بازنگری در سیاست کنترل جمعیت اولویت کمیسیون اجتماعی است

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به لزوم بازنگری در سیاست کنترل جمعیت گفت: مجلس با برگزاری نشست‌های مشترک با دولت افق رشد جمعیت متناسب با شرایط کشور را بررسی می‌کند.

فرج الله عارفی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره لزوم بازنگری در سیاست کنترل جمعیت اظهار داشت: آنچه که رهبری نسبت به آن اظهار نگرانی کرده اند واقعیتی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد ظرف دهه آینده دچار مشکل جمعیتی خواهیم شد.

وی در ادامه با گله مندی از مسئولین دولتی درخصوص تداوم سیاست کنترل جمعیت اظهار داشت: در اوایل دهه هفتاد لازم بود برای ایجاد هماهنگی بین منابع و امکانات، رشد جمعیت کنترل شود اما با گذشت ۲۰ سال از آن برهه زمانی ، مسئولین باید برای این دهه هم تدابیری اتخاذ می‌کردند تا رشد متوازن جمعیت  شکل بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی جمعیت جوان را برای یک کشور فرصت دانست و اظهار داشت: درصورت عدم برنامه ریزی، پیش بینی‌ لازم و همچنین فراهم نکردن امکانات ممکن است کمبود جمعیت جوان برای کشور مشکلاتی ایجاد کند که مسئولین باید توجه جدی داشته باشند.

نماینده مردم جیرفت در خانه ملت با تأکید براینکه با کاهش جمعیت و نیروی کار بر میزان مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نیز اضافه خواهد شد تصریح کرد: بسیاری از کشورهایی که رشد متوازن جمعیت را مورد توجه قرار نداده و فقط به یک بعد یعنی کنترل موالید پرداخته اند با آسیبهای جدی مواجه هستند، بنابراین ضروری است که در کنار توسعه امکانات، رشد جمعیتی یا رشد موالید را نیز در نظر داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی به راهکارهای حل این معضل اشاره کرد و اظهار داشت: با برگزاری نشست مشترک بین مسئولین مرکز‌ آمار ایران، متخصصان جمعیت شناسی و کارشناسان، متخصصان و برنامه ریزان امور اقتصادی با مجلس و دولت باید افقی طراحی شود تا براساس آن رشد جمعیت متناسب با شرایط کشور پیش بینی شود.

عارفی با بیان اینکه منابع ثروت در ایران فراوان است و مشکلات ما به بخش‌های دیگری اختصاص دارد تصریح کرد: اگر برای رشد جمعیت به صورت متوازن بین جمعیت، امکانات، منابع و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در بخش تولید برنامه ریزی شود قطعا جمعیت جوان خواهد توانست قدرت فوق العاده ای بیافریند و نسل آینده ما را تأمین و تضمین کند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی با تأکید برآمادگی بهارستان برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: بازنگری در سیاست کنترل جمعیت قطعا اولویت کاری کمیسیون اجتماعی خواهد بود که با حضور مسئولان اجرایی و سایر دستگاه های ذیربط در این کمیسیون به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

گفتنی است؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی روز سه شنبه در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام فرمودند: “بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد،بنابراین مسئولان باید با جدیت درسیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند و صاحبان رسانه و تریبون ازجمله روحانیون درجهت فرهنگ سازی این موضوع اقدام کنند.”

انتهای پیام/پ۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.