بازسازی سونامی سال ۱۳۲۴ توسط محققان ۴ کشور حوزه خلیج عمان

گردآوری شده توسط گروه وبگردی ممتاز نیوز:

متخصصان چهار کشور ایران، پاکستان، هندوستان و عمان به منظور بررسی سونامی سال ۱۹۴۵ درصدد هستند با اجرای پروژه تحقیقاتی این واقعه را بازسازی کنند از این رو از افرادی که اطلاعاتی در این زمینه دارند درخواست شده تا اطلاعات خود را به کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو با پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی ارسال کنند.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،در ساعات اولیه صبح روز ۲۸ نوامبر ۱۹۴۵ میلادی (۸ آذر ۱۳۲۴)، زمین لرزه‌ای با قدرت ۸٫۱ در مقیاس ریشتر در منطقه مکران روی داد. حرکت گسل عظیمی که در امتداد سواحل ایران و پاکستان در دریای عمان قرار دارد، جان عده زیادی را در پاکستان و ایران گرفت. زمینلرزه‌ای که روی داد موجب ریزش ساختمان‌ها در پاکستان شد و به دنبال آن سونامی بزرگی در دریای عمان روی داد که از غرب، سواحل “گشمی” و “جاسک” در ایران و از شرق تا سواحل کراچی در پاکستان و حتی بمبئی در هند را به زیر آب برد.

گسل مکران در مقایسه با گسل‌های دیگری که قادر به ایجاد زلزله‌های بزرگ هستند، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. سونامی سال ۱۹۴۵ بزرگترین سونامی است که تاکنون در این منطقه ثبت شده و اطلاعات کمی در مورد اثرات آن گردآوری شده است.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که از مجموع ۴۰۰۰ نفر تلفات ناشی از زمین‌لرزه‌ سال ۱۳۲۴ خورشیدی در دریای عمان، حدود ۳۰۰ نفر در کشورهای هند، ایران، عمان و پاکستان در اثر امواج سونامی کشته شده‌اند. با این حال، از یک ‌سو به دلیل محرومیت این منطقه در سال ۱۳۲۴ شمسی و نیز غالب بودن اخبار مربوط به جنگ جهانی دوم، توجه کمی نسبت به این موضوع در کشورهای اطراف دریای عمان، به ویژه ایران، صورت گرفته است.

به همین‌دلیل، تیمی از متخصصان بین المللی از جمله متخصصین پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی و علوم جوی ایران به دعوت کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی در کشور عمان گرد هم آمدند تا مجموعه شواهد و قراین مربوط به سونامی سال ۱۳۲۴ مکران را بررسی کنند.

متخصصان چهار کشور حاشیه‌ خلیج عمان شامل ایران، پاکستان، هندوستان و عمان تصمیم گرفتند تا با بازماندگان و شاهدان آن حادثه که اکنون در دهه هفتاد زندگی خود هستند مصاحبه کنند تا ضمن برآورد دقیق‌تری از آن حادثه و میزان تلفات ناشی از سونامی، درباره مناطق متأثر از این سونامی و نحوه‌ انتشار امواج سونامی نیز اطلاعاتی جمع‌آوری کنند. علاوه بر مصاحبه با شاهدین عینی حادثه‌ی سونامی، کارشناسان این کشورها از مقالات روزنامه‌ها، اسناد اداری، داده‌های سرشماری، کشتی‌های غرق شده، عکس‌های هوایی، گزارش‌های اطلاعاتی و خاطرات شخصی نیز به جمع آوری اطلاعات می‌پردازند.

پروژه بازسازی این رویداد که با مشارکت کشورهای متعددی از منطقه اقیانوس‌هند صورت می‌گیرد، توسط کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو(IOC)  حمایت می‌شود. بودجه اولیه توسط صندوق آمادگی سونامی، بلایای طبیعی و اقلیم کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP)  و با حمایت آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) فراهم شده است.

هدف کلی این پروژه بازسازی حوادث ۲۸ نوامبر ۱۹۴۵ است تا بتوان شناخت بیشتری از نحوه انتشار و طغیان آب در هنگام رویداد سونامی در منطقه مکران به دست آورد. همه مصاحبه‌ها و اسناد تاریخی از طریق وب سایت مرکز اطلاعات سونامی اقیانوس هند (Indian Ocean     Information Centre)  و نیز به صورت جزوه آموزشی یونسکو در اختیار سیاستگذاران و عموم مردم قرار خواهد گرفت.

این گروه تحقیقاتی نتایج یافته‌های خود از جمله توصیه‌های ایمنی عمومی را در وب سایت مرکز اطلاعات سونامی اقیانوس هند یونسکو به نشانی http://iotic.ioc-unesco.org/ و در کتابچه‌ای در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر خواهد کرد.

در این راستا پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی از افرادی که منابع شفاهی و یا کتبی درباره سونامی سال ۱۳۲۴ مکران در دست دارند درخواست کرد که این اطلاعات را به نشانی تهران، خیابان فاطمی، خیابان شهید اعتمادزاده، شماره‌۳ و یا کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو (IOC/UNESCO) دفتر سامانه هشدار سونامی اقیانوس هند (IOTWS) در پرت استرالیا به پست الکترونیکی n.gale@unesco.org ارسال کنند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.