بازداشت متهمان پرونده زمین‌خواری استان تهران؛ نفوذ در سازمان ثبت اسناد

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس با تشریح آخرین وضعیت پرونده زمین خواری در این کمیسیون با بیان اینکه زمین‌خواران با رخنه در سازمان ثبت اسناد، اقدام به صدور سند برای زمین‌های تصرف شده‌شان کرده‌اند، گفت: در پرونده زمین خواری اشخاصی دستگیر و برای بعضی نیز پرونده تشکیل و یا جلب شده‌اند و لازم به ذکر است که دستگیری‌‌ها فقط در زمین‌خواری‌های استان تهران صورت گرفته است.

خانه ملت نوشت: محمدعلی پور مختار با اشاره به پرونده زمین خواری که دراین کمیسیون در دست بررسی است و با بیان اینکه در این مورد تیم ویژه‌ای به ۲ و ۳ استان کشور اعزام شده است، گفت:‌ تیم ویژه ای از طرف کمیسیون اصل نود مجلس برای بررسی موضوع زمین خواری به ۲ و ۳ استان شمالی کشور از جمله مازندران، گیلان و بعضی شهرهای استان تهران همچون دماوند و لواسانات اعزام شده است که مقرر شد این تیم از محل بازدید کرده و خبرها و اطلاعات واصله خود را به کمیسیون اعلام کند.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، افزود: اعضای تیم مبارزه با زمین خواری کارشناسان حقوقی می باشند، اما به سبب آنکه پرونده‌ها در این حوزه افزایش یافته ما مجبور به استفاده از اشخاص مختلف در این کمیته شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بحث زمین خواری از وسعت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: زمین‌ها، منابع طبیعی و اراضی ملی که در خارخ از محدوده شهری قرار دارند، امروز توسط بسیاری از مسئولین منطقه‌ای و محلی که یک نگاه درآمدی نسبت به این موضوع دارند، مورد تصرف قرار گرفته است.

پورمختار، اظهار کرد: متاسفانه دیده می‌شود بعضی زمین خواران در ارتفاعات و یا حتی رشته کوه‌ها، اراضی را به تصرف خود درمی‌آورند، اما نهایتا شهرداری‌ها این موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ خود ارجاع داده، ۲ تا ۳ میلیونی زمین خواران را جریمه کرده و در پایان قضیه به طور کامل تمام می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه پرونده‌های زمین خواری که کمیسیون اصل نود مجلس با آن ورود پیدا کرده به نتایج مطلوبی رسیده است، عنوان کرد: بعضی متهمان موضوع زمین خواری شرکت های حقوقی خصوصی بوده و بعضی نیز اشخاص و اشخاص حقیقی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه این زمین‌خواری‌ها مربوط به حداکثر یک سال قبل است گفت که این اشخاص به سازمان ثبت اسناد رخنه کرده و اشخاصی را برای خود دارند که از طریق آنها برای زمین‌هایشان سند صادر کرده‌اند. ما در حال پیگیری و شناسایی این اشخاص هستیم که آنها نیز دستگیر خواهند شد. وزارت اطلاعات و ناجا نیز برای شناسایی این اشخاص همکاری‌های لازم را با کمیسیون می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اشخاصی در موضوع زمین خواری دستگیر شده‌اند یا خیر، افزود: در استان تهران اشخاصی دستگیر و برای بعضی نیز پرونده تشکیل و یا جلب شده‌اند و حتی یکی از فرمانداران استان‌های کشور نیز در این مورد متهم تشخیص داده شده است، اما باید این موضوع را مدنظر قرارداد که ما نفس کار را پیگیری می‌کنیم و به دولت قبل و فعلی کاری نداریم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: بعضی ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب و برای بعضی نیز پرونده تشکیل شده که باید به آنها رسیدگی شود، همچنین وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نیز در مورد بحث زمین خواری با کمیسیون اصل نود همکاری دارند.

وی با اشاره به وسعت زمین خواری تصریح کرد: زمین خواری در استان تهران به ۴۰۰ و ۵۰۰ هکتار نیز می‌رسد که می‌توان به شهرهای لواسان، دماوند، رودهن و حتی حوالی رشته کوه‌های امام زاده هاشم(ع) نیز اشاره کرد که اینگونه اشخاص با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و منابع طبیعی، اقدام به شهرسازی‌های غیر قانونی می‌کنند.

رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس، خاطر نشان کرد: بیشتر مبارزات زمین خواری از طریق گزارش‌های مردمی انجام می‌شود، اما خواست رهبری راجع به مبارزه و برخورد با زمین خواری پشتوانه‌ای برای ما محسوب می‌شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.