بازتاب ساخت پهپاد «RQ- 170» ایرانی

کد خبر: ۸۱۴۱۸

تاریخ انتشار: ۰۷ اردیبهشت – ۲۱:۴۱

 

روز سوم اردیبهشت سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه خبر رمزگشایی هواپیمای بدون سرنشین «RQ- 170» آمریکا که آذرماه به دست نیروهای نظامی ایران افتاده بود را با بیان جزئیاتی اعلام کرد تا واکنش مقامات آمریکایی را به دنبال داشته باشد.

تابناک: انتشار خبر ساخت پهپاد «RQ- 170» توسط ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت.درحالی که مقامات آمریکایی ادعای ایران را در مورد رمزگشایی آن رد می کنند، «کریستین ساینس مانیتور» نظر متفاوت متخصصان علوم هوایی و سایبر را منتشر کرده است.

روز سوم اردیبهشت سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه خبر رمزگشایی هواپیمای بدون سرنشین «RQ- 170» آمریکا که آذرماه به دست نیروهای نظامی ایران افتاده بود را با بیان جزئیاتی اعلام کرد تا واکنش مقامات آمریکایی را به دنبال داشته باشد. «لئون پانه تا»، وزیر دفاع آمریکا این خبر را به سخره گرفت و گفت «من بر پایه تجاربم می توانم به شما بگویم که جدا در مورد توانایی آنها در مورد کاری که گفته اند انجام داده اند تردید دارم». سناتور «جو لیبرمن» نیز با رد ادعای ایران در مورد ساخت پهپادهای مشابه، آن را هیاهو ایرانیان خواند که به علت تحریم های اقتصادی در موضع تدافعی قرار دارند.

اما آن گونه که «کریستین ساینس مانیتور» می نویسد، متخصصان علوم هوایی و فضای مجازی نظرات متفاوتی را ارائه می کنند. یکی از این افراد «جفری کار» متخصص امنیت مجازی است که ادعا می کند ایرانی ها به بزرگنمایی گرایش دارند و در عین حال وزیر دفاع و سیاستمداران آمریکایی هم تمایل دارند از توانایی دیگر کشورها بکاهند. وی ادامه می دهد «این مطمئن تر است که توانایی ایران را حداقل به اندازه بعضی از هکرهایش در نظر بگیریم، و بعضی از هکرهای ایران ثابت کرده اند که بسیار توانمند هستند».

نویسنده کتاب «در میدان جنگ مجازی» می افزاید که ایران مدتی است بر روی افزایش توانایی خود در میدان نبرد مجازی کار می کند. وی معتقد است کشورهایی که در این زمینه بهترین هستند آنهایی هستند که به قرار گرفتن در زیر بیشترین حملات میل می کنند، و ایران قطعا چنین است. وی همچنین می گوید «این اشتباه است که فکر کنیم فناوری ما کاملا امن است و ایران نمی تواند آن را بشکافد». کار همچنین معتقد است هرچیزی که به این پهپاد مربوط است می تواند حاوی اطلاعات بسیار باارزشی نه فقط برای ایران، بلکه برای سایر کشورها باشد. او می گوید «بسیار محتمل است که آنها پیشنهاد داد و ستد خوبی را از طرف چین و روسیه برای سهیم شدن در فناوری [پهپاد] دریافت کنند».

این گزارش در این زمینه همچنین می افزاید بعضی از متخصصان معتقدند که ممکن است چین و روسیه تجهیزات نظامی، رادار و امکانات به دام انداختن آن را در اختیار قرار داده باشند و در قبال آن امکان کمک به ایران برای پایین کشیدن این پهپاد و اشتراک در استفاده فنی از آن را دریافت کرده باشند.

دستیابی ایران به پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی در آذرماه گذشته از همان زمان موجب گمانه زنی های بسیاری در مورد چگونگی به دام افتادن و همچنین سرنوشت آن شد. اکنون پس از نزدیک به ۵ ماه نخستین اطلاعات در مورد آن منتشر می شود. اشاره سردار حاجی زاده به برخی جزئیات موجب شده است که کارشناسان آمریکایی نیز متقاعد شوند که ایران توانسته است به رمزنگاری آن دست یابد. این مساله که اعتبار آمریکا را خدشه دار می کند و هزینه های مادی را برای بهبود فناوری این پهپاد به دنبال دارد، در مقابل موجب تقویت جایگاه ایران در عرصه جنگ الکترونیکی و سایبری می شود و می تواند فرصت های بسیاری را برای استفاده از فناوری آن برای ایران فراهم کند.

بازدید از صفحه اول

Bookmark and Share


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.