بازی انتخاباتی اوباما با نفت آمریکا/دردسرهای تحریم نفتی ایران ادامه دارد

طبق اعلام پترولیوم اکونومیست، ایالات متحدۀ آمریکا، آژانس بین المللی انرژی را متقاعده کرده که از ابتدای ماه سپتامبر به این کشور اجازۀ دسترسی به انبارهای استراتژیک نفت را بدهد. لندن و پاریس البته در حال اعمال فشار بر آمریکا برای ممانعت از این امر هستند. دسترسی به ذخایر انبار شدۀ نفتی ۶۰ میلیون بشکه برآورده شده است. 
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ اقتصادی لزاکو، مصرف کنندگان اصلی نفت در جهان از ابتدای ماه سپتامبر به ذخایر انبار شده و استراتژیک خود دسترسی خواهند داشت چرا که آژانس بین المللی انرژی دیگر مخالفتی با بهره برداری از آنها ندارد. آژانس بین المللی انرژی که پیشتر معتقد بود وضعیت موجود چندان اضطراری نیست، موافقت خود را با بهره برداری آمریکا از ذخایر انبار شده اعلام کرده است، البته به این شرط که واشنگتن در این زمینه یکجانبه وارد عمل نشود.
به گفتۀ یکی از منابع نزدیک، ایالات متحدۀ آمریکا مدیریت این امر را در دست خواهد گرفت و آژانس نیازی به ورود به این پروژه نمی بیند، اما در صورتی که بزرگترین مصرف کنندگان انرژی اعم از آمریکا، انگلستان و فرانسه ضرورت ورود آژانس بین المللی انرژی را به این پروژه احساس کنند، این نهاد وارد عمل خواهد شد. استفاده از منابع ذخیرۀ شدۀ استراتژیک نفت می تواند حداقل به میزان سال گذشته، یعنی ۶۰ میلیون بشکه باشد. گفته می شود هدف اصلی این اقدام از سوی آمریکا و فرانسه پایین آوردن قیمت نفت بوده است.
با این حال ماریا وان درهوون، رییس آژانس در روز جمعه اعلام کرد که هیچ بحران نفتی در حال حاضر برداشت از ذخایر استراتژیک نفتی را توجیه نمی کند. پترولیوم اکونومیست اعلام کرده است که تحریم نفت ایران طی ماههای اخیر یکی از دلایل این تصمیم بوده است. یکی از مقاماتی که موافق بهره برداری آمریکا از ذخایر استراتژیک نفتی بوده، می گوید:” خواه ناخواه این مسئله عامل مهمی در بحران عرضه بوده است.”
رویترز هفتۀ گذشته اعلام کرده بود که واشنگتن قصد دارد از ترس افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت خام متأثر از تحریم های اقتصادی علیه ایران، بهره برداری از ذخایر خود را آغاز کند. با این حال گفته می شود هیچ تصمیمی تا پیش از فردای روز کارگر(سوم سپتامبر)- که روز تعطیل در آمریکاست- گرفته نخواهد شد. کارشناسان می گویند تاریخ تعیین شده برای این اقدام با هدف بالا بردن شانس اوباما در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر بوده است.

  ترجمه: زهرا خدایی  

۲۶۳۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.