باز ماندن شیر آب حمام امیر کبیر را به مرز نابودی کشاند

به گزارش جوان، متأسفانه بسیاری از بناهای تاریخی کشورمان به دلیل عدم مراقبت و نگهداری صحیح در معرض تخریب و حتی نابودی قرار گرفته‌اند. 

چیزی که در سال‌های اخیر بسیار با آن روبه‌رو شده ایم، عدم توجه به ارزش تاریخی یک بنا و بی‌توجهی به نگهداری آن فرسودگی و تخریب آن را در پی دارد. 

با آنکه بناهای تاریخی در هر سرزمین و ملتی نشان دهنده عمق فرهنگی و پیشینه تاریخی آن ملت و کشور به شمار می‌آیند و بالطبع حفظ و نگهداری صحیح از آنها هم پاسداشت فرهنگ و تاریخ آن ملت خواهد بود. 

گاهی پیش می‌آید که یک اتفاق یا کم کاری می‌تواند عواقب بدی را برای یک بنای دارای ارزش تاریخی به وجود بیاورد، مانند اتفاقی که برای حمام باغ فین کاشان افتاده است. 

حمام باغ کاشان معروف‌ترین حمام تاریخی ایران به شمار می‌آید. دلیل این معروفیت هم به داستان قتل مرحوم امیر کبیر، بزرگمرد سیاست و کشور داری ایران در عهد قاجار است که در این حمام به دستور ناصر الدین شاه وی را به قتل رساندند. 

بنا به گفته حسین یزدان مهر، سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان، مرمت این حمام که در حال فرسودگی بود به پیمانکاری مجرب سپرده شده اما بر اثر بی‌توجهی طی چند روز گذشته، شیر آب در پشت بام بنا بازمانده و آب به داخل حمام نفوذ کرده است. 

یزدان‌مهر می‌گوید: با توجه به اینکه پشت بام حمام در حال سبک‌سازی بوده در اثر بازماندن شیر آب از شب تا صبح، آب به دیواره‌های حمام نفوذ و آن را دچار نم‌زدگی و آسیب کرده است. 

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان اظهارمی دارد: یگان حفاظت میراث فرهنگی بلافاصله با مطلع شدن از این موضوع جهت جلوگیری از آسیب بیشتر در محل حاضر شده و مانع از تخریب بیشتر این بنای تاریخی شدند.
 
وی همچنین از برخورد شدید با پیمانکار به صورت کتبی و شفاهی خبر می‌دهد و می‌گوید: پیمانکار متعهد شد که جهت پرداخت خسارت با هزینه شخصی خود اقدام ‌کند؛ اتفاقی به ظاهر ساده که منجر به خسارت بالایی شده است.
 
این شیر آب می‌تواند توسط هر یک از عوامل و اشخاصی که در مرمت بنا شرکت داشته‌اند به صورت سهوی باز مانده باشد، اما سهل انگاری در وقوع چنین حادثه‌ای بی‌تقصیر نیست.
 
وقتی ما به اهمیت یک موضوع واقف باشیم درصد خطا و سهل انگاریمان به صورت خودکار پایین می‌آید و تمام تلاشمان روی کاهش ضریب اشتباهات متمرکز می‌گردد.
 
این نکته برای کسانی که به عنوان پیمانکارمرمت ابنیه تاریخی مشغول به کار هستند، باید روشن شده و توجیه شوند که یک بنای تاریخی با یک ساختمان معمولی بسیار متفاوت است وشاید این ساختمان تنها اثر باقی مانده از یک دوران تاریخی کشور باشد.
 
با آنکه پرداخت جریمه نقدی می‌تواند عاملی بازدارنده و اقدامی تنبیهی باشد، اما خسارت تخریب این بنا با هیچ جریمه مالی و پرداخت جریمه قابل جبران نیست.
 
باید به این نکته برسیم که بناهای تاریخی نه تولید می‌شوند و نه جایگزین می‌گردند، این بناها میراثی هستند که از پیشینیان به دست ما رسیده و ما نیز باید همچون پدرانمان در حفظ و مراقبت ازآنها کوشا باشیم و این میراث گرانبها را به نسل‌های آینده تحویل بدهیم. 

به گفته یزدان مهر کار مرمت و بازسازی حمام تاریخی فین کاشان از ۱۵ فروردین ماه بعد از تعطیلات نوروزی آغاز شد ه بوده و تا پیش از این اتفاق کار مرمت در حال انجام بوده است. 

گویا حمام فین پیش از این نیز بر اثر بی‌مبالاتی‌ها خسارت هایی دیده بوده است، زیرا سرپرست اداره میراث‌فرهنگی کاشان می‌گوید: متأسفانه این بنای تاریخی برای چندمین بار مورد آسیب‌دیدگی و بی‌احتیاطی قرار گرفته است. 

باغ تاریخی فین کاشان با وجود درختان سر به فلک کشیده سرو فینی که هم ردیف با سرو شیرازی است و نمونه ستودنی باغ‌های اصیل ایرانی که تمام مشخصات و جنبه‌های مختلف باغ‌های ایرانی در آن جمع شده، از بناهای ارزشمند تاریخی ایران است. 

قرینه‌سازی محور باغ، خیابان‌ها و نهرهای متعدد با کفپوش‌های آبی رنگ و فواره‌های تعبیه شده در باغ فین آن را به عروس باغ‌های ایرانی معروف کرده است. 

این حمام نه اولین بنا و نه آخرین بنای تاریخی است که در عصر حاضر با خطر تخریب روبه‌رو شده است. 

شاید اگر این بنا شهرتی پایین‌تر از سطح فعلی داشت، به جای تخریب سهوی آن به وسیله باز ماندن شیر آب به مانند بسیاری از ساختمان‌های تاریخی با تخریب عمدی به منظور جایگزینی با ساختمان‌های نوساز مواجه می‌شد یا حتی خبر باز ماندن شیر آب و ایراد خسارت به بنا در سکوت خبری باقی می‌ماند و بعد از مدتی با فروریختن ساختمان، دلیل آن را به فرسودگی بنا ربط می‌دادند، اما نکته مسلم این است که اگر قرار باشد در این کشور بناهای تاریخی حفظ و نگهداری شوند و اگر قرار است ما به این ساختمان‌ها به عنوان میراثی گرانبها از گذشتگان خود بنگریم، باید برای نگهداشت آن از نیرو‌های متخصص، با دانش و اشراف کامل بر ارزش واقعی آن بنا استفاده کنیم و این مفهوم را به وسیله آموزش به سایر مرمتگران انتقال دهیم.


جوان آنلاین – آخرین عناوین فرهنگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.