بازیگری در سایه

جام جم آنلاین: کیانو ریوز متولد سال ۱۹۶۴ لبنان است و در ایران بیشتر از هر فیلم دیگری، به خاطر سه‌گانه علمی، تخیلی و فلسفی «ماتریس» شهرت دارد.

این مجموعه فیلم سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ روی پرده سینماهای جهان رفت. اما شهرت ریوز به چند سال قبل از آن یعنی سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد که «سرعت» او در سطح جهانی فروشی ۳۵۱ میلیون دلاری کرد.

با موفقیت مالی و انتقادی این اکشن دلهره‌آور، ریوز توانست پس از ۱۰ سال حضور در دنیای سینما نام خود را به عنوان یک بازیگر درجه یک ثبت کند.

این در حالی است که این بازیگر لبنانی‌تبار (که بازیگری را از سال ۱۹۸۴ با حضور در چند کار تلویزیونی شروع کرده بود) تا قبل از آن در فیلم‌های غیرمتعارف و مطرحی مثل «آیداهوی خصوصی من»، «دراکولای برام استوکر»، «هیاهوی بسیار برای هیچ» و «پوینت برک» بازی کرده بود.

سرعت به قسمت دوم رسید، ولی ریوز را به عنوان بازیگر اصلی در کنار خود نداشت. با این وجود، موفقیت سرعت چندان به کمک این بازیگر نیامد او نتوانست در فیلم‌های موفق دیگری بازی کند. منتقدان علت این امر را در انتخاب‌های غلط این بازیگر جستجو می‌کنند.

در شرایط جدید، ریوز نه بازیگر فیلم‌های مستقل و غیرمتعارف بود و نه فیلم‌های حادثه‌ای او توانست توجه عموم تماشاگران را به خود جلب کند.

در فاصله تولید سرعت و قسمت اول ماتریس، ریوز در شش فیلم سینمایی بازی کرد که همگی در جدول گیشه نمایش شکست تجاری خوردند.

نکته جالب اینجاست که تاریخ برای کیانو ریوز دو بار تکرار شد! همان طور که این بازیگر نتوانست از موقعیت و موفقیت سرعت استفاده خوبی کند، بعدها هم نتوانست بهره‌برداری لازم را از موفقیت ماتریس بکند.

او پس از فروش بالای سه قسمت این فیلم و استقبال منتقدان از آنها، باز هم در فیلم‌هایی ظاهر شد که نه منتقدپسند بودند و نه تماشاچی‌پسند! حتی نسخه دوباره‌سازی شده فیلم کلاسیک و علمی ـ‌ تخیلی «روزی که زمین از حرکت ایستاد» (۲۰۰۸) هم نتوانست موفقیتی برای او به همراه بیاورد.

با این حال، این بازیگر هنوز هم در فیلم‌های سینمایی ایفای نقش می‌کند و جالب است که نقش اصلی این کارها را هم به عهده می‌گیرد.

رسانه‌های گروهی می‌نویسند وی قرار است اولین فیلم سینمایی خود به نام «مرد تای‌چی» را جلوی دوربین ببرد. این فیلم اکشن اولین کار سینمایی او در مقام کارگردانی است و خودش در آن بازی دارد.

مترجم: کیکاوس زیاری – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.