بازار مواد معدنی تعریف چندانی ندارد/ قوانین دست و پاگیر معدن لغو می‌شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون مدیرکل دفتر نظارت و امور بهره‌برداری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر و تشویق به احداث واحدهای فرآوری می‌تواند در حل مشکلات بازار تاثیرگذار باشد.

عباسعلی ایروانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  به میزان تولید مواد معدنی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کل معادن کشور ۷۵۰۰ عدد که از این میزان ۵۶۰۰ معدن فعال است. از این رو ۳۷۰ میلیون تن تولید مواد معدنی داریم.  
 
وی افزود: ۲۱۰۰ معدن غیر فعال است که این موضوع به سبب مسائل منطقه‌ای و فنی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل کشیده شده است.

وی ادامه داد: معارضین محلی، نبود بازار، مشکلات محیط زیستی و کمبود نقدینگی  از جمله عواملی می باشند که سبب این امر شده‌اند.

معاون مدیرکل دفتر نظارت و امور بهره‌برداری وزارت صنعت با بیان اینکه عمده‌ترین مشکلات حوزه معدن ۲ نوع است، اظهار داشت: مواردی هم‌چون تهدید داخلی بهره‌بردار، تغییر کیفیت، نبود بازار، نداشتن توان مالی و نبود نقدینگی از جمله مشکلات داخلی است.

وی ادامه داد: منابع طبیعی، مشکلات محیط زیست، امنیت سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست از جمله مشکلات خارج از حوزه بهره‌برداری معادن می باشند.

ایروانی به ضعیت بازار اشاره کرد و گفت: بازار مصرف محل عرضه و تقاضاست یعنی اگر تولیدکننده به اندازه نیاز بازار تولید کند اما تجهیزات نداشته باشد، ماده تولید شده در دست بهره‌بردار می‌ماند.

وی  افزود: هم‌چنین  مواد معدنی ترکیب ثابتی ندارد و ممکن است ناخالصی داشته باشد که در این صورت خرید آن توجیه اقتصادی ندارد، بنابراین مصرف‌کننده به دنبال کیفیت بهتر می‌رود.

معاون مدیرکل دفتر نظارت و امور بهره‌برداری وزارت صنعت به راه‌حل‌های نسبی رفع این مشکلات اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری مصرف‌کنندگان مواد معدنی افزایش یابد تا در پی آن صنایع بالادستی و پایین دستی توسعه یابند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون طبق روال و در حدتوان با مسئولین منابع طبیعی جلساتی را برگزار می‌کنیم و هم‌چنین پی‌گیر معارضین محلی از طریق استانداری‌ها هستیم.

ایروانی افزود: هم‌چنین رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر و تشویق به احداث واحدهای  فرآوری می‌تواند در حل مشکلات بازار تاثیرگذار باشد.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.