بازار داغ پلت‌فرم

بازار داغ پلت‌فرم

عصرخودرو : حدود نیم قرن از فعالیت صنعت خودروسازی کشور می‌گذرد، این در حالی است که ساخت سه پلت‌فرم در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را می‌توان از جمله مهم‌ترین دستاورد ۵۰ سال سابقه خودروسازی ایران خواند. هر چند پلت‌فرم‌هایی که به سرانجام رسیدند همگی، کلمه «ملی بودن» را یدک کشیدند اما این نکته هیچ‌گاه پنهان نبوده که پلت‌فرم‌های به اصطلاح ملی، بر پایه برندهای دو شرکت پژو و کیا طراحی و ساخته شد.

بهدنقل از دنیای اقتصاد، حال در شرایطی قرار داریم که طی دو سال گذشته بازار ساخت پلت‌فرم در کشور داغ شده، این در حالی است که خودروسازان بزرگ دنیا این روزها به واسطه کاهش هزینه‌های طراحی پلت‌فرم، همکاری مشترک با یکدیگر، را در دستور کار قرار دادند اما در ایران همچنان علاقه خاصی به ساخت خودروی کاملا ایرانی یا ملی وجود دارد.
حال این علاقه‌مندی می‌تواند هزینه‌های زیادی برای خودروسازان دربرداشته باشد چرا که ساخت پلت‌فرم نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی می‌طلبد، اما خودروسازان با اوضاع و احوال فعلی از جمله محدودیت‌های نقدینگی، تحریم و مشکلاتی که هر روز آنها را به صف می‌کنند تا نشان‌دهند در چه شرایطی مشغول به فعالیت هستند، بازهم بر ساخت پلت‌فرم اصرار می‌کنند. درچنین شرایطی طی دو سال گذشته بازار ساخت پلت‌فرم ملی نه تنها از جانب خودروسازان بلکه از سوی قطعه‌ساز و دانشگاهیان و سازمان گسترش رو به گرمی رفته و همگی می‌خواهند پلت‌فرم صددرصد ملی بسازند.
در حال حاضر سازمان گسترش ساخت دو پلت‌فرم غدیر و قربان را در دستور کاردارد. از سوی دیگر دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت نیز ساخت یک پلت‌فرم را با حمایت مالی دولت آغاز کرده است. انجمن قطعه‌سازان هم مدعی ساخت یک پلت‌فرم با شریک خارجی شده، این در حالی است که شرکت ایران خودرو نیز به گفته مدیر عامل آن ساخت پلت‌فرم دیگری را در دستور کار دارد.
بنابر این پس از گذشت حدود نیم قرن از سابقه خودروسازی در ایران، از دو سال گذشته طراحی و ساخت پنج پلت‌فرم ملی در دستور کار قرار گرفته است.

یکشنبه ۲۱ خرداد   ۹:۵۹


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.