بازار شبنم غیرقانونی داغ است

۱۶م اسفند ، موبنا- با وجود تشدید برخورد طرح جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خریدوفروش برچسب‌های این طرح همچنان در بازار سیاه ادامه دارد.

به نقل از بعضی از فروشندگان موبایل،‌ همزمان با حضور بازرسان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین تعزیرات حکومتی در سطح بازار تلفن همراه که به منظور ثبت و ضبط گوشی‌های فاقد طرح شبنم انجام شد،‌ بازار سیاه این کالا داغ شده به طوری که هم اکنون برچسب‌های شبنم با قیمت کاذب در بازار آزاد این کالای ارتباطی قرار می‌گیرد.

در حال حاضر برچسب طرح شبنم که با قیمت ۹۴ تومان در اختیار واردکنندگان قانونی قرار می‌گیرد در بازار سیاه با قیمت ۳۵۰ تا هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

نظارت هر روز بازرسان به منظور جمع‌آوری گوشی‌های قاچاقی سبب شده تا بیشتر عرضه کنندگان کالاهای بدون گارانتی رسمی به خرید برچسب‌های طرح شبنم که دربازار آزاد به خریدوفروش می‌رسند روی آورند.

به گزارش موبنا،اجرای طرح شبنم از آبان ماه سال قبل برای گروه‌های کالایی لوازم خانگی، تلفن همراه، کالاهای رایانه‌ای و ملحقات آن، بعضی از تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی الزامی شد که بر اساس این طرح واردکنندگان کالا ملزم و مکلف شدند که کالاهای خود را از طریق مبادی قانونی یعنی همان گمرک وارد کشور کنند.
شبکه بازرسی و نظارت مردمی به اختصار “شبنم” طرحی است که توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت ایران برای نشان دادن اصالت یک کالا و عدم قاچاق بودن آن استفاده می‌شود.

طرح شبنم سامانه‌ای است که در آن مردم می‌توانند با داشتن گوشی تلفن همراه دوربین دار و استفاده از نرم افزار طرح شبنم با عکس برداری از بارکد دو بعدی نصب شده روی کالاها از سامانه مذکور استعلام کرده و اطلاعات کالا را روی تلفن همراه خود ملاحظه کنند و بدین طریق از اصالت کالا اطمینان حاصل کنند.

IT Iran
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.