بازتاب فیلم موهن در پاکستان

جام جم آنلاین: با گذشت چند روز از خبر انتشار فیلم توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر(ص)، بازتاب اخبار، مقاله‌ها، سرمقاله‌ها و تحلیل‌های مربوط به این رویداد سخیف همچنان بر فضای رسانه‌های مکتوب اردو و انگلیسی زبان پاکستان حاکم است.

الف: مروری بر بازتاب‌های رسانه‌ای روز شنبه

تمام روزنامه‌های انگلیسی زبان پاکستان اعم از نیوز، دان، نیشن، دیلی تایمز و همچنین اردو زبان شامل اوصاف، جنگ، نوای وقت و… ضمن درج اخبار مربوط به برگزاری تظاهرات روز جمعه در اقصی نقاط پاکستان شامل اسلام‌آباد، لاهور، کراچی، پیشاور، مولتان و کویته، تصاویر به آتش کشیده شدن پرچم آمریکا و حمل پلاکاردهایی در محکومیت اقدام عاملان این فیلم را منتشر کردند. روزنامه «نیشن» در صفحه اول خود صرف نظر از به تصویر کشیدن واکنش شدید مسلمانان پاکستانی در شهرهای مختلف این کشور، اقدام به درج واکنش‌های جهانی نسبت به این رویداد کرد.

این روزنامه همچنین در صفحه دوم خود ضمن درج شعارهای تظاهرکنندگان شهر کویته و خواست آنها از دولت مبنی بر اخراج سفیر آمریکا از پاکستان، از درخواست تظاهرکنندگان شهر مولتان از مسلمانان جهان برای نابودی تولید‌کنندگان این فیلم موهن خبر داد.

این روزنامه در صفحه هشت خود نیز اقدام به درج خبری جالب درخصوص تشدید اقدامات امنیتی پلیس آمریکا برای حفاظت از جان تهیه‌کننده فیلم خبر داد.

در این خبر همچنین به این موضوع اشاره شده که محتمل است تهیه‌کننده این فیلم یک صهیونیست دارای تابعیت آمریکا باشد که برای تولید این فیلم از پشتوانه‌های مالی یهودیان آمریکا بهره گرفته است.

موضوع ارتباط تهیه‌کننده فیلم با صهیونیست‌ها مورد توجه روزنامه اردو زبان «اوصاف» نیز قرار گرفت. «اوصاف» در سرمقاله روز شنبه خود نوشت: جالب است که تهیه‌کننده این فیلم که یک یهودی و اسرائیلی است بنابر اذعان تری جونز، کشیش مسیحی که پیشتر اقدام به قرآن سوزی نموده و زمینه‌های شعله ور شدن خشم مسلمانان را فراهم کرده بود، با حلقه مسیحیان تندرو نیز ارتباط دارد. روزنامه اردو زبان «جنگ» نیز در سرمقاله خود نوشت: اگر سلسله اهانت‌ها به مقدسات اسلامی از سوی غرب و آمریکا متوقف نشود، احتمال وقوع فاجعه‌ای همچون حادثه ۱۱ سپتامبر وجود دارد.

روزنامه «دیلی تایمز» با درج خبر گسترش خشم ضدآمریکایی در سراسر خاورمیانه متعاقب انتشار این فیلم موهن به انعکاس خبری و تصویری تظاهرات گسترده مسلمانان در کشورهای اسلامی اعم از یمن، سودان، مصر، لیبی و همچنین برگزاری تظاهرات آرام در سراسر پاکستان اقدام کرد.

این روزنامه با درج خبری در صفحه دو خود از کنترل گسترده دولت پاکستان بر اینترنت و جلوگیری از دسترسی کاربران برای دسترسی به این فیلم خبر داد که در نتیجه آن مانع از تشدید احساسات مسلمانان پاکستان و در نتیجه افزایش موج خشونت در این کشور شده است.

ب: بازتاب‌های رسانه‌ای روز یکشنبه

باتوجه به استمرار تظاهرات و راهپیمایی در شهرهای مختلف پاکستان، در روز شنبه و یکشنبه بیست و پنجم و بیست و ششم شهریور ماه همه روزنامه‌های انگلیسی‌زبان و اردوزبان این کشور روز یکشنبه اقدام به انتشار تصاویر مربوط به این راهپیمایی در شهرهای مختلف پاکستان اعم از مولتان، کویته، کراچی، ابیت‌آباد، لاهور و پیشاور کردند.

روزنامه اردوزبان اوصاف ضمن انتشار خبر ملاقات هیات آمریکایی به ریاست مارک گراسمن، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور پاکستان و افغانستان با آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان به نقل از وی خطاب به هیات آمریکایی نوشت: تولید و انتشار این فیلم گستاخانه و موهن باید محکوم شود، چرا که موجب جریحه‌دار شدن احساسات مذهبی مسلمانان شده است.

روزنامه اوصاف نیز با درج مقاله‌ای با عنوان فیلم موهن و کشته شدن سفیر آمریکا به قلم سردار خادم طاهر از اتحاد نانوشته‌ای میان یهودیان و مسیحیان تندرو علیه مقدسات مسلمانان خبر داد که زمینه‌ساز خشم و نفرت جهان اسلام و در نهایت نمایش قدرت آنها شد.

عرفان صدیقی نیز در مقاله خود در روزنامه اردوزبان جنگ نوشت: در حالی که جهان نیاز به صلح دارد تا منابع و امکانات مالی خود را بر رشد بشریت معطوف کنند و زخم انسان‌ها درمان شود، غرب به‌نام آزادی افکار و بیان، بذر اختلاف می‌پاشد.

این نویسنده افزود: همچنان‌که آمریکا تلاش می‌کند به بهانه حق آزادی بیان بر این اقدام موهن سرپوش بگذارد باید آماده واکنش مسلمانان هم باشد.

روزنامه انگلیسی‌زبان نیوز روز یکشنبه تیتر اول خود را به خبری درخصوص کشیده شدن تظاهرات علیه این فیلم ضداسلامی به استرالیا اختصاص داد و از رد درخواست آمریکا از طرف سودان برای به‌کارگیری ناوگان دریایی ایالات متحده برای حفاظت از سفارت آمریکا نوشت.

این در حالی است که روزنامه انگلیسی‌زبان نیشن تیتر اول خود را به گسترش تظاهرات علیه فیلم موهن به اراضی اشغالی اعم از فلسطین و اعراب اسرائیلی اختصاص داد.

همچنین روزنامه دیلی‌تایمز ضمن انعکاس مواضع برخی دولتمردان و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی پاکستان در محکوم کردن صریح این اقدام، خواستار واکنش مناسب کشورهای اسلامی و در نتیجه تعیین یک استراتژی واحد از سوی آنها برای مقابله جدی با موج اسلام‌ستیزی در غرب شد.

مهدی کاظمیان – مدیر نمایندگی صداوسیما در اسلام آباد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.