بازگشت رهبر جنبش تغییر به اقلیم کردستان عراق

به گزارش کردپرس، دفتر اطلاع رسانی جنبش تغییر با صدور بیانیه ای از بازگشت نوشیروان مصطفی از سفر رسمی خود به ایران خبر داد.

وی که به دعوت رسمی حسن دانایی فر، سفیر ایران در عراق به تهران رفته بود در طول اقامت خود در تهران، با مقامات مختلف ایران از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

شاهو سعید، سخنگوی جنبش تغییر  در گفتگو با کردپرس هدف از سفر نوشیروان مصطفی به ایران را تبادل نظر دو طرف در مورد آخرین تحولات سیاسی اقلیم، منطقه و عراق توصیف کرد.

نوشیروان مصطفی به همراه شوان قلیاسانی، عضو دفتر روابط خارجی جنبش روز جمعه ۹ تیرماه وارد تهران شده بود.

 پیشینه روابط نوشیروان مصطفی با ایران

نوشیروان مصطفی امین روابط خود را با ایران به طور جدی از سال ۶۴ آغاز نمود و طی سال های جنگ تحمیلی توانست خدمات فراوانی را به جمهوری اسلامی ارائه دهد.

وی در سال های ۱۳۵۹-۱۳۶۷ در پیمان مشترک همکاری نیروی های نظامی جمهوری اسلامی ایران با معارضین عراقی همراه با حزب دموکرات و سوسیالیست کردستان عراق به عنوان حزب اتحادیه میهنی کردستان در کنار نیروی های سپاه پاسداران قرار داشت و در عملیات علیه رژیم صدام حسین شرکت جست.نوشیروان مصطفی در سال های پس از جنگ تحمیلی و تا سال ۱۹۹۲ و تشکیل اقلیم کردستان عراق، در لندن اقامت داشت و به نوشتن کتاب های تاریخ کردستان پرداخت که از جمله آن ها می توان به «از کنار رود دانوب تا دره های کردستان» اشاره کرد که به تازگی به فارسی نیز ترجمه شده است.

فعالیتی درخشان در اتحادیه میهنی اقلیم کردستان

اتحادیه میهنی کردستان یکی از احزاب سیاسی عراق است که در نیمه دهه هفتاد با شعار حق تعیین سرنوشت، دموکراسی و حقوق بشر برای ملت کرد در عراق تاسیس شد. از بدو تاسیس این حزب، جلال طالبانی به عنوان دبیر کل و شیروان مصطفی به عنوان معاون وی انتخاب شد.

اتحادیه میهنی کردستان در واکنش به شکست حزب دموکرات کردستان به رهبری مصطفی بارزانی، پس از امضای توافقنامه الجزایر بین حکومت عراق و ایران در سال ۱۹۷۵ تشکیل شد. بارزانی پس از آن به ایالات متحده پناه برد و در سال ۱۹۷۹ در بیمارستان جورج واشنگتن درگذشت.

قبل از فروپاشی حزب دموکرات کردستان، بین مصطفی بارزانی رهبر حزب و جلال طالبانی که عضو کمیته مرکزی حزب بود اختلافاتی پیش آمد که به جدایی طالبانی از این حزب انجامید و پیمانی را با حکومت مرکزی وقت عراق بست.

اتحادیه میهنی کردستان به منظور پر کردن جای خالی حزب دموکرات کردستان در میدان مبارزات مسلحانه بین کردها و حکومت مرکزی عراق تشکیل شد.

این اتحادیه از سه شاخه اصلی به نام های: کومله، شورشیان و جلالیان(حامیان جلال طالبانی) تشکیل می شود که نوشیروان مصطفی علاوه بر جانشینی جلال طالبانی، مسئولیت و ریاست شاخه کومله را نیز بر عهده دارد.

او که در میان مردم کردستان عراق به ساده زیستی و سلامت اخلاقی اشتهار دارد، در خلال فعالیت های حزبی خود با وجود در اختیار داشتن مناصب مهم هرگز استفاده و بهره برداری اقتصادی از این مناصب نداشت و در طول این سال ها بیشتر اوقات فراغت خود را با مطالعه و تالیف کتب متعدد پیرامون کردستان عراق سپری نمود.

کتاب های «تاریخ سیاسی کردها» و «حکومت کردستان» از جمله مهم ترین آثار تالیفی او به شمار می آیند.                     

تشکیل حزب گوران و تغییر جهت سیاسی

همین ساده زیستی و سلامت اخلاقی و اقتصادی مصطفی امین موجب گشت تا او در سال ۲۰۰۶ پس از کشمکش های فراوان به دلیل مبارزه با فساد به وجود آمده در اتحادیه میهنی و فعالیت اقتصادی بیش از حد برخی از اطرافیان طالبانی، راه خود را از این حزب جدا نماید و حزبی جدیدی را به نام «گوران» پایه گذاری نماید.

پرونده:گوران.jpg

«گوران»(تغییر) همانطور که از معنای آن پیداست برای مقابله با همان فسادها نام برده شروع به فعالیت نمود.

جلال طالبانی نیز با وجود اینکه این انشعاب می توانست موجب تضعیف اتحادیه تحت مدیریت او شود، با تشکیل گوران به طور علنی مخالفتی نکرد و حتی برای تشکیل آن مساعدت مالی و ارزی نیز در اختیار نوشیروان مصطفی قرار داد.

بدین ترتیب گوران از سال ۲۰۰۶ موجودیت خویش را اعلام نمود و هم اکنون نیز شبکه KNN به عنوان ارگان رسمی این حزب فعالیت می نماید.

نکته قابل توجه آنکه، نوشیروان مصطفی حتی پس از تشکیل گوران نیز حاضر به مماشات و سازش با مسعود بارزانی نشد و در کنار اخوان المسلمین و جماعت مسلین کردستان، دعوت بارزانی را برای تشکیل حکومت در کردستان رد نمود.

این حزب هم اکنون دارای طرفداران فراوانی به خصوص در میان جوانان است و در سلیمانیه عراق به فعالیت می پردازد اما متاسفانه در نقاط دیگر کردستان عراق(به خصوص اربیل) با وجود کثرت محبوبیت، با محدویت های فراوانی روبرو است تا جایی که حتی اجازه تجمع نیز به آنها نمی دهند.

در میزان محبوبیت گوران، همین بس که این جریان در انتخابات پارلمان کردستان در سال ۲۰۰۹ به عنوان اپوزیسیون اصلی ائتلاف کردستان متشکل از حزب دمکرات و اتحادیه میهنی مطرح شد و به کسب ۲۴٪ آراء در کردستان عراق شد و ۲۵ کرسی از ۱۱۱ کرسی پارلمان کردستان نائل آمد.

 در انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۱۰ هم این حزب با ۴٫۳۶٪ آراء کل کشور به ۸ کرسی دست یافت. این حزب در استان سلیمانیه ۶ کرسی از مجموع ۱۷ کرسی و در استان اربیل ۲ کرسی از مجموع ۱۴ کرسی به دست آورد.

 

نوشیروان مصطفی و دیدار با مقامات ایرانی

رهبر جنبش گوران( تغییر) عصر جمعه ی گذشته وارد ایران شد و پس از توقف کوتاهی در سنندج برای گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران عازم تهران شد.

وی که پس از مدت ها به ایران سفر کرده بود در نخستین جلسه رسمی خود به دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رفت و در این دیدار ضمن تشکر از نقش و جایگاه و حمایت های جمهوری اسلامی ایران از عراق بخصوص در رابطه با توسعه تعاملات با اقلیم کردستان، خواستار تداوم و تقویت این تعاملات و روابط در راستای مصالح و منافع مردم این کشور شد.

دومین دیدار مصصطفی امین به دبیر شورای عالی امنیت ملی اختصاص یافت که او در این دیدار نیز اینگونه ابراز داشت که مردم و مسئولین اقلیم کردستان منافع و مصالح خود را بر باقی ماندن در چارچوب عراق متحد و یکپارچه می دانند

.

وی با برشمردن جایگاه طوایف مختلف عراق در دولت مرکزی عراق آن را رضایت بخش اعلام کرد و در پایان نیز بر همکاری هرچه بیشتر دو کشور ایران و عراق به عنوان دو کشور مهم منطقه تاکید کرد.

آخرین دیدار رهبر جنبش تغییر کردستان عراق به جلسه او با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی مربوط می شود که در این جلسه نوشیروان مصطفی گزارشی از تحولات سیاسی عراق ارائه کرد و علی لاریجانی نیز بر تحکیم روابط همه جانبه با کشور دوست و همسایه عراق بخصوص اقلیم کردستان تاکید کرد.

 

 

 

 

 

ا


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.