باعرض سلام وخسته نباشید کد مشاوره قبلی:۲۱۳۵۷۶۸۷۲۵ با…

۱۹م دیماه ،

رضا ( تحصیلات : دیپلم ، ۱۸ ساله )

باعرض سلام وخسته نباشید
کد مشاوره قبلی:۲۱۳۵۷۶۸۷۲۵
با تشکر از پاسخ به این مشاوره.
چند سوال تکمیلی دیگر داشتم.
۱_معرفی چند کتاب مفید و با ارزش جهت کنکور.
۲_در درس ریاضی بسیار ضعیف هستم و برنامه ویژه ای خواستم که در درس ریاضی موفق شوم و خواهشمند هستم چند کتاب مفید هم معرفی کنید.
۳_برنامه ای میخواهم که دروس پایه و پیش را در دو ماه کاملا” تمام کنم.
توضیحات:رشته علوم تجربی:مقطع پیش دانشگاهی،۳ روز در هفته تایم صبح به کلاس میروم.
لطفا اگر سایت مفیدی هم در این مورد ها میباشد معرفی نمایید؟

مشاور ( کتابی – شنبه، ۹ دی )

با سلام به شما کاربر گرامی

۱-کتب پیشنهادی:
فیزیک: خیلی سبز (احمد مصلایی)/ نشر الگو (رضا خالو)
شیمی: مبتکران (بهمن بازرگانی)
انگلیسی: مبتکران (شهاب اناری)/ خیلی سبز (جامع کنکور)
معارف: نشر الگو (جامع دین و زندگی)
ادبیات: گاج (سفید گاج)
عربی: مبتکران (ایاد فیلی)
ریاضی تجربی: تخته سیاه/ خیلی سبز
زیست: خانه زیست/ تخته سیاه (آرام فر)

۲-مطالعه‌ی درس ریاضی تجربی را باید بر مبنای سه اصل یادگیری، تمرین و مرور قرار دهیم که در ذیل به هر یک از این موارد می پردازیم:

یادگیری:

اولین مرحله از مطالعه، یادگیری است که می‌توان گفت، بهترین اصل است؛ چرا که تا درست و مفهومی یاد نگیریم، نمی‌توانیم سؤالات ریاضی را به درستی پاسخ دهیم؛ پس بایستی از تمام ابزارهای موجود برای یادگیری استفاده کنیم. ابزارهای یادگیری این درس عبارتند از: کلاس، جزوه و کتاب درسی. شما داوطلب عزیز تجربی باید به دقت در کلاس، درس را از دبیر بیاموزید، سپس در همان روز، مبحث تدریس شده را از جزوه، مطالعه و مثال‌ها را مجدداً حل کنید.

بعد از خواندن جزوه، نوبت به مطالعه‌ی کتاب درسی می‌رسد که بایستی خط به خط آن را بخوانید و تمام مثال‌ها و تمرین‌های حل شده و حل نشده را حل کنید. تعدادی از تست‌های کنکور سراسری، عیناً از مثال‌ها و تمرین‌ها و نکات متن درسی مطرح می‌شود. توجه داشته باشید برای حل سؤالات ریاضی، تنها یاد گرفتن نکات، قضیه‌ها و فرمول‌ها کافی نیست بلکه بایستی علاوه بر یادگیری و فهمیدن، آن‌ها را به خاطر بسپاریم، چرا که در جلسه‌ی آزمون، نه کتاب داریم و نه جزوه.

پس اول به دقت و مفهومی یاد بگیرید و سپس فرمول‌ها و نکات و رابطه‌ها و …. را حفظ کنید. در ادامه‌ی مرحله یادگیری لازم است، تعدادی تست به طور آموزشی از مبحثی که مطالعه کردید، حل کنید. در حل تست به طور آموزشی، زمان تست زدن مهم نیست، بلکه یادگیری تمام نکات تست و به کار گیری مطالب مطالعه شده در حل تست، مهم است. در هنگام حل تست آموزشی می‌توانید از جزوه و یا کتاب درسی و یا حتی پاسخ تشریحی تست کمک بگیرید. تعداد تست‌های آموزشی باید به اندازه‌ای باشد که تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.

پس از حل تست‌های آموزشی، نوبت خلاصه‌نویسی است. مباحثی را که مطالعه و چند تست آموزشی از آن حل کردید را خلاصه‌نویسی کنید. سعی کنید در خلاصه‌نویسی، تمام مطالب و نکات مهم را یادداشت کنید. با پایان خلاصه‌نویسی، مبحث مطالعه شده‌ی مرحله‌ی اول مطالعه که یادگیری است، به پایان می‌رسد.

تمرین:

اکنون که درس را خوب یاد گرفته و خلاصه‌نویسی کردید، بایستی برای تثبیت و تسلط مطالب و نکات درسی و نیز بالا رفتن سرعت تست‌زنی، تعدادی تست را به صورت تمرینی حل کنید. تست‌هایی را که حل نکردید و یا غلط حل کردید، حتماً علامت‌گذاری کنید، چرا که در این تست‌ها ضعف دارید و باید آن‌ها را برطرف کنید.

چون حجم مطالب درسی و تنوع آن‌ها زیاد است، نبایستی تعداد تست‌های تمرینی به قدری زیاد باشد که از مباحث دیگر عقب بیفتید؛ باید تست را به دقت و متناسب با حجم مبحث مطالعه شده انتخاب کنید. اگر مبحثی را به طور کامل نخواندید، به حل تست‌های تمرینی نپردازید، مثلاً تا تمام نکات دنباله را یاد نگرفتید، از مبحث دنباله، تست تمرینی حل نکنید. توصیه می‌کنم، متناسب با هر یک تستی که از یک مبحث در کنکور سراسری مطرح می‌شود، حداقل ۵۰ تست به طور تمرینی حل کنید، مثلاً اگر از مبحث مجانب‌ها در کنکور سراسری، یک سؤال مطرح می‌شود، حداقل باید ۵۰ تست مجانب، به طور تمرینی حل کنید.
در انتخاب تست‌های تمرینی، اولویت با تست‌های کنکورهای سال‌های گذشته است چون هم استاندارد هستند و هم تمام مطالب درسی را پوشش می‌دهند.

مرور:

چون حجم مطالب در درس ریاضی تجربی زیاد است، لذا ممکن است بعضی از مطالبی که قبلاً مطالعه کردید، فراموش شود. در این صورت بایستی در فواصل معین، مطالب را مرور و دوره کنیم. در این مرحله از مطالعه هم می‌توانیم از جزوه و هم از خلاصه‌نویسی‌ها استفاده کنیم. پس از خواندن آن‌ها و یادآوری نکات، بهتر است به سراغ تست‌های علامت‌گذاری شده برویم و آن‌هایی را که قبلاً اشکال داشتیم، مجدداً حل کنیم و اگر زمان داشتیم، تعدادی تست جدید از آن مبحث را حل کنیم. هر اندازه بتوانیم تعداد دفعات مرور را بیش‌تر کنیم، آماده‌تر شده و حضور ذهن بالاتری برای حل سؤالات تستی پیدا می‌کنیم.

۳-
دروس پایه و پیش تخصصی را بصورت همزمان شروع به مطالعه کنید اما در مورد دروس عمومی مطالعه را از دروس پایه آغاز کرده و بعد از پایان سراغ دروس پیش بروید. برای نمونه می توانید برنامه ای مانند برنامه زیر را اجرا کنید:

شنبه: زیست پایه، فیزیک پیش، زبان
یکشنبه: ریاضی پیش، شیمی پایه، ادبیات
دوشنبه: زیست پیش، فیزیک پایه، معارف
سه شنبه: ریاضی پایه، شیمی پیش، عربی
چهارشنبه: زیست پایه، فیزیک پیش، زبان، ادبیات
پنجشنبه: ریاضی پیش، شیمی پایه، معارف، عربی
جمعه: زیست پیش، ریاضی پایه، فیزیک پایه، شیمی پیش
دروس پایه را از سال دوم (غیر از فیزیک) شروع کرده و بعد از اتمام سراغ دروس سوم بروید.

برای مطالعه باید مراحل زیر را جهت یادگیری هر مبحث انجام دهید:
۱- مطالعه مطلب از روی کتاب درسی
۲- حل تمرین های کتاب درسی
۳- حل چندین تست بدون زمانگیری جهت آشنائی با نحوه طرح سوال در موضوع مورد مطالعه
۴- مطالعه نکات کنکوری آن مطلب
۵- حل تست با زمانگیری

موفق باشید.


مشاوره راسخون / تحصیلی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.