بازگشت بحران آلودگی هوا از دوشنبه به پایتخت

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : آلودگی هوای تهران مطابق هر سال در روزهای اوج خود به‌سر می‌برد. هفته قبل شدت آلاینده‌ها چنان بالا رفت که کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران مجبور به اتخاذ تدابیری برای کنترل بحران شدند. اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها از در منازل، کاهش ساعت کار ادارات و تعطیلی مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها بخشی از این تدابیر بود. با این حال تعطیلی تاسوعا و عاشورای حسینی و گره‌خوردن آن به تعطیلی پنجشنبه و جمعه در تهران به همراه باران پاییزی کمی حال و هوای پایتخت را بهبود بخشید. همین موضوع سبب آن شد مسوولان تصمیمات قبلی خود را در روز جمعه ملغی کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ اما این مساله چندان پایدار نبود و پیش‌بینی‌ها حکایت از افزایش دوباره این موضوع از روز دوشنبه تا پایان هفته دارد. به همین سبب نیز روز قبل خبر آمد طرح زوج و فرد تردد خودروها از در منازل شهروندان همچنان به قوت خود باقی است. این تصمیم در جلسه روز شنبه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران اتخاذ شد. این جلسه با ریاست استاندار تهران و با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، پلیس راهور تهران، سازمان هواشناسی، محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش برگزار شد. کمیته کاهش آلودگی هوای تهران تصویب کرد طرح زوج و فرد تردد خودروها از منزل ادامه یابد. این نشست دیروز با حضور سیدحسین هاشمی، استاندار تهران برگزار و قرار شد طرح زوج و فرد تردد خودروها از در منزل تا اطلاع بعدی همچنان اجرا شود.

همزمان کمیته کاهش آلودگی هوا در نشست دیروز در استانداری تهران، فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی را تا اطلاع بعدی ممنوع کرد. در این جلسه کاظم ندافی، نماینده وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین آماری که مرکز معاینه فنی خودرو اعلام کرده است، در حال حاضر ۷۰هزار خودرو فرسوده در تهران وجود دارد که اطلاعات آن در مرکز معاینه فنی موجود است و هر یک از این خودروها به اندازه ۳۰خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند. وی افزود: پیشنهاد می‌شود با توجه به شرایط هوا در پاییز و زمستان، سوزاندن زباله ممنوع شود. ندافی دربارهٔ تاثیر اجرای طرح زوج و فرد گفت: هر زمان که این طرح اجرا شده، پاسخ گرفته‌ایم. به گزارش ایسنا، نماینده سازمان هواشناسی نیز گفت: در هفته جاری و طی امروز و فردا انباشت آلاینده‌های هوا کم است، اما با توجه به اینکه شرایط جو در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به وارونگی شدید می‌رسد، شاهد وضعیت بحرانی در هوا خواهیم بود و پتانسیل آلودگی هوا در این دو روز بسیار بالاست.

وی افزود: از روز چهارشنبه با توجه به جریان هوا و موج بارشی که از جنوب غرب آغاز می‌شود، به‌علت ریزش باران و باد، از میزان آلودگی هوا کاسته خواهد شد. وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار تهران که به‌عنوان نماینده شهرداری در جلسه حضور داشت، با اشاره به وجود ۷۰هزارخودرو فرسوده گفت: این تعداد خودرو به اندازه دو‌میلیون خودرو معمولی ایجاد آلایندگی می‌کنند و باید برای خودروهای فرسوده تصمیم جدی اتخاذ شود. وی همچنین خواستار متوقف‌شدن موتوسیکلت‌های بنزینی  شد وگفت: شناورشدن ساعات کار ادارات نیز از موضوعاتی است که پیشنهاد می‌شود در دستور کار قرار گیرد چرا که از نظر ما تاثیر بسیاری در کاهش آلودگی هوا و بار ترافیکی دارد. وی پیشنهاد کرد: ساعت آغاز به کار صنایع و ادارات نظامی ۶:۳۰، مدارس ۷:۳۰، ادارات ۸:۳۰ و بازار و سایر بخش‌ها ۱۰صبح باشد.

نوروزی همچنین پیشنهاد برگرداندن سرویس ادارات دولتی را مطرح کرد و گفت: اصرار داریم که سرویس ادارات مجدد بازگردانده شود، چرا که به نظرم این تصمیم یک تصمیم غلط بوده و باید تدابیری اتخاذ شود که سرویس ادارات را بازگردانیم. مشاور معاون شهردار تهران همچنین خواستار راه‌اندازی بی‌آرتی بزرگراه شهید همت شد و گفت: بی‌آرتی نشان داده که مسکن است و نتیجه آن را در حمل‌ونقل شهری نسبت به سایر خطوط اتوبوسرانی تجربه کرده‌ایم. در این جلسه همچنین سیدحسین هاشمی، استاندار تهران با تاکید بر اینکه به‌دنبال راهکارهایی هستیم که بتوانیم معضل آلودگی هوای تهران را حل کنیم، گفت: موضوع را سریعا در شورایعالی ترافیک بررسی می‌کنیم و اگر لازم باشد در هیات دولت نیز آن را مطرح خواهیم کرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.