بازگشت مجلس به طرح جنجالی

ایران > قانونگذاری– گروه سیاسی:
بعد از ماجرای حقوق مادام‌العمر که در مجلس هشتم تصویب شد و با جنجال و اعتراض، مجلس از تصمیم خود برگشت، حالا طرح مشابه دیگری در مجلس نهم در جریان است.

عزت‌الله یوسفیان ملا به‌عنوان طراح نخستیه طرح حفظ حقوق غیرمادی نمایندگان معتقد است که نمایندگان بعد از اتمام دوران نمایندگی شهروند عادی محسوب نمی‌شوند و به همین سبب می‌توانند از امتیازاتی چون حمل سلاح و پاسپورت سیاسی برخوردار باشند. او می‌گوید استمرار حقوق مکتسبه را دنیا پذیرفته است و ایران هم باید بپذیرد و ارزش نماینده بودن در ایران با تصویب چنین طرحی افزایش پیدا می‌کند.

  • ظاهرا شما به‌دنبال تصویب طرحی میباشید که به نمایندگان امکان استفاده از حقوق مکتسبه نمایندگی بعد از اتمام دوره نمایندگی آنها را می‌دهد؛ چه ضرورتی داشت فردی که بعد از اتمام دوره نمایندگی شهروند عادی محسوب می‌شود، چنین امتیازاتی را داشته باشد؟

اول اینکه این طرح متعلق به مجلس هشتم است و در کمیسیون آیین‌نامه مجلس هشتم تصویب شده است؛ ما این طرح را پیگیری کردیم چون درحال حاضر نمایندگانی از حوزه‌های انتخابیه ناامن مثل سیستان و بلوچستان و کردستان وجود دارند که به‌دلیل مسائل امنیتی، جانشان درخطر است. حالا این فرد به‌عنوان یک چهره شناخته شده بعد از ۵ دوره نمایندگی برای حفظ جان خود باید به کجا مراجعه کند؟ آیا کسی که ۶دوره نماینده مجلس بوده شهروند عادی محسوب می‌شود؟ همین حالا شما با کارت خبرنگاری می‌روید و طرح ترافیک می‌گیرید حالا کسی که ۷دوره نماینده مجلس بوده حق گرفتن یک طرح ترافیک را ندارد؟

  • یعنی بعد از ۷دوره نمایندگی دیگر یک شهروند عادی محسوب نمی‌شوید؟

خیر، کسی که ۷دوره نماینده بوده است دیگر شهروند معمولی نیست و از اسم و رسم سیاسی استفاده می‌کند. همین الان و در آینده برای آقایان احمدی‌نژاد و خاتمی و هاشمی اگر دعوتنامه‌ای بیاید می‌نویسند رئیس‌جمهور خاتمی و با نام رئیس‌جمهور از آنها دعوت می‌شود. دنیا عنوانی که داده است را پس نمی‌گیرد. منتهی اگر این عنوان هزینه مادی داشته باشدباید خود فرد آن هزینه را بپردازد. ذیل این قانون را بخوانید. نوشتیم هرگونه هزینه‌ای که باید پرداخت شود از طرف خود نماینده است و صدور حمل کارت سلاح هم درصورتی است که فرد شرایط دریافت آن را داشته باشد.

  • خب بسیاری از نمایندگان فعلی و نمایندگان دوره‌های قبل صاحب شهرت نیستند و تنها یک دوره نماینده بوده‌اند؟

همین یک دوره هم کفایت می‌کند تا فرد شامل این حقوق غیرمادی شود. این فرد می‌خواهد به حوزه انتخابیه ناامن خود برود چه باید کند؟ چگونه از خود دفاع کند؟

  • یعنی نماینده‌هایی می باشند که در حوزه انتخابیه خود امنیت جانی ندارند؟ آن هم بعد از اتمام دوره نمایندگی خود؟

بله، نمایندگان حوزه سیستان و بلوچستان امنیت جانی ندارند. ببینید در این حوزه چقدر اشخاص عادی را ترور می‌کنند؟ چه برسد به جان اشخاص سیاسی.

  • شما اشاره کردید که دنیا این قانون را پذیرفته است، اما استدلال مرکز پژوهش‌های مجلس این است که تنها تجربه بعضی کشورها نمی‌تواند مستمسک مناسبی برای طرح قانون مشابه در کشور باشد ؟

مخالفت مرکز پژوهش‌ها عجیب است چراکه خود رئیس مرکز پژوهش‌ها عضو کمیسیون آیین‌نامه در مجلس هشتم بود و این قانون با حضور او در کمیسیون تصویب شد. حالا نمی‌دانم چرا چنین می‌گویند.

  • اداره کل تدوین قوانین مجلس هم با این قانون مخالفت دارد و آن را تبعیض ناروا می‌داند؟

این اداره اصلا صلاحیت بررسی این موضوع را ندارد و نباید دخالت کند. مگر ما شورای نگهبان قبل از قانون داریم؟

  • با وجود این، پیش‌بینی شما از رأی‌آوری این طرح درصحن علنی مجلس چیست؟

چون بار مالی ندارد رأی می‌آورد؛ این طرح یک احترامی است برای نمایندگان و ارزش نمایندگی را در ایران بالا می‌برد. پاسپورت سیاسی همین الان از سوی وزارت امور خارجه به اشخاصی که سابقه سیاسی دارند تعلق می‌گیرد. بحث بر سر کارت حمل سلاح و کارت ترافیک است.

  • بنابراین استمرار حقوق مکتسبه نمایندگان در چنین شرایطی خلاف اصل منع تبعیض ناروا بند۹ اصل سوم قانون اساسی نیست؟

خیر، پس دادن وام و طرح ترافیک به خبرنگاران هم تبعیض است. چرا پزشکان و خبرنگاران می‌توانند چنین حقوقی داشته باشند اما مجلس خیر؟

  • اما جامعه آماری نمایندگان با جامعه آماری خبرنگاران تفاوت فاحشی دارد؟

اگر حق است برای یک نفر هم حق است؛ به کسی هم که ۷دوره نماینده مجلس بوده است نمی‌توان گفت از فردا صبح دیگر هیچ حق و حقوقی نداری.

  • خب شما می‌توانید اصلاحیه بیاورید برای همان قانونی که معتقد میباشید که نوعی تبعیض نارواست؟

تبعیض ناروا فقط برای مسائل مادی است. این طرح تبعیض ناروا نیست؛ احترام به نمایندگان است.

  • اگر این طرح نیز مثل قانون حقوق مادام‌العمر برای مسئولان اجرایی، مورد سؤال افکار عمومی قرار گرفت، چه؟

نه، این طرح بار روانی ندارد. ما هر جای دنیا رفتیم دیدیم برای مسئولان ارزش قائلند؛ من این طرح را امتیاز ویژه برای نمایندگان نمی‌دانم بلکه حق مکتسبه می‌دانم و در همه جای جهان پذیرفته شده است. حقوق مکتسبه هم می‌تواند به بسیاری از اقشار تعلق بگیرد. شما بروید حقوق مادی نمایندگان را نه در اروپا بلکه در کشورهای همسایه ببینید؛ نماینده عراقی بالای ۲۵میلیون تومان حقوق می‌گیرد و نماینده ایرانی یک‌میلیون‌و۸۰۰هزارتومان؛ همین است که می‌گویم ارزش نمایندگی در ایران باید بالا برود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.