بازیگر برنده اسکار در ۹۵ سالگی درگذشت + عکس

به گزارش خبرآنلاین، بورگناین که مسن‌ترین بازیگر زنده برنده اسکار بود، یکشنبه بر اثر از کار افتادن کلیه در مرکز پزشکی سیدرز-ساینای در لس آنجلس درگذشت. او ۹۵ ساله بود.
 

ارنست بورگناین در شش دهه فعالیت بازیگری در بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی و فیلم تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد و بیش از همه برای بازی در نقش‌ شخصیت‌های خشن و شرور مانند نظامی تنومندی که در فیلم «از اینجا تا ابدیت» فرانک سیناترا را کتک می‌زند و یکی از آدم‌بدهای مزاحم اسپنسر تریسی در فیلم «روز بد در بلک راک»، شهرت داشت.

او سال ۱۹۵۵ برای بازی در فیلم «مارتی» ساخته دلبرت مان به نقش یک قصاب سی و چند ساله اهل بروکلین که گرفتار غم فراق شده، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برد و برای این فیلم برنده جوایز گلدن گلوب و بفتا هم شد. بورگناین برای «مارتی» پنج هزار دلار گرفت و یک‌بار گفت: «بدون پول هم حاضر بودم در آن فیلم بازی کنم.»


ارنست بورگناین برای فیلم «مارتی» برنده اسکار شد

ارنست بورگناین با نام اصلی ارمز افرون بورگنینو ۲۴ ژوئن ۱۹۱۷ در هامدن در ایالت کانتیکت به دنیا آمد. او در دوران جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی خدمت کرد و پس از جنگ وارد حرفه بازیگری شد.
 

بورگناین سال ۱۹۴۹ با حضور در نقش یک نگهبان کشیک در نمایش «هاروی» در برادوی پا به حرفه نمایش گذاشت و دو سال بعد با بازی در فیلم The Whistle at Eaton Falls  وارد دنیای سینما شد. او پس از نقش‌آفرینی در دو فیلم «از اینجا تا ابدیت» به کارگردانی فرد زینه‌مان و «روز بد در بلک راک» ساخته جان استرجس در فیلم «مارتی» بازی کرد.
 

از دیگر فیلم‌های سینمایی مهم بورگناین می‌توان به «جوبال» «جانی گیتار»، «دوازده مرد خبیث»، «گروه خشن»، «وایکینگ‌ها»، «ایستگاه قطبی زبرا»، «باراباس»، «پرواز ققنوس»، «فرار از نیویورک» و «ماجرای پوزیدون» اشاره کرد.
 

او سال ۱۹۷۳ در مصاحبه با نیویورک تایمز درباره روش‌های بازیگری خود گفت: «کاری به استانسیلاوسکی ندارم، من تاریخ زندگی آدم‌هایی را که نقش‌شان را بازی می‌کنم، دنبال نمی‌کنم. با دلم کار می‌کنم و فکرم و طبعا احساسات نتیجه کار است.»


بورگناین در فیلم «از اینجا تا ابدیت» در نقش منفی ظاهر شد
 

بورگناین در همان گفت‌وگو ادامه داد: «اگر هیچ از چیزهایی که در ذهن دارم جواب ندهد، به پولی که در می‌آورم فکر می‌کنم.»
 

او همچنین برای بازی در نقش یک افسر نیروی دریایی در سریال تلویزیونی «نیروی دریایی مک‌هیل» شهرت داشت که از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶ پخش می‌شد. بورگناین سال ۱۹۶۳ برای بازی در این سریال نامزد دریافت جایزه امی شد.
 

او در ۱۹۸۰ برای اپیزود «در جبهه غرب خیری نیست» در سریال «Hallmark Hall of Fame» و سال ۲۰۰۹ برای ایفای یک نقش مهمان در اپیزود آخر سریال «ای.‌آر» نیز نامزد دریافت جایزه امی شد و سال ۱۹۹۹ هم برای صداپیشگی در مجموعه «همه سگ‌ها به بهشت می‌روند: مجموعه‌های تلویزیونی» بخت دریافت جایزه امی روزانه را داشت.


بورگناین در کنار ویلیام هولدن، وارن اوتس و بن جانسن در صحنه‌ای از فیلم «گروه خشن»
 

انجمن بازیگران آمریکا SAG سال ۲۰۱۱ با اعطاء جایزه یک عمر دستاورد از بورگناین تقدیر کرد و کن هوارد رئیس انجمن بازیگران درباره او گفت: «ارنست بورگناین چه در نقش ضدقهرمانان خشن، مردان عادی دلسوز، رهبران پیچیده یا قهرمانان درمانده، یک انرژی بی‌حد و مرز از خود به نشان می‌گذارد.»
 

بورگناین سال ۱۹۶۶ در یک مصاحبه گفت: «اسکار از من یک ستاره ساخت که به خاطر آن سپاسگزارم، اما احساس می‌کنم اگر اسکار نبرده بودم، این همه در زندگی شخصی‌ام گند نمی‌زدم.»
 

او پنج بار ازدواج کرد، از جمله در ۱۹۶۴ با ایتل مرمن خواننده که این ازدواج تنها یک ماه دوام داشت. بورگناین از سال ۱۹۷۳ با تووا ترائسنائس پنجمین همسر خود زندگی می‌کرد. او سه فرزند، یک فرزندخوانده و شش نوه دارد.
 

اسوشیتدپرس / ۸ ژوئیه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.