بازدید فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد از شـرکت صنعتی پارس مینو

دوشنبه ۱۲ تیر – ۱۱:۱۴:۳۲ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی صنایع، مهندسی علوم و صنایع غذایی، شیمی، محیط زیست و تکنولوژی مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی، صبح یکشنبه ۱۱تیرماه از شـرکت صنعتی پارس مینو بازدید کردند.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، گروه صنعتی مینو به‌صـورت شرکت سـهامی از سال ۱۳۳۸ و با تولد شرکت پارس مینو با ماموریت تولید محصولات غذایی پا به عرصه گذاشته است. شخصیت حقوقی شرکت در سال ۱۳۴۷به سهامی خاص تبدیل و درسال ۱۳۵۲به شرکت سهامی عام تغییر یافته است. این شرکت دارای زیر مجموعه‌هایی همچون شرکت سهامی عام شوکوپارس، شرکت دارویی آرایشی و بهداشتی مینو، شرکت شیرینی و شکلات مینو، شرکت صنایع غذایی مینو، شرکت صنایع قدس رضوی مینو، شرکت خدمات مالی و اداری مینو، شرکت فنی و مهندسی مینو، شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی مینو و… که سهام غالب همگی آنها به صورت مستقیم با غیر مستقیم به شرکت صنعتی مینو تعلق دارد. شرکتهای این گروه در محورهای تولید محصولات غذایی در بیش از ۵۰ گروه شامل انواع شکلات، بیسکوئیت، اسنک، نوشیدنی و …، تولید محصولات دارویی شامل انواع شربت، قرص و پماد، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مانند شامپو، کرم، عطر و ادوکلن و توزیع محصولات یخچالی و غیریخچالی گروه صنعتی مینو و شرکتهای دیگر فعالیت دارند.در ابتدای این بازدید، دانش‌آموختگان به سالن ساخت شکلات رفته و با نحوه ساخت شکلات تک تک آشنا شدند. مصطفی قاسم‌زاده مسئول گروه بازدیدهای شرکت پارس مینو در معرفی این محصول گفت: تک تک محصولی شکلاتی است که هر قسمت آن از قطعاتی شامل سه لایه نان و دو لایه کرم تشکیل شده و با شکلات پوشش داده شده است. درصد شکلات در این محصول بالغ بر ۶۵% است. تک تک با طعم های وانیلی، پرتقالی و موزی یکی از محصولات پرطرفدار شرکت مینو است و در سال ۱۳۴۳ بصورت تک تک ۲ و ۴ انگشتی توسط شرکت پارس مینو تولید و به بازار ایران عرضه گردیده و در سالهای اخیر تک تک ۳ انگشتی با طعم پرتقال، موز و وانیل تولید گردیده است. وی در مورد نحوه تولید این محصول گفت: شکلات گرم با عبور از لوله‌های اتصال به قالب‌های ۲، ۳ و ۴ انگشتی منتقل شده سپس تکه‌های ویفر برش داده شده روی قالب‌ها قرار گرفته و در مرحله آخر لایه بعدی شکلات گرم روی آن قرار گرفته در یخچال صنعتی مخصوص به آن نگهداری می‌شود تا پس از آن از قالب جدا شوند.فارغ‌التحصیلان سپس با انواع روش‌های بسته‌بندی این محصول آشنا شدند.قاسم‌زاده در پاسخ به پرسش یکی از بازدیدکنندگان در مورد ضایعات این بخش گفت: شکلاتهایی که حین تولید و علی‌الخصوص هنگام جدا کردن از قالبها شکسته شده و یا در حین بسته‌بندی، به صورت مطلوب درنمی‌آیند، به عنوان ضایعات تلقی شده و بعد از آسیاب شدن برای تولید محصول دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند.سالن تولید مروارید بخش بعدی بازدید بود که فارغ‌التحصیلان را به یاد اسمارتیزهای دوران کودکی انداخت.قاسم‌زاده با اعلام اینکه این محصول با نام اسمارتیز اولین بار در ایران توسط شرکت پارس مینو تولید و به بازار عرضه شد و در حال حاضر با نام مروارید تولید می‌گردد، توضیح داد: برای تولید دراژه شکلاتی در ابتدا شکلات گرم در قالبهای کروی شکل پهن و با قطر حدود ۱۵میلی‌متر ریخته شده و بالافاصله به وسیله لوله‌هایی که دمای آنها ۱۰درجه زیر سفر است خنک می‌شوند، پس از گذراندن این دراژه‌ها از الک به‌منظور ریختن کاکائوهای اضافه آن، با یک پوسته از شربت پوشانده می‌شوند و در مرحله بعدی با رنگهای خوراکی متنوع به صورت اسمارتیزهای رنگارنگ اما مات تولید می‌شوند. بعد از گذشت زمان لازم، این اسمارتیزها با براق‌کننده و اندکی گیلیسیرین به صورت دراژه‌های آماده برای بسته‌بندی لوله‌ای و بسته‌ای درمی‌آیند.
مسئول گروه‌های بازدیدکننده از این شرکت با راهنمایی دانش‌آموختگان به سمت سالن تولید ویفر رنگارنگ، خاطرنشان کرد: این محصول جزء محصولات شاخص شرکت مینو است و اولین تولیدکننده آن در ایران همین شرکت است که تاکنون بی‌رقیب مانده است.
وی در ادامه گفت: این محصول نوع خاصی از ویفر و ترکیبی از چهار لایه نان یک لایه کرم سفید و دو لایه کرم کارامل است. نان‌ها با ابعاد مشخص تولید شده و بعد از اضافه شدن لایه به لایه کرم‌ها روی آنها، این محصول تولید می‌شود. سپس در یخچال خنک شده و بعد از برش به ابعاد تعیین شده بسته‌بندی می‌شود.فارغ‌التحصیلان سپس به سالن تولید بیسکویت رفته با سه خط تولید بیسکویت ترد، انواع پتی‌بور و بیسکویت نارگیلی آشنا شدند.قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بیسکویت ساقه طلایی با میزان ۲۵۰تن در روز در کارخانه خرمده شرکت مینو تولید می‌شود و کماکان یکه‌تاز میدان است.او با توجه به پرسش فارغ‌التحصیلان مبنی بر روش تولید محصولات این شرکت صریح کرد: بیشتر محصولات این شرکت هنوز به روش‌های سنتی تولید شده و کارگران درگیر آن هستند اما خط تولید چوب شور، آدامس وایت و یکی از خطوط تولید پفک نمکی کاملا مکانیزه و به‌روز است، ضمن آنکه خط تولید مکانیزه شکلات نیز شهریورماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.کارشناس شرکت مینو با اشاره به اینکه این شرکت به صورت ۲۴ساعته در حال تولید است و کارگران در دو شیفت کاری تقریبا۱۲ ساعته در آن مشغول به کار هستند، گفت: شرکت مینو ابتدای امسال اقدام به جذب حدود ۲۰۰نیروی انسانی با مدرک تحصیلی دیپلم برای خطوط تولیدی خود نموده است، البته در صورتیکه این شرکت برای واحدهای غیرتولیدی خود نیازمند نیرو باشد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع غذایی و شیمی بهره‌مند خواهد شد.آشنایی با خطوط تولید پفک نمکی، آخرین بخش این بازدید بود که قاسم‌زاده نحوه تولید این محصول را مرحله به مرحله و در حین عبور از هر بخش تشریح کرد: بلغور ذرت در داخل دستگاهی به وسیله باد و حرارت پف کرده و پس از عبور از خشک‌کن، روی آن با مخلوطی از روغن گیاهی، پودر پنیر و سایر طعم‌دهنده‌های مناسب، رنگ مجاز خوراکی و نمک پوشش داده شده و در اندازه دلخواه بسته‌بندی می‌گردد.سئوال یکی از بازدیدکنندگان این بود که چرا قبلا از خطوط تولید پفک نمکی بازدیدی صورت نمی‌گرفت، و قاسم‌زاده پاسخ داد: سیاست‌ شرکت بر این بود که از این خطوط بازدیدی صورت نگیرد اما با توجه به تبلیغات منفی علیه این محصول، و در راستای روشن شدن اذهان عمومی علی‌الخصوص معلمان و مربیان بهداشتمدارس، اینچنین تصمیم‌گیری شد که از این خطوط هم بازدید شود تا مخاطبان متوجه شوند این محصول مضر نیست.
وی در آخر به پرسش مطرح شده توسط مخاطبان در مورد شرکت قاسم ایران جواب داد: شرکت قاسم‌ ایران یکی از ۵ توزیع‌کننده برتر کالاهای مصرفی در ایران است که در سال ۱۳۳۸هجری شمسی تأسیس شده است. این شرکت وابسته به گروه صنعتی مینو بوده و ۹۸% سهام آن متعلق به شرکت صنعتی مینو است. فعالیت‌های اصلی شرکت قاسم‌ایران شامل واردات، صادرات و توزیع فراگیر انواع مختلف محصولات از قبیل شیرینی و شکلات، محصولات غذایی و نوشابه، دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی است  

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۲۱۱۱۴۳۲۳۶۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.