بازار مکاره جمع شد / مرکز مبادلات تعیین کننده اصلی نرخ ارز

بازار مکاره جمع شد / مرکز مبادلات تعیین کننده اصلی نرخ ارز

به گزارش خبرنگار شبکه ایران، رشد شدید قیمت دلار در بازار و ثبت رکوردهای بی سابقه و البته صوری، که در پاسخ به راه اندازی بازار مبادلات رسمی ارز  از سوی بانک مرکزی صورت گرفت، دوام نیاورد و نرخ دلالان  ارز در سراشیبی شدید قیمتی قرار گرفته است.
در مقابل، در مرکز مبادلات ارزی که تا چند روز پیش تنها ۳ اولویت می توانستند از آن ارز تهیه کنند اکنون به ۹۰ درصد تقاضاها پاسخ می دهد.
اولویت ۶ که از میان ۵ اولویت دوم عمده ترین تقاضاها را به خود اختصاص داده ابتدای هفته به جمع اتاق پیوست و از دیروز ارز دانشجویان و مسافران خارج از کشور و بیماران هم در این مرکز تامین می شود.

نرخ آزاد رسمیتی برای اتاق ندارد

پوشش این تقاضاها در مرکز، نسبت ارائه ارز در این مرکز به آنچه در بازار می گذرد را سنگین تر کرده و به همین دلیل سخنگوی اتاق مبادلات ارزی در گفتگو با شبکه ایران اعلام کرد: از این پس نرخ ارز اتاق مبنای تعیین قیمت برای فردای بازار می باشد. صمد کریمی اظهار کرد: دلیلی ندارد زمانی که حجم معاملات اتاق بیشتر از بازار است، هم چنان نرخ بازاری که دیگر وجود ندارد مبنا باشد.
اتاق مبادلات ارزی تبدیل به مرکزی شده که کنترل آن نه در اختیار دلالان وسفته بازان بلکه در اختیار خود بانک مرکزی قرار گرفته، به گونه ای که فتیله نرخ ارز از این پس توسط محمود بهمنی پایین کشیده می شود.
این مساله به چند دلیل اهمیت فراوان دارد. کنترل بازار مهمترین فاکتوری است که این مرکز توانسته در مدت زمان کوتاهی از فعالیت خود به آن برسد.
آرامش بازار و هم چنین شفافیت معاملاتی در بازار ارز از دیگر دستاوردهای اتاق مبادلات است که افق برنامه ریزی را برای فعالان اقتصادی بلندمدت ساخته است. اخلال گران در این مرکز محلی برای سوداگری سودجویی ندارند. هر چه هست شفاف، زیر ذره بین بانک مرکزی است.
امروز روال کار به گونه ای شده که نرخ ارز روز گذشته در اتاق مبادلات مبنای تصمیم گیری در خصوص نرخ امروز شده است به نوعی که بازار سیاه ارز جمع شده و دیگر جایگاهی در تصمیم گیری نرخ ارز مبادله ای ندارد.

جمع شدن بازار سیاه ارز و نرخ آزاد، زمانی شکل رسمی به خود گرفت که دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: محاسبه ارز مبادله ای براساس میانگین وزنی ارز ارایه شده در بازار در روز قبل است و به دلیل اینکه ثقل اصلی ارز ارایه شده در روز قبل توسط مرکز مبادله ارزی عرضه شده، بنابراین میانگین وزنی به سمت عدد مرکز تمایل پیدا می کند.

هر چند هنوز به صورت ناچیز ارز در بازار آزاد رد بدل می شود اما این مقدار بسیار اندک در برابر ارز ارائه شده در اتاق قابل مقایسه نیست. این مساله بیانگر این است که در روزهای آینده اتاق مبادلات به مرجع تعیین قیمت ارز تبدیل شده و فلسفه راه اندازی آن تثبیت می شود.
مهدی غضنفری اظهار کرد: با رویه کنونی، به تدریج نرخ ارز مبادله ای هم کاهش خواهد یافت و هم مبنای قیمت بازار می شود، به این دلیل مرکز می تواند رهبری قیمت را به دست گیرد به گونه ای که بر روی قیمت بازار آزاد اثر بگذارد. این موضوع با توجه به آن است که مرکز مبادله تصمیم گرفته ارز را در اختیار خدمات ارز بر مثل دانشجویان غیر بورسیه، بیماران عازم خارج از کشور، مسافران قرار دهد و همچنین ارز مبادله ای را بتدریج در اختیار کالاهای اولویت ۷ و ۸ قرار دهد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: به بیانی دیگر همه متقاضیان ارز کالایی و خدماتی چه ضروری و چه معمولی ارز خود را از طریق مرکز مبادلات دریافت می کنند؛ یعنی اینکه تقریبا نیازهای عمده متقاضیان تامین می شود.
کاهش نرخ مبادله ای برای پنجمین روز

امروز بانک مرکزی نرخ تمامی ارزهای مبادله ای را درمرکز مبادلات ارزی در پنجمین روز کاری پیاپی کاهش داد و نرخ دلار مبادله ای را ۲ هزار و ۵۴۸ تومان اعلام کرد. نرخ مبادله ای هر دلار آمریکا نسبت به روز گذشته ۷ تومان کاهش یافت.
بانک مرکزی همچنین نرخ مبادله ای هر یورو را نیز برای امروز سه هزار و ۳۰۸ تومان تعیین کرد که نسبت به ۳ هزار و ۳۱۷ تومان روز گذشته ۹ تومان کاهش قیمت داشته است.
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.