بازار خودروی ایران پذیرای خودروهای چینی نیست

یکی از فعالان بازار خودرو در خصوص کاهش قیمت خودروهای وارداتی گفت : بازار خودرو با کاهش بیش از ۱۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی و ۲ تا ۵ درصدی قیمت بعضی خودروهای داخلی مواجه شده است .

نیکخواه افزود : نوسان نرخ ارز بر قیمت خودروهای وارداتی و تولیدات داخلی تأثیر بسزایی دارد و طبیعی است که با کاهش اخیر نرخ ارز قیمت ها نیز تغییر کند البته این افت قیمت در خودروهای داخلی کمتر دیده می گردد و تنها خودروهایی را شامل می گردد که تولید بیشتری نسبت به خودروهای دیگر داشته اند .

وی با بیان اینکه قیمت های تعیین شده از سوی شورای رقابت منصفانه نیست و خودروسازان را با ضرر مواجه می کند عنوان کرد : با توجه به کاهش تیراژ تولید خودرو و قطعه ، قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت منصفانه به نظر نمی رسد هر چند این صنایع همچنان به تولید خود ادامه می دهند اما قیمت گذاری باید با توجه به بازار عرضه و تقاضا صورت گیرد وگرنه روندی که برای قیمت گذاری خودرو در حال اعمال است فاجعه آفرین خواهد بود .

 

وی در ادامه به عدم ثبات اقتصادی در بازار فروش خودرو اشاره و تصریح کرد : در صورتیکه ثبات اقتصادی در دولت آینده بوجود آید نوسان بازار فروش خودرو نیز کاهش خواهد یافت و منجر به تعدیل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی خواهد شد .

وی در خصوص وضعیت فروش خودرو در در بازار کنونی گفت : خرید و فروش در بازار خودرو همچنان انجام می گیرد و شایان ذکر است استقبال مصرف کنندگان از خودروهای داخلی بیش از خودروهای واراتی است زیرا از نظر کمیت خودروهای وارداتی نمی توانند با خودروهای داخلی وارد رقابت شوند .

نیکخواه با بیان اینکه به تجربه ثابت شده است که در ادوار قبل خودروهای چینی با استقبال چشم گیری در بازار ایران روبرو نشده است گفت : در قبل خودروهایی چینی وارد ایران شد و در خط تولید نیز آغاز به کار کرد اما پس از مدتی بدلیل عدم استقبال مصرف کنندگان ایرانی نتوانست در بازار ایران دوام بیاورد و تولید آن کنسل شد چرا که  خدمات پس از فروش خودروهای چینی در ایران فعال نیست علاوه بر این بعضی از خودروهای چینی علی رغم ظاهر از تکنولوژی بسیار قدیمی برخوردارند و این دو مسئله استقبال مصرف کنندگان ایرانی را از خودروهای چینی کاهش می دهد .

وی افزود : یکی از مهمترین مسائلی که سبب عدم استقبال از خودروهای چینی در بازار داخلی میشود ارتقای استاندارد خودروهای داخلی نسبت به خودروهای چینی است همچنین قیمت خودروهای چینی به گونه ای است که می توان با همان هزینه خودروهای وارداتی بهتری را خریداری کرد .

این فعال بازار خودرو گفت : بعضی از خودروها بر اساس استانداردهای پذیرفته شده در ایران مجوز ورود را اخذ می کنند اما خودروهایی که خارج از استاندارد های داخلی باشد در واردات به مشکل بر خواهد خورد بنابراین تمایلی برای خرید آن در مصرف کننده نیست .

وی در خاتمه اظهار داشت : در صورتی که شرکتهای خودروسازی مثل ایران خودرو و سایپا مسئولیت واردات خودروهای چینی را بر عهده بگیرند و بتوانند از پس خدمات پس از فروش آن بر آیند شاید مصرف کنندگان در خرید خودروهای چینی تجدید نظر کنند .
 

عکس : محمدعلی شبیری

پایان خبر/

تاریخ ارسال : چهارشنبه ۹ مردادماه
ساعت ارسال : ۱۲:۲۵


Machinemag.com News
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.