باسلام.ازتون می خوام که منو برای داشتن زندگی بهتروکسب…

۱۲ تیرماه ۱۳،

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، ۱۵ ساله )

باسلام.ازتون می خوام که منو برای داشتن زندگی بهتروکسب موفقیت های بسیار در زندگی راهنمایی کنید.من دوست دارم تو زندگیم به کامیابی های بسیاری برسم.متشکرم.

مشاور ( خانم مریم مردانی – شنبه، ۸ تیر )

با سلام و عرض ادب
پاسخ این سؤال تنها با بیان چند نکته امکان پذیر نیست. چون خوشبختی و موفقیت از نظر هر کس معنی خاصی دارد و بسته به شرایط و ویژگی های هر فرد متفاوت است. اما در اینجا سعی می کنم مواردی که به نظرم مهم و لازم می رسند را بیان کنم و نیاز است که دامنه مطالعات خود را در این زمینه تنها محدود به این مطالب و چند مطلب نکنید . به نظرم اکنون که در سن نوجوانی و به اصطلاح سن به خود آمدن هستید بهتر است خودشناسی را از هم اکنون آغاز کنید. در این باره از کتابهایی که در این زمینه نوشته شده استفاده کنید. با کشف توانمندی ها و ویژگی ها و اصطلاحاً روحیاتتان می توانید اهداف صحیحی برای خود انتخاب کرده و از هم اکنون برای آن تلاش کنید. خودشناسی به انتخاب صحیح اهداف کمک می کند. اهدافی که متناسب با ویژگیها، شرایط، توانمندی ها و استعداد های شماست. ایمان خود را قوی کنید و برای خود معنایی در زندگی داشته باشید. زندگی بی معنا، بی هدف و پوچ است و معمولاً به افسردگی و ناکامی ختم می شود. پس در پس همه مادیات به دنبال هدفی معنوی باشید تا تحمل سختی ها و دشواری های راه را برایتان آسان کرده، لذت موفقیت را افزایش می دهد.
برای خود الگو داشته باشید تا در ادامه راه راهنمایتان باشد. از مشکلات استقبال کنیم. بعضی از انسان‌ها در هر فرصتی به دنبال مشکل می‌‎گردند، ولی انسان‌های موفق در هر مشکلی به دنبال فرصت می‌گردند و به قول دیل کارنگی اگر تقدیر زندگی در مسیر آنها یک لیموترش قرار داد، از آن شیرین‌ترین شربت زندگی را تهیه می‌کنند و با عشق می‌نوشند. یادمان باشد که مشکلات دامنه ذهن ما را وسعت می‌بخشد و توانایی‌های ما را برای رسیدن به پیروزی‌های بزرگ‌تر افزایش می‌دهد.
در هر مسیر مثبتی که قدم گذاشتید علم خود را در آن زمینه بالا برید، رشته ای خاص، ورزش، موسیقی، نقاشی و … . اولین عامل خوشبختی از نگاه دین، آگاهی است. عمر طولانی، دارایی و تمام امکانات رویایی و غیررویایی، در صورتی زمینه ساز خوشبختی و سعادت خواهند بود که در راه روشن و انگیزه ای الهی به کار گرفته شوند. این مهم هم بدون بینش و بصیرت که همان آگاهی و بصیرت و شناخت است، میسر نخواهد بود. با این مشعل روشنگر معرفت و شناخت، تمام لحظه های انسان، روشن خواهد شد و همه نعمت ها، کیمیایی ارزشمند در راه رسیدن به خوشبختی و سعادت خواهد بود. اگر کمی دقت کنید، متوجه خواهید شد که انگیزه، نیت، معرفت و شناخت از فرصت های طلایی و نعمت های در اختیار، سرعت انسان را در دستیابی به سعادت واقعی بیشتر فراهم می کند.
هدف هایتان را مشخص کنید: باید به طور کامل روشن کنید که چه می خواهید و دوست دارید به کجا برسید.این تصویر باید به قدری روشن و همراه با ریزه کاری های دقیق باشد که بتوانید همه جنبه های آن را بدون هیچ کم و کاست در ذهن خود ببینید. باید بتوانید خود را در اوج موفقیت تصور کرده و احساس کنید که هم اکنون به هدف های خود رسیده اید.(این بهترین و قدرتمند ترین روش برای رسیدن سریع تر به هدف هاست.برای خود هدف هایی واقعی و دست یافتنی در نظر بگیرید، آنها را رو کاغذ بنویسید(این کار را جدی بگیرید)، آنها را مرور کنید و خود را متعهد سازید که برای رسیدن به آنها تلاش نمایید.
برای رسیدن به هدف هایتان برنامه ریزی کنید: مراحل کاری تان(راه های دستیابی به اهداف تان) را مشخص سازید و فهرست وار بر روی کاغذ بیاورید. فعالیت هایی را که باید انجام دهید را اولویت بندی کنید.یک برنامه نوشته شده بلند مدت، سالانه، فصلی، ماهانه، هفتگی و روزانه داشته باشید(برنامه خود را ریز کنید(. با برنامه ریزی دیگر زمان را از دست نمی دهید و یکی پس از دیگری کارها را با موفقیت انجام می دهید. اگر در بین راه دچار مشکل یا شکست شدید نگران نباشید. با کمی انعطاف پذیری و تغییر برنامه، دوباره در مسیر قرار می گیرید و به جلو گام برمی دارید.
زمان معینی را برای رسیدن به هدف هایتان تعیین نمایید:با زمان دادن به خودتان یا در نظر گرفتن تاریخی مشخص برای پایان کار، اندیشه تان بیشتر بر روی کار متمرکز شده هدفمندتر می شوید و با اشتیاق بیشتری به سمت هدف هایتان پیش می روید. تمام موانع و مشکلات را با اعتماد به نفس کامل از سر راه خود بردارید.
کمال گرایی خود را کنترل کنید: تقریبا غیر ممکن است بتوانید همه کارها را بدون هیچ کم و کاستی به اتمام برسانید و از خود رضایت کامل داشته باشید. با این دید انگیزه تان را خیلی زود از دست می دهید و اگر هم کمی ناتوان باشید دچار ناامیدی می شوید. تلاش کنید که همیشه بر اساس اولویت ها عمل کرده و نخست مهمترین کارها را انجام دهید.تلاش، کوشش و حرکت شما به سمت جلو برای دستیابی به آرزوهایتان کافی خواهد بود. پس خود را از شر کمال گرایی منفی و ایده آل بودن نجات دهید.
برای رسیدن به هدف هایتان شرایط لازم را فراهم نمایید:منتظر نباشید تا همه شرایط مهیا شود؛ خودتان شرایط را به وجود آورید. به خودتان مطمئن باشید و به طور کامل بر روی هدف هایتان تمرکز نمایید.مثلاً اگر تمایل دارید کسب و کار تازه ای را شروع کنید، تحقیق و بررسی کافی کرده و از افراد موفق در آن رشته یاری بطلبید.
از دیگران کمک بگیرید: دوروبری های شما نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت شما به عهده دارند. همواره به دنبال افرادی باشید که موفقیت شما آنها را خوشحال کرده و توانایی های شما را باور دارند.بهتر است با افراد هدفمند و با برنامه ای مانند خودتان رفت و آمد داشته باشید. تصور نکنید وارد میدان مبارزه شده اید و می خواهید برنده شوید؛ بلکه منظور این است که در سختی ها و مشکل ها همدیگر را یاری کنید و در هر شرایطی حمایت کننده و پشتیبان هم باشید.
مسئول باشید: فرض کنید که برای کارتان باید به کسی جوابگو باشید.(چه کسی بهتر از خودتان و وجدان تان! نتیجه این می شود که انگیزه تان افزایش می یابد، نیروی تان چند برابر می شود و بهتر و کامل تر کار می کنید.
انعطاف پذیر باشید: همیشه شرایط مطابق میل نیست. برخی زمان ها برنامه ریزی شما دچار اشکال شده و به صورت عادی پیش نمی رود. در این صورت بهتر است برنامه ریزی تازه ای داشته و از آن به عنوان یک تجربه مفید در زندگی تان بهره ببرید.
مشاور داشته باشید: در زندگی همواره انسان هایی وجود دارند که پیش از این در کار شما موفق شده و تجربه لازم را در آن زمینه به دست آورده اند.اگر شما هم برای بهبود کارتان به دنبال یک یا چند مشاور با تجربه بگردید، مطمئن باشید که خیلی سریع تر و راحت تر به نتیجه های دلخواه خود دست می یابید.


مشاوره راسخون / تحصیلی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.