بازیگر «سریر خون» کوروساوا درگذشت + عکس

به گزارش خبرآنلاین، یامادا روز دوشنبه پس از یک بیماری طولانی در ۹۵ سالگی درگذشت.
 

او سال ۱۹۱۷ در اوساکا به دنیا آمد. ایسوزو یامادا در ۱۹۳۰ به استودیو نیکاتسو ملحق شد و همان سال برای اولین بار در یک فیلم نقش‌آفرینی کرد. او در دهه ۱۹۳۰ با فیلمسازان مطرح چون دایسوکه ایتو، ماناساکو ایتامی و کنجی میزوگوشی همکاری کرد و جایگاهی ستاره‌وار پیدا کرد.
 

از نقش‌های مطرح یامادا در این سال‌ها می‌توان به نقش زنی گرفتار قرض و فریب‌کاری در فیلم «مرثیه اوساکا»، یک گیشا بدبین در «خواهران گیون» هر دو به کارگردانی میزوگوشی اشاره کرد که هر دو در ۱۹۳۶ روی پرده رفتند.
 

در دوران پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که سینمای ژاپن در سطح بین‌المللی شناخته و رکوردهای فروش در خود این کشور شکسته ‌شد، یامادا بازیگری شد که در خود ژاپن خیلی‌ها خواهان همکاری با او بودند.


ایسوزو یامادا و توشیرو میفونه در صحنه‌ای از فیلم «سریر خون»
 

او در «Flowing» به کارگردانی میکیو ناروسه تولید ۱۹۵۶ نقش یک گیشا صاحب یک چای‌خانه را بازی کرد. یامادا در «سریر خون» (آکی‌را کوروساوا، ۱۹۵۷) که از روی «مکبث» ویلیام شکسپیر ساخته شد، به نقش لیدی آساجی واشیزو همسر بی‌رحم یک حاکم جاه‌طلب (با بازی توشیرو میفونه) ظاهر شد و سال ۱۹۶۱ در «یوجیمبو» کوروساوا در نقش همسر مقتدر رئیس یک گروه تبهکار مقابل دوربین رفت.
 

یامادا سال ۱۹۵۷ نیز در «در اعماق» کوروساوا که از روی نمایشنامه ماکسیم گورگی ساخته شد، نقش اوسوجیِ صاحبخانه را بازی کرد.
  

در دهه ۱۹۶۰، زمانی که سینمای ژاپن دیگر در گیشه‌های فروش چندان موفق نبود، یامادا با موفقیت به تئاتر و تلویزیون روی آورد. او در سریال‌های مختلف بازی کرد، از جمله در سریال محبوب «هیساتسو» که ۱۰ سال روی آنتن رفت.
 

یامادا آخرین بار سال ۱۹۸۵ در فیلمی سینمایی که از روی سریال «هیساتسو» ساخته شد، مقابل دوربین رفت، اما تا پایان دهه ۱۹۸۰ به بازی در تئاتر و تلویزیون ادامه داد.

او در دوران بازیگری خود جوایز بسیار دریافت کرد. یامادا در سال ۲۰۰۰ اولین بازیگر زنی شد که بالاترین نشان فرهنگی ژاپن را دریافت کرد. سال ۲۰۰۱ نیز آکادمی ژاپن با اعطاء جایزه یک عمر دستاورد از او تقدیر کرد.
 

یامادا سال ۲۰۰۲ به دلیل بیماری از فعالیت‌های هنری کناره‌گیری کرد. 
 

ورایتی / ۹ ژوئیه / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸        

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.