بازگشت قیمت دلار به زیر ‌۳۰۰۰ تومان

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از بینا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

بینا- بازار غیررسمی سکه و ارز تهران دیروز شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بود به طوری‌که قیمت دلار پس‌از چند هفته به کمتر از ۳۰۰۰ تومان رسید.
کاهش نرخ دلار و سایر ارزها که از صبح دیروز آغاز شده تا ساعات پایانی عصر ادامه پیدا کرد و به این ترتیب در پایان معاملات دیروز نرخ هردلار آمریکا در بازار تهران به حدود ۲۹۵۰ تا ۲۹۸۰ تومان کاهش یافت.
در پی کاهش قیمت دلار، بهای سایر ارزها نیز کاهش یافت و یورو و پوند نیز به ترتیب به کمتر از ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومان سقوط کرد. در معاملات روز پیش یورو به حول و حوش ۳۹۰۰ تومان و پوند انگلیس نیز به حدود ۴۹۰۰ تومان رسید.
در بازار طلا و سکه نیز قیمت‌ها با کاهش شدید همراه بود به طوری‌که بهای هرقطعه سکه بهار آزادی با بیش از یکصد هزار تومان کاهش نسبت به پنجشنبه هفته پیش به یک میلیون و ۱۴۵ هزار تومان سقوط کرد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا ۱۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
کاهش قیمت طلا در معاملات دیروز یک محرک دیگر نیز داشت و آن افت شدید قیمت‌های جهانی این فلز گرانبها در معاملات روز جمعه بود.
براساس این گزارش تفسیری قیمت هر اونس طلا در بورس‌های بزرگ بین‌المللی در پی اعلام آمار قابل قبول از وضع اشتغال در آمریکا با ۳۵ دلار کاهش به حدود ۱۶۷۵ دلار رسید که این افت قیمتی با توجه به تعطیلی بازارهای ایران در روزهای جمعه و شنبه، اثر خود را در معاملات روز پیش نشان داد.
به این ترتیب قیمت سکه بهار آزادی اکنون از رکورد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خود بیش از ۳۵۰ هزار تومان فاصله گرفته است،اما رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می‌گوید پیش‌بینی آینده قیمت طلا ممکن نیست.
برخی کارشناسان بر این باورند که نزدیکی به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از دلایل عمده کاهش قیمت این ارز بین‌‌المللی است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که آیا روند نزولی اونس جهانی طلا ادامه خواهد داشت، گفت: فکر این را که این قیمت یک دفعه کاهش یابد، هم نمی‌کردم؛ چرا که قیمت‌ها تقریبا واقعی شده بود.
وی افزود: قیمت‌ها در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست و ادامه نزول و افزایش قیمت‌ها را نمی‌توان حتی حدس زد به طوری که قیمت‌ها به صورت ساعتی رصد می‌شود.
وی در خصوص دلایل این کاهش قیمت، خاطرنشان کرد: کاهش یکباره اونس جهانی و کاهش نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی از عوامل اصلی این کاهش قیمت به شمار می‌رود.
وی افزود: پیشا قیمت طلا در بازارهای جهانی به قیمت نفت بستگی داشت و عوامل دیگر هم در آن دخیل بود، اما هم‌اکنون با توجه به سرعت تغییر در بازارهای جهانی نمی‌توان روند قیمت‌ها را پیش‌بینی کرد.

احتمال کاهش بیشتر قیمت دلار
در همین حال عصر دیروز خبرنگار ما با چند منبع مطلع در بازار ارز تماس گرفت و سبب کاهش قیمت ارز و پیش‌بینی آنان از افق این بازار را سوال کرد.
به گفته آنان خبرهای که اخیرا درباره رفت و آمدهای سیاسی انتشار یافته، تا حد زیادی به آرام شدن فضای بازار و بهبود جو روانی آن کمک کرده است.
همچنین دستگیری‌های اخیر در بازار ارز نیز سبب شده برخی از بازیگران بزرگ این بازار به قولی حساب کار خود را کرده و معاملات خود را روی ارقام پایین‌تر و معقول‌تری انجام دهند.
به گفته این منابع با وجود برخی دستگیری‌ها، هنوز برخی ازاخلالگران بزرگ بازار ارز دستگیر نشده‌اند، اما پیام لازم را درک کرده و متوجه شده‌اند در صورت تداوم بازارسازی، نوبت آنان نیز خواهد رسید.
عرف بازار ارز به گونه‌ای است که معامله‌گران کوچک از روی رفتار معامله‌گران بزرگ خرید و فروش‌ها و نرخ‌های خود را تنظیم می‌کنند و اکنون رفتار آن بازیگران بزرگ تا حدی معقول شده است، هرچند باید به آن عوامل سیاسی را نیز افزود. در کنار آن تغییرات قیمتی ارز در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز در کاهش قیمت ارز در ایران بی‌تاثیر نبوده است.
این چنین است که این فعالان پیش‌بینی می‌کنند قیمت دلار در روزهای آینده روند کاهشی بیشتری داشته باشد، چرا که فضای بازار اکنون چنین چیزی را نشان می‌دهد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.