بازتاب گسترده خبری موفقیت سپاه در رمزگشایی پهپاد جاسوسی آمریکا

 

خبرگزاری آریا-خبر رمزگشایی و آغاز ساخت نمونه مشابه پهپاد جاسوسی آمریکا (RQ170) توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، سردار سرتیپ پاسدار «امیر علی حاجی‌زاده» فرمانده هوا -فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز یکشنبه جدیدترین اطلاعات به دست آمده از رمزگشایی هواپیمایی جاسوسی بدون سرنشین آمریکا(RQ170) را اعلام کرد.
سرتیپ حاجی زاده با بیان اینکه این پهپاد برای ما به منزله سرمایه ملی است و نمی توان اطلاعات بدست آمده از رمزگشایی آن را به آسانی منتشر کرد اظهار داشت: برخلاف ادعاهای مطرح شده که متخصصان داخلی ایران توانایی رمزگشایی اطلاعات این پهپاد فوق پیشرفته جاسوسی را ندارند و علیرغم محدودیتهای موجود، تنها با دادن چند کد خیال آمریکاییها را در خصوص رمزگشایی کامل اطلاعات پهپاد آمریکایی راحت می کنم.
وی با تاکید بر اینکه هیچ نقطه پنهانی از هواپیمای جاسوسی آمریکا برای ما وجود ندارد، کدهایی از اطلاعات رمزگشایی شده را اعلام و تصریح کرد: بخشی از زیرمجموعه های این هواپیمای جاسوسی در اکتبر ۲۰۱۰ مطابق با ۲۵ مهرماه ۱۳۸۹ به منظور انجام اصلاحات به کالیفرنیا ارسال شد و پس از بازگشت (به قندهار) در نوامبر ۲۰۱۰ یعنی ۲۸ آبان ۱۳۸۹ به پرواز درآمد که ظاهراً مشکلات موجود رفع نشده بود.
وی افزود: در دسامبر ۲۰۱۰ این زیرمجموعه ها مجددا به لس آنجلس و فرودگاه و کارخانه ای با فعالیت در حوزه هوافضا فرستاده شد و پس از انجام اصلاحات و رفع نواقص موجود مورد آزمایش پروازی نیز قرار گرفته است.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران همچنین اطلاعاتی در خصوص پرواز این پهپاد جاسوسی در خاک پاکستان ارایه و تصریح کرد: هواپیمای (RQ170) جاسوسی آمریکا دو هفته قبل از کشته شدن بن لادن در بالای مقر وی در پاکستان پروازهایی داشته که تمامی اطلاعات این پروازها نیز رمزگشایی شده است.
وی در ادامه پیرامون ایده ساخت هواپیمای بدون سرنشین در امریکا نیز گفت: پس از سرنگونی هواپیمای U2 در سال ۱۹۶۰ بر فراز خاک شوروی که منجر به اسارت خلبان آمریکایی شد، آمریکایی ها به فکر ساخت هواپیماهای بدون سرنشین افتادند که پس از آن افتضاح، اینک (RQ170) فوق پیشرفته آنها نیز توسط ایران شکار شد.
 فرمانده نیروی هوافضای سپاه با رد برخی شایعات در خصوص معامله یا تحویل این پهپاد جاسوسی به کشورهای دیگر تاکید کرد: (RQ170) نماد شکست آمریکا و پیروزی ملت ایران است و راجع به آن نه می توان معامله کرد و نه به راحتی می توان سخن گفت و پس از بهره برداری های لازم در موسسات تحقیقاتی شاید در آینده تحویل موزه شود.

بازتاب گسترده خبری
شبکه “راشاتودی” روسیه در بازتاب این خبر به بخشی از سخنان فرمانده هوا -فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد که خطاب به آمریکاییها گفت، آمریکایی‌ها باید بدانند که ما تا چه اندازه در این هواپیما نفوذ کرده‌ایم. کارشناسان ما فهم کاملی از قطعات و برنامه‌های این پهپاد دارند.
این شبکه در حالی به این بخش از سخنان حاجی زاده اشاره کرد که پیشتر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده بود که امنیت این پهپاد مانع نفوذ مهندسان ایرانی به فناوری آن می‌شود.
“خلیج تایمز” نیز با منعکس کردن بازتاب این خبر به نقل از رسانه‌های ایرانی نوشت که ایران مهندسی معکوس پهپاد جاسوسی آمریکا را که چندی پیش در خاک ایران توسط مقامات این کشور فرود آمد، تکمیل کرده و هم‌اکنون ساخت یک نسخه از این پهپاد را آغاز کرده است.
روزنامه صهیونیستی “جروزالم پست” نیز در بازتاب این خبر عنوان کرد که ایران شبیه‌سازی پهپاد جاسوسی
آمریکایی را آغاز کرد.
این روزنامه صهیونیستی به نقل از رسانه‌های ایران ادامه داد که ساخت پهپاد جدید توسط ایران بر اساس داده‌های بدست آمده از هواپیمای جاسوسی آمریکا است.
این روزنامه سپس به تمایل برخی کشورها در خصوص دستیابی به اطلاعاتی درباره این پهپاد آمریکایی اشاره کرد و نوشت که چین و روسیه تاکنون تا حد زیادی در خصوص این هواپیما ابراز تمایل کرده‌اند.
روزنامه صهیونیستی “جروزالم پست” همچنین می نویسد پهپاد جاسوسی RQ170 آمریکا از سال ۲۰۱۰، به طور وسیعی در افغانستان و پاکستان مورد استفاده قرار گرفته و به گفته تحلیلگران نقش بسزایی در دستگیری «اسامه بن لادن» رهبر القاعده داشته است.
خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز با انتشار بازتاب این خبر بر این بخش از این خبر متمرکز شد که ایران در واکنش به اظهارات پیشین مقامات آمریکایی که اعلام کرده بود که ایران نمی‌تواند به اطلاعات ارزشمند این پهپاد دست یابد .این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت، نگرانی‌هایی جدی در خصوص پوشش خاص سطح این هواپیما وجود دارد.
خبرگزاری آمریکایی “آسوشیتدپرس” نیز با انتشار بازتاب این خبر به گوشه‌ای از سخنان سردار حاجی‌زاده درباره رمزگشایی این پهپاد اشاره و اعلام کرد،جمهوری اسلامی ایران با مهندسی معکوس هواپیمای جاسوسی آمریکا که به تسخیر سپاه درآمده بود، ساخت یک نسخه از این هواپیما را آغاز کرده است.
شبکه آمریکایی “فاکس‌نیوز” و روزنامه‌ انگلیسی “گاردین” هم در گزارشهایی، رمز گشایی از هواپیمایی جاسوسی بدون سرنشین آمریکا را پوشش خبری و رسانه ای قرار دادند.
هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا ۴ دسامبر ۲۰۱۱ از سوی “واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی” جمهوری اسلامی ایران با کمترین آسیب در اختیار ایران قرار گرفت.
این هواپیما،از مدرنترین پهپاد های ارتش آمریکا است که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب افکن های رادار گریز بوده و از سال ۲۰۰۹ به صورت رسمی شروع به کار کرده است.
 

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.