بازیگرانی که سر از دنیای سیاست درآورند + تصاویر

برخی از چهره‌های سیاسی آمریکا از شهردار و فرماندار گرفته تا سناتور و رییس جمهور، روزی موفقیت‌شان را در عرصه بازیگری جست‌وجو می‌کردند ولی به دلایل مختلف سر از سیاست درآوردند.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، دانستن این مطلب که برخی از چهره‌های سیاسی آمریکا از شهردار و فرماندار گرفته تا سناتور و رییس جمهور، روزی کارشان بازیگری بوده، خالی از لطف نیست، در زیر اشاره داریم به زندگی برخی از این افراد:

 

«رونالد ریگان»، چهلمین رییس جمهور آمریکا:

 

 

«رونالد ریگان»، مشهورترین سیاستمدار آمریکایی، در سال ۱۹۱۱ در خانواده‌ای متوسط و مذهبی به دنیا آمد.

 

 

* آغاز فعالیت هنری «رونالد ریگان» به عنوان گزارشگر ورزشی در ازای حقوق هر گزارش ۱۰ دلار

«رونالد ریگان»، ‌‌در سال ۱۹۳۲ در سن ۲۱ سالگی فعالیت هنری خود را با کار در ایستگاه‌های رادیویی کوچک آغاز کرد و کمی بعد به عنوان گزارشگر ورزشی استخدام شد که در ازای گزارش هر بازی ۱۰ دلار دستمزد می‌گرفت.

 

 

* ورود ریگان ۲۶ ساله به هالیوود و دوستی عمیق با «جان وین»

 

«ریگان» در سال ۱۹۳۷، برای ورود به هالیوود تست بازیگری داد و پس از پذیرفته شدن، با کمپانی برادران وارنر قراردادی ۷ ساله امضا کرد و تا مدتی تنها در فیلم‌های درجه ۲ بازی می‌کرد.

 

 

البته او که در این میان مورد حمایت و پشتیانی «جان وین»، کارگردان آمریکایی بود، اولین فیلم سینمایی خود با نام «عشق روی هواست» را به کارگردانی «نیک گریند» در همان سال ورودش به هالیوود بازی کرد.

«ریگان» طی ۲۷ سال فعالیت در عرصه سینما در بیش از ۶۱ فیلم بازی کرد که آخرین آن‌ها «مرگ یک قاتل» به کارگردانی «دان سیگل» در  سال ۱۹۶۴ بود.

 

* ورود ریگان به دنیای سیاست در سن ۵۵ سالگی

 

زندگی سیاسی «ریگان» از سال ۱۹۶۶ با شرکت در انتخابات فرمانداری ایالت کالیفرنیا، آغاز شد، او سی و سومین فرماندار این ایالت بود که تا سال ۱۹۷۵ همچنان در این سمت باقی ماند.

 

او در سال ۱۹۸۰ «جیمی کارتر» را در انتخابات ریاست جمهوری شکست داد و تا سال ۱۹۸۹ به عنوان چهلمین رییس جمهور آمریکا فعالیت کرد.

ریگان در سال ۱۹۸۱ از حمله‌ای تروریستی جان سالم به در برد. در سال ۱۹۸۵ به خاطر سرطان روده تحت عمل جراحی قرار گرفت. دو سال بعد نیز به خاطر سرطان پوست و پروستات عمل شد و زنده ماند.

 

ولی سرانجام او که به بیماری آلزایمر نیز مبتلا شده بود در سال ۲۰۰۴ میلادی در سن ۹۳ سالگی بدرود حیات گفت. 

 

«جورج مورفی»، سناتور آمریکا:

 

«جورج مورفی»، فعالیت هنری خود را از سال ۱۹۲۷ با رقص و آواز در برادوی (تئاتر آمریکا) شروع کرد.

او اولین بار در سال ۱۹۳۴ با بازی در فیلم «حادثه مرزی» به کارگردانی «آنتونی مان» وارد هالیوود شد و خیلی زود به شهرت رسید.

 

او که تا سال ۱۹۵۲ در بیش از ده‌ها فیلم بازی کرد، در دهه ۴۰ به عنوان رئیس اتحادیه بازیگران آمریکایی انتخاب شد و در سال ۱۹۵۰ نیز برنده جایزه اسکار یک عمر دستاورد حرفه‌ای شد.

 

او بعدها به صورت پنهانی سمت معاونت کمپانی «تکنی‌کالر» را به عهده گرفت، این کمپانی سازنده فیلم‌هایی چون «برباد رفته» و «جادوگر شهر اوز» است.

«مورفی» در سال ۱۹۶۴ با پشت سر گذاشتن رقابتی تنگاتنگ به مجلس سنای آمریکا راه یافت و تا سال ۱۹۷۱ در این سمت باقی ماند.

 

او در سال ۱۹۷۰ بار دیگر در انتخابات مجلس سنای آمریکا شرکت کرد ولی از آنجایی که طرفدارانش متوجه شده بودند که او در کنار فعالیت در سنای آمریکا، به طور همزمان از کمپانی «تکنی کالر» نیز حقوق ماهیانه دریافت می‌کند، حاضر به انتخاب دوباره او نشدند.

 

«کلینت ایستوود»، شهردار شهر کارمل کالیفرنیا:

 

این بازیگر، آهنگساز، تهیه‌کننده و کارگردان مشهور هالیوود سال ۱۹۳۰ در خانواده‌ای متوسط در سانفرانسیسکو متولد شد.

 

* آغاز فعالیت هنری «کلینت ایستوود» از سن ۲۹ سالگی و از تلویزیون:

 

او فعالیت هنری خود را از سال ۱۹۵۹ و از سن ۲۹ سالگی با بازی در یک نقش مکمل در سریال طولانی «تازیانه» – محصول شبکه سی‌بی‌اس آمریکا – آغاز کرد.

ایستوود با بازی در فیلم‌های وسترن که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به «هری کثیف» و «خوب بد زشت» اشاره کرد در هالیوود به شهرت رسید و بارها توانست جایزه سینمایی اسکار را از آن خود کند.

ویژگی کاری ایستوود این است که اکثر فیلم‌هایش را خودش تهیه‌کنندگی می‌کند، او که عاشق موسیقی جاز و سنتی است و پیانو می‌نوازد، همزمان آهنگسازی بیشتر فیلم‌هایش را خود انجام می‌دهد.

 

* ایستوود علی‌رغم اکثر نقش‌هایش به هیچ وجه اهل دخانیات نیست

 

ایستوود با آنکه در بیشتر فیلم‌های خود بالاخص نقش‌های وسترن در حال کشیدن سیگار است ولی به گفته خودش، او طرفدار محیط زیست و زندگی سالم است و در زندگی شخصی‌اش یک بار هم سیگار نکشیده است. او که گواهینامه خلبانی دارد، برای مبارزه با ترافیک اکثر اوقات با هلیکوپتر شخصی به محل کارش می‌رود.

 

 

* تاسیس مهمانسرای تنفس و هتل و رستوران توسط ایستوود

 

او در سال ۱۹۷۱ مهمانسرای تنفس هوگ را در شهر کارامل، کالیفرنیا تاسیس کرد ولی چند سال بعد آن را فروخت و هم‌اکنون صاحب یک رستوران و هتل بزرگ در همان شهر است.

 

 

 

* ماجرای ورود ایستوود به عرصه سیاست:

 

او در جوانی یک جمهوری‌خواه سرسخت بود و اولین بار در سال ۱۹۶۸ به عنوان طرفدار «ریچارد نیکسون»، در ستاد انتخاباتی او مشغول به کار شد ولی بعدها به خاطر جنگ ویتنام، یکی از منتقدان دولت او شد.

«ایستوود» سرخورده از سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا، از آن پس همواره خود را شخصی غیرسیاسی معرفی می‌کرد ولی در سال ۱۹۸۶ در انتخابات شهرداری «کارامل» کالیفرنیا – شهر محل اقامت خود – شرکت کرد و با کسب ۷۲ درصد آراء به این سمت انتخاب شد ولی تنها ۲ سال در این سمت باقی ماند و پس از آن ترجیح داد که به عالم سینما بازگردد و تنها در کنار آن از جریانات سیاسی مورد علاقه‌اش حمایت کند.

 

 

او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ طرفدار «جان مک‌کین» بود.

 

«فرد گراندی»، سناتور ایالت آیووا:

 

«فرد گراندی» حتی پس از ورود به عالم سیاست به «گوفر»، شخصیت سریالی که بازی می‌کرد معروف بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون، اولین بار در سال ۱۹۷۳ در سریال تلویزیونی «عشق، سبک آمریکایی» بازی کرد و ۴ سال بعد با بازی در نقش «گوفر» در سریال تلویزیونی «قایق عشق» به شهرت رسید، تا آنجا که از آن پس نیز همه او را به عنوان «گوفر» می‌شناختند.

او که عمده فعالیتش در تلویزیون بوده است، در فیلم‌های سینمایی چون «رقابت مرگبار» و «توطئه لینکلن» نیز بازی کرده است.

«فرد گراندی» که یک جمهوری‌خواه است، اولین بار در سال ۱۹۸۶ و در سن ۳۸ سالگی وارد دنیای سیاست شد.

 

او در این سال در رقابت‌های مجلس سنای آمریکا شرکت کرد و با سه هزار رای به عنوان سناتور ایالت آیووا انتخاب شد.

او پس از پیروزی در انتخابات مجلس، در مصاحبه با مجله پیپل گفت: اگر گوفر نبود امروز فرد گراندی نیز در سنا نبود.

«فرد گراندی» در سال ۱۹۹۴ نیز به عنوان نماینده حزب جمهوری‌خواه وارد رقابت‌های فرمانداری آیووا شد ولی در این رقابت‌ها ناکام ماند.

 

* بازگشت «فرد گراندی» به عالم بازیگری در پی ناکامی در عرصه سیاست

 

او پس از آن بار دیگر وارد عرصه بازیگری شد و در سال ۲۰۰۳ در کنار «فرد تامپسون»، در سریال «نظم و قانون» حضور یافت و هم‌اکنون به عنوان مجری برنامه رادیویی «گرندی و اندی» مشغول به کار است.

 

«بن جونز»، سناتور:

 

این بازیگر و نمایشنامه‌نویس آمریکایی که در سال ۱۹۴۱ در آمریکا متولد شده است، اولین بار با بازی در فیلم سینمایی «۳ قاتل» وارد عالم بازیگری شد و در این سال‌ها در سریال «زمانی که دنیا دگرگون می‌شود» و فیلم‌های سینمایی «توطئه لینکلن»، «نشویل ۹۹» و «با هم برای روزها» و … بازی کرد.

البته «جونز» شهرت خود را مدیون بازی در سریال «دوک بزرگراه» طی سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵ برای شبکه سی‌بی‌اس آمریکا بود.

 

* ماجرای ورود «بن جونز» به عالم سیاست

 

او در سال ۱۹۹۳ به عنوان نماینده ناحیه ۴ ایالت جورجیا وارد مجلس سنای آمریکا شد و تا سال ۱۹۸۹ در این سمت باقی ماند ولی پس از آن به جز در موارد محدود، از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفت.

 

«جونز» که در سریال «دوک بزرگراه» نقش یک تعمیرکار را بازی می‌کرد، در بین عامه مردم نیز به تعمیرکاری گریسی، کثیف و دیوانه شهرت داشت، به همین خاطر برنده شدنش در انتخابات سنای آمریکا تعجب همگان را برانگیخت.

 

او همواره درباره چگونگی پیوستنش به عالم سیاست می‌گوید:

یک روز صبح در اتاقم از خواب بیدار شدم، در حالی که تمام تنم پر از خالکوبی بود و … و همان موقع بود که با خودم گفتم زمان تغییر فرا رسیده است و این شد که وارد عالم سیاست شدم.

 

«سانی بونو»، شهردار پالم اسپرینگز و سناتور :

 

«سانی بونو»، فعالیت خود در عرصه خوانندگی و اجرای شوهای تلویزیونی را از دهه ۶۰ شروع کرد و از همان ابتدا همسرش «شر» در کنار او به ایفای برنامه می‌پرداخت، البته این دو چند سال پس از همکاری‌هایشان با یکدیگر ازدواج کردند.

 

 

* کناره‌گیری موقت «سانی بونو» از عالم بازیگری و افتتاح رستوران

 

این دو شهرت و موفقیت زیادی را در آمریکا از آن خود کردند و طی سال‌های ۱۹۷۱ الی ۱۹۷۴ در شبکه سی‌بی‌اس آمریکا به اجرای شوی تلویزیونی «سانی و شر» پرداختند ولی در سال ۱۹۷۵ با جدایی این دو از یکدیگر، «سانی» نیز فعالیت‌های هنری خود را به شدت کاهش داد و به فکر افتتاح یک رستوران در شهر پالم‌اسپرینگز کالیفرنیا افتاد.

 

* ناکامی سونی در رستوران داری و ورود به عالم سیاست

او چند سال رستوران‌داری را ادامه داد ولی در این کار نیز موفقیت چندانی به دست نیاورد، تا سرانجام در سال ۱۹۸۸ به عنوان شهردار پالم اسپرینگز، ایالت کالیفرنیا وارد عرصه سیاست شد.

او انتخابات را با بالاترین اختلاف در تاریخ این شهر برد و تا سال ۱۹۹۲ نیز در این سمت باقی ماند تا آنکه در سال ۱۹۹۴ به نمایندگی از ناحیه ۴۴ کالیفرنیا، وارد کنگره شد و دیدگاه های مهمی را درباره جرم، محیط زیست و قانون سرگرمی مطرح کرد.

 

* کشته شدن سانی بونو در ۶۳ سالگی در یک سانحه غیرمترقبه

 

«سانی» ۴ سال بعد هنگام بازی اسکی، از ناحیه سر با درخت برخورد کرد و درگذشت، او تا زمان مرگ، فعالیت سیاسی خود را به طور جدی ادامه داد.

 

«جس ونچرا»، شهردار و فرماندار ایالت مینه‌سوتا:

 

* ترک کردن ناگهانی کشتی‌گیری حرفه‌ای پس از ۱۱ سال و ورود به عالم بازیگری

این کشتی‌گیر، بازیگر و نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۷۵، در سن ۲۴ سالگی وارد عالم کشتی شد و این کار را تا ۱۱ سال به صورت حرفه‌ای ادامه داد، ولی به طور ناگهانی این حرفه را رها کرد و در سال ۱۹۸۶ وارد عالم بازیگری شد، از سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی گرفته تا فیلم‌های بلند سینمایی.

 

او در عالم سینما نیز حضور موفقی داشت و توانست خیلی زود جای خود را در این عرصه نیز باز کند.

 

«ونچرا» در سال ۱۹۸۷ در فیلم «یغماگر» و کمی بعد در فیلم‌ «مرد دونده» ایفای نقش کرد که در هر دوی این فیلم‌ها نیز «آرنولد شوارزینگر» نیز حضور داشت.

 

*شهرت در سینما و ورود به عرصه سیاست

 

او که داشت پله‌های ترقی در سینما را یکی پس از دیگری می‌پیمود، در سال ۱۹۹۱ با برگزیده شدن به عنوان شهردار بروکلین پارک، مینه‌سوتا، فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۵ نیز در این سمت باقی ماند.

 

 

* ونچرا سرخورده از سیاست به عالم بازیگری و نویسندگی پناه آورد

 

«ونچرا»ی ۴۸ ساله در سال ۱۹۹۹ در انتخابات فرمانداری مینه‌سوتا شرکت کرد و به خاطر شهرت و محبوبیتی که داشت با اختلاف زیاد آراء انتخاب شد، ولی در این سمت موفق نبود و طی مدت زمان کوتاهی محبوبیت خود را از دست داد، تا آنجا که در سال ۲۰۰۳ میلادی ترجیح داد که در دوره دوم از این رقابت‌ها شرکت نکند و به عالم هنر و ادبیات بازگردد.

او از سال ۲۰۰۳ تاکنون کتاب‌های سیاسی بسیاری نوشته و شوهای تلویزیونی زیادی را مجری‌گری کرده است.

 

«فرد تامپسون»، سناتور:

 

«تامپسون» بازیگر، مقاله‌نویس و مجری رادیو بود که در سینما و تلویزیون در فیلم‌هایی چون «شن‌های سفید»، «آدم‌خوارها در دروازه»، «متولد دیروز»، «جان سخت ۲»، «مرد چاق و اکتبر قرمز» و … ایفای نقش کرده است.

 

او در سال ۱۹۹۴ با دو مدرک کارشناسی علوم سیاسی و فلسفه و دکترای حقوق به عنوان نماینده لیبرال مردم ایالت تنسی در کنگره آمریکا حضور یافت و به مدت ۸ سال در این مقام ادغام شد.

او در اواخر سال ۲۰۰۲ و در ماه‌های پایانی سناتوری خود برای بازی در سریال موفق «نظم و قانون» با شبکه «ان‌بی‌سی» قرارداد بست و تا سال ۲۰۰۹ همچنان به فعالیت بازیگری‌اش ادامه داد ولی در این سال تصمیم گرفت که وارد رقابت‌های ریاست جمهوری شود ولی کمی پیش از برگزاری انتخابات، از این رقابت‌ها کناره گرفت و بار دیگر به عرصه بازیگری بازگشت.

 

او پس از کناره‌گیری‌اش از رقابت‌های ریاست جمهوری به عنوان بازیگر میهمان در سریال «زندگی روی مریخ» بازی کرد و کمی بعد نیز قرارداد بازی در فیلم سینمایی «ادعا» را امضا کرد.

 

«آرنولد شوارزنگر»، فرماندار کالیفرنیا:

 

* علاقه آرنولد به بدنسازی از ۱۵ سالگی

«آرنولد شوارزنگر» ۳۰ جولای ۱۹۴۷ در اتریش متولد شد، او از ۱۵ سالگی شروع به بدن‌سازی کرد و در ۲۰ سالگی عنوان قهرمان جهان را به خود اختصاص داد و پس از آن نیز در رقابت‌های مستر المپیا انتخاب شد.

 

«آرنولد» که طی چند دهه فعالیت در عرصه سینما در ده‌ها فیلم از جمله فیلم‌های «نابودگر»، «دروغ‌های حقیقی، «کونان»، «دور دنیا در هشتاد روز»، «آخرین حضور قهرمان»، «داغ سرخ» و … بازی کرده است، از همان ابتدای شهرتش در هالیوود، به بازیگری لیبرال معروف بود.

 

* ماجرای لیبرال شدن «آرنولد»

 

«آرنولد شوارزنگر» در این‌باره می‌گوید: من سال ۱۹۶۸ با جیبی خالی و کله‌ای پر از رویاهای رنگارنگ وارد آمریکا شدم، در آن زمان بر سر ریاست‌جمهوری آمریکا، میان «هامفری» و «نیکسون» رقابت ‌بود و زمانی که نیکسون در سخنرانی انتخاباتی خود درباره کاهش مالیات، افزایش قدرت ارتش و آزادی صحبت‌ کرد احساس کردم که نسیمی فرح‌بخش بر من می‌وزد و زمانی که فهمیدم او یک لیبرال است، تصمیم گرفتم که من هم یک لیبرال باشم، آن روز لیبرال شدم و این موضوع تا به امروز نیز ادامه دارد.

 

* داستان ورود «شوارزنگر» به عرصه سیاست

 

اولین حضور «آرنولد» در عرصه سیاست، در سال ۱۹۸۸ به وقوع پیوست، او در این سال به عنوان مشاور ستاد انتخاباتی بوش مشغول به کار شد و بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ رئیس انجمن ورزش و تناسب اندام در دولت جورج بوش شد، دو سال پس از آن نماینده حلال‌احمر شد و در نهایت هفتم ‌اکتبر ۲۰۰۳ به جای «گری دیویس» فرماندار کالیفرنیا شد.

 

 

او در سال ۲۰۰۵ ‌به عنوان بهترین و محبوب‌ترین سیاست‌مدار سال انتخاب شد.

مردم از او به عنوان فرشته نجات کالیفرنیا نام می‌بردند که همانند ترمیناتور با مشکلات مبارزه می‌کرد.

«آرنولد» اخیرا در بیش از ۴ پروژه سینمای ‌بازی کرده ‌که برخی از آن‌ها به زودی به نمایش درخواهد آمد.

او یکی از طرفداران باراک اوباماست.

 

 

«آل فرانکن»، سناتور دموکرات آمریکا:

 

«آل فرانکن» که در دهه اواخر دهه ۷۰ فعالیت هنری خود را در تلویزیون و اجرای برنامه طنز در شبکه رادیویی «اِر آمریکا» که شبکه‌ لیبرال بود، شروع کرد و در این زمینه نیز موفق بود تا آنجا که به عنوان مجری و گرداننده بسیاری از ضیافت‌های شام و نهار سیاستمدار آمریکایی نیز حضور می‌یافت.

 

 

* ماجرای ورود «آل فرانکن» به عرصه سیاست:

در یک ضیافت ناهار اسپاگتی کاندیدهای انتخاباتی مجلس سنای آمریکا که حدود ۱۵۰ نفر دور هم جمع شده بودند، «فرانکن» نیز مجری بود. او که برای اجرا روی سن رفته بود، صحبت‌های خود را از خاطراتش درباره آشنایی با همسرش آغاز کرد و با اشاره به افتخارات آمریکا و اینکه نگران است که «جورج دبلیو بوش»، این افتخارات را بر باد دهد، ادامه و در نهایت با طرح این موضوع که به زودی وارد عرصه سیاست خواهد شد، به پایان رساند.

اگرچه این جمع صحبت‌های او را یک شوخی از سوی یک کمدین کهنه‌کار تلقی کردند ولی او کمی بعد در سال ۲۰۰۹ میلادی در انتخابات سنای آمریکا در رقابت با «نورم کولمن»، نماینده حزب لیبرال، در ایالت مینه‌سوتا، شرکت کرد و با رقابتی تنگاتنگ و با دخالت حکم دیوان عالی ایالتی به عنوان برنده این رقابت‌ها معرفی شد.

البته در این راه او که خود شخص پولداری بود، از سوی دوستان هنرمندش «پل نیومن» و «تام هنکس» نیز مورد حمایت قرار گرفت، این دو مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به او کمک نقدی کردند.

 

 

پیروزی او در این انتخابات شوکی بزرگی بود، چون بسیاری اعتقاد داشتند که برنده شدن وی تنها در صورت وقوع یک معجزه امکان‌پذیر است، آن‌چنان‌که «لورنس ژاکوبس» استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه‌سوتا پیش از پیروزی او گفته بود: با توجه به چند‌ دهه فعالیت «فرانکن» برای بازی در هر نقشی و گفتن هر چیزی و همچنین گذشته‌ای سیاه از اعتیاد به مواد مخدر، پیروزی او در این انتخابات را غیرممکن می‌کند.

________________________

گزارش از‌: نرگس محمدی

________________________

کلیدواژه ها:

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.