بازدهی ۴۲،۵ درصدی بازار بورس / بورس در فاز احتیاط

۲۱ام بهمن ،

بورس اوراق بهادار تهران در هفته معاملاتی قبل با افزایش ارزش و حجم معاملات رو به رو شد و شاخص بورس در پایان هفته افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هفته معاملاتی قبل در بورس تهران با فراز و نشیب همراه بود به طوری که در ابتدای هفته قیمت سهام شرکتها افت قابل توجهی کرد و در پایان هفته قیمت‌ها به تعادل رسید به طوری که شاخص بورس طی ۵ روز معاملاتی در مجموع یک درصد افزایش پیدا کرد و در آستانه پس گرفتن کانال ۳۷ هزار واحدی قرار گرفت.

به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه در هفته معاملاتی قبل پس از فراز و فرود فراوان ۳۵۸ واحد رشد کرد و به ۳۶ هزار و ۹۱۳ واحد رسید؛ با این اتفاق بازدهی بازار سهام در سال ۹۱ که در دیماه به حدود ۴۸ درصد رسیده بود، ۴۲،۵ درصدی شد.

این در حالی است که در هفته منتهی به ۱۸ بهمن ماه ارزش و حجم معاملات افزایش پیدا کرد و در مجموع بیش از هزار و ۵۷۰ میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۲۱ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و ارزش و حجم معاملات با رشد ۱۷ و ۴۱ درصدی رو به رو شد.

همچنین در هفته قبل دفعات معامله افزایش پیدا کرد و با رشد ۵ درصدی مواجه شد به طوری که بیش از ۱۰۱ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت همچنین تعداد خریداران با رشد ۱،۷ درصدی مواجه شد و به ۳۱ هزار و ۹۸۳ نفر رسید.

در هفته قبل معاملات اوراق مشارکت با کاهش ۶۹ درصدی مواجه شد و هیچ برگه‌ای از قرارداد آتی و اوراق تبعی سهم مورد معامله قرار نگرفت.

در هفته قبل ۵ درصد از سهام پالایشگاه لاوان از شرکتهای اصل ۴۴ در بازار فرابورس عرضه شد که به قیمت ۳۷۶ تومان کشف قیمت شد البته در این عرضه نیز همانند عرضه‌های قبل خریداران آنلاین قیمت‌هایی همچون ۸۰۰ و ۹۰۰ تومان را وارد کرده و هر سهم این شرکت را به قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار خریداری کردند.

از دیگر اتفاقات هفته قبل شفاف‌سازی پالایشگاه اصفهان درخصوص صورتهای مالی بود به این ترتیب این شرکت پالایشگاهی در خصوص یارانه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی توضیحاتی ارائه داد و سازمان بورس تصمیم گرفت نماد این شرکت را در هفته آینده باز کرده و “شپنا” را پس از ۹ ماه غیبت به تالار شیشه‌ای بازگرداند.

در مجموع بازار سهام در هفته قبل به سبب تصمیمات تازه در بازار ارز و سکه مورد اقبال قرار گرفت و امیدها نسبت به بهبود وضعیت بازار در روزهای آینده افزایش پیدا کرد با این حال نوعی احتیاط در رفتار خریداران و فروشندگان بازار دیده می‌شود و خریداران و فروشندگان برخلاف ماه‌های قبل محتاط شده و با احتیاط بیش‌تری نسبت به خرید و فروش در تالار شیشه‌ای اقدام می کنند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.