بازگشت بینایی به نابینایان با کاشت عصبی تحریک الکتریکی

۰۵م آذر ،

بازگشت بینایی به نابینایان با کاشت عصبی تحریک الکتریکی

بازگشت بینایی به نابینایان با کاشت عصبی تحریک الکتریکی

محققان شرکت Second Sight برای اولین بار توانسته‌اند با استفاده از یک دستگاه پروتز عصبی چشمی الگوهای حروف بریل را بطور مستقیم داخل شبکیه یک فرد نابینا تابانده و وی را قادر به خوانش دقیق و سریع لغات چهار حرفی کنند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، دستگاه «آرگوس دو» (Argus II) در چشم بیش از ۵۰ بیمار کاشته شده و بسیاری از آنها اکنون می‌توانند رنگ، حرکت و اجسام را ملاحظه کنند.

این دستگاه از یک دوربین کوچک بر رویک عینک، یک پردازشگر برای ترجمه علائم دوربین به تحریک الکتریکی و یک ریزتراشه با الکترودهای کاشته شده در شبکیه استفاده می‌کند.

این کاشت بصری با شباهت مفهومی به کاشتهای حلزونی گوش از شبکه‌ای از ۶۰ الکترود متصل به شبکیه برای تحریک مستقیم الگوها در سلولهای عصبی استفاده می‌کند.

محققان در این پژوهش از یک رایانه برای تحریک شش نقطه بر روی شبکه جهت نمایش حروف بریل استفاده کردند. مجموعه‌ای از آزمایشات با تک حرفها و همچنین کلمات دارای طول متفاوت دو تا چهار حرفی اجرا شد.

محققان همچنین به فرد نابینا، هر حرف را برای نیم ثانیه نشان داده و برای حروف کوتاه تا ۸۰ درصد تشخیص درست ارائه شد.

کاشت «آرگوس دو» که در درجه اول برای اشخاص مبتلا به بیماری ژنتیکی رتینیت پیگمانتر ساخته شده، نشان داده که می‌تواند توانایی خوانش تعداد محدودی از حروف بزرگ متداول و کلمات کوتاه را با استفاده از دوربین بازیابی کند.

درحالیکه نمونه‌های بعدی این کاشت می‌تواند خواندن را در اشخاص ارتقا بخشد، پژوهش کنونی نشان داده که آرگوس دو از توانایی سازگارسازی برای ارائه یک جایگزین و یک شیوه سریعتر خوانش متن به همراه یک نرم‌افزار شناسایی حروف برخوردار است.

این پژوهش در مجله Neuroprosthetics انتشار یافته است.

/۱۱۰/


اخبار راسخون / علم و فناوری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.