بازگشت حیات به دریاچه منجمد شمالی

دانشمندان اروپایی دریافته اند شمالی ترین دریاچه جهان که از دو هزار و چهار سال پیش تا کنون در زیر یخ مدفون شده است در حال ذوب شدن و بازگشت به حیات آلی است.

یافته های دریاچه Kaffeklubben Soدر دشت ساحلی شمال گرینلند حاکی از آن است که تغییرات اقلیم در منطقه قطبی می تواند به تغییرات سریع اکولوژیکی منجر شود.

این دریاچه ۴۸۵ کیلومتر مربع وسعت دارد.

بیانکا پرین از دانشگاه فرنچ- کومت فرانسه می گوید: این دریاچه آخر زمین است.

وی افزود این دریاچه در طول سال با لایه ای از ۹۰ تا ۱۸۰ سانتی متر یخ پوشیده شده است اما در تابستان که متوسط دما به ۳۵ درجه فارنهایت افزایش می یابد “خندق” آب در اطراف لبه دریاچه شکل می گیرد.

زمانی که این دریاچه در سه هزار و ۵۰۰ سال پیش شکل گرفت، گونه های اندکی از جلبک های دارای پوسته سیلیسی موسوم به دیاتومها در این دریاچه جوان زندگی می کردند اما همانطور که دمای این منطقه کاهش می یافت، جمعیت این موجودات زنده نیز کاهش یافت و در نهایت در دو هزار و۴۰۰ سال پیش این موجودات از بین رفتند.

این دریاچه تا سال ۱۹۶۰ تقریبا عاری از هر موجود زنده باقی مانده بود. در آن زمان نخستین گونه های دیاتوم به حیات بازگشتند و جدید ترین نمونه های به دست آمده از آب این دریاچه نشان توسط پرین و همکارانش نشان می دهد این گونه های حیات به ۲۰ گونه افزایش یافته اند.

پرین می گوید در حالی که نیترات و آلاینده های صنعتی می توانند این ارگانیسم های ریز را برای بازگشت به این دریاچه ترغیب کرده باشند اما هیچ نشانه ای از نیترات در این دریاچه نیست این امر نشان می دهد این تغییرات اقلیم است که موجب حیات دوباره دیاتوم ها در این دریاچه شده است.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


کشف‌ها

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.