بازگشایی سفارت مقدونیه در ایران



تاریخ انتشار: ۲۶ April 2016 | 8:35 am

بازگشایی سفارت مقدونیه در ایران

وزیر خارجه مقدونیه نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود در وزارت امور خارجه، تاکید کرد که ما تلاش داریم به زودی سفارت خود در تهران را باز کنیم و روزهای فرهنگی ایران را در مقدونیه جشن بگیریم. 

دستاورد دیدار با نیکولا پوپسکی وزیر خارجه مقدونیه 

نیکولا پوپسکی وزیر خارجه مقدونیه روز گذشته در رأس یک هیات تجاری به تهران سفر کرد و با مقامات کشورمان دیدار داشت. او در این سفر به دیدار رئیس‌جمهور کشورمان رفت که در این دیدار دکتر حسن روحانی امکانات و توانمندی‌های دو کشور را برای توسعه و تعمیق سطح همکاری‌ها بسیار گسترده دانست و تاکید کرد که هیچ مانعی در مسیر گسترش روابط همه‌جانبه تهران و اسکوپیه وجود ندارد. 

وی اظهارداشت: حجم مبادلات تجاری ایران و مقدونیه نشان می‌دهد که تاکنون از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور به خوبی استفاده نشده و لازم است در دوره جدید، با بهره‌گیری مناسب از فرصت‌ها و امکانات، تحرکی در این روابط ایجاد کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به اظهارات وزیر خارجه مقدونیه مبنی بر علاقه‌مندی به گشایش قریب الوقوع سفارتخانه کشورش در تهران، تصریح کرد: با معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مشترک به بخش خصوصی دو کشور، شرایط جدیدی در روابط تهران – اسکوپیه ایجاد خواهد شد.

 روحانی به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در همه زمینه‌ها و از جمله ساخت راه‌، سد و نیروگاه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی هم‌اکنون در بسیاری از کشورها فعال هستند و بی‌تردید در مقدونیه نیز قادرند در رقابت‌‎ با دیگر شرکت‌ها‌، بسیاری از پروژه‌های این کشور را به خوبی و با کیفیت اجرا کنند. روحانی همچنین به تببین ریشه‌های تروریسم و خطر جهانی این معضل پرداخت و اظهارداشت: ایران تجربیات ارزنده‌ای در مبارزه با تروریسم دارد که می‌تواند این تجربیات را در اختیار سایر کشورها از جمله مقدونیه قرار دهد. 

رئیس‌جمهور، واکسینه کردن جوانان در برابر اندیشه‌های افراطی‌گری به ویژه در فضای مجازی را ضروری دانست و گفت: برخی تلاش دارند با انتساب تفکرات انحرافی به اسلام که البته هیچ ارتباطی نیز با اسلام و مسلمانان ندارد، جوانان را به سمت تروریسم و حرکت‌های افراطی بکشانند. وزیر خارجه مقدونیه نیز در این دیدارتاکید کرد: اسکوپیه مصمم به گسترش و تعمیق روابط همه‌جانبه خود با جمهوری اسلامی ایران است و در همین ارتباط به زودی سفارت خود را در تهران افتتاح می‌کند.

 

راه‌اندازی سفارت مقدونیه در ایران

همچنین دیروز وزیر امور خارجه مقدونیه با همتای ایرانی خود دیدار کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با حکم اخیر دادگاه آمریکا مبنی بر مصادره ۲ میلیارد دلار از اموال ایران، اظهار کرد: اقدامات و آرای خلاف حقوق بین‌الملل دادگاه‌های آمریکا علیه ایران سابقه طولانی دارد. در اواسط دهه هفتاد یعنی در سال ۱۹۹۶ کنگره آمریکا قانون مصونیت‌های دیپلماتیک را از دیدگاه خود اصلاح کرد که از نظر ما این موضوع نقض این قانون است. 

بر اساس اصلاحی که آنها انجام دادند این اجازه به دادگاه‌های آمریکایی داده شد تا دادگاه‌های این کشور بتوانند ادعاهایی را درباره کشورهایی که در لیست وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان حامیان تروریسم ذکر شده است، مطرح کنند.

 در پی این موضوع دعاوی متعددی مطرح شد و مجلس شورای اسلامی نیز در همان زمان در اقدام مقابله به مثل قانونی را تصویب کرد که اتباع ایرانی می‌توانستند در دادگستری ایران علیه اقدامات آمریکا طرح دعوی کنند. وزیر خارجه مقدونیه نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود در وزارت امور خارجه، تاکید کرد که ما تلاش داریم به زودی سفارت خود در تهران را باز کنیم و روزهای فرهنگی ایران را در مقدونیه جشن بگیریم. 

نیکولا پوپسکی که برای نخستین بار در یک رأس یک هیات تجاری و اقتصادی از روز گذشته به تهران سفر کرده است، با تشکر از ‌میهمان‌نوازی ایران، اظهار کرد: در طی این سفر مذاکرات خوب و شفافی داشتیم. دو کشور دارای پتانسیل‌های زیادی برای گسترش روابط دیپلماتیک دوجانبه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و… هستند.

 

منبع: روزنامه آرمان

 

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.