسکن حدود ۳۰ درصد افزایش و تقاضا ۴۴ درصد کاهش یافته است.

از بین مناطق واقع در نیمه جنوبی تهران، بالاترین قیمت به منطقه ۱۳ با متوسط ۲۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در هر متر مربع تعلق دارد و رتبه بعدی به منطقه ۱۴ با میانگین ۲۰ میلیون تومان مربوط می شود.

نگاهی به نرخهای پیشنهادی مسکن در مناطق جنوبی تهران نشان می دهد که قیمتها بالاتر از نرخهای قطعی بر اساس معاملات آبان ماه ۱۳۹۹ ارایه می شود و در این شرایط خریداران در انتظار افت قیمتها هستند. محدوده قیمتی در استطاعت خریداران خانه در این مناطق نیز کمتر از ۲۰ میلیون تومان در هر متر مربع است.

خانه در تهران متری ۲۷.۱ میلیون تومان

آبان ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۸.۲درصد و نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در آبان ماه به ۴.۵ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل ۴۸.۸ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۹.۹ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.