باغات پسته ایران ۲۰ میلیارد دلار ارزش دارند

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

14178.jpg

رییس انجمن پسته ایران ارزش باغات پسته کشور را بیش از ۲۰ میلیارد دلار عنوان و اعلام نمود: امسال باوجود این که کمبود آب بزرگترین دغدغه‌ی تولید پسته است کشورمان همچنان در صادرات پسته رتبه‌ی اول را داشته و یک و نیم میلیارد دلار ارز‌آوری از این محصول دارد.

به گزارش تفسیری خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن جلال‌پور امروز در جشنواره‌ی ملی پسته که در شهرستان سیرجان برگزار شد، اظهار نمود: بیش از یک میلیون نفر از محصول پسته ارتزاق می‌کنند و از تولید این محصول ۱۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به این که پسته در جهان با نام ایران عجین شده است، گفت:‌ ایران همچنان اولین صادرکننده پسته در جهان بوده و بازار یک و نیم میلیارد دلاری از این محصول دارد.

جلال‌پور بزرگترین دغدغه‌ی باغداران را کمبود آب و پایین بودن میزان برداشت عنوان و اظهار نمود: پایین بودن مساحت باغات کشور سبب کاهش عملکرد در واحد سطح و افزایش بها‌ها شده است و باید مشارکت مالکیت را شکل دهیم تا در زمینه‌ی کاشت، داشت و برداشت بها نصف و برداشت محصول دو برابر می‌شود.

جلال‌پور اظهار نمود: ۲۹۰ هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که میانگین مالکیت آن یک ونیم هکتار است. در صورتی که در کشور آمریکا به عنوان رغیب ایران میانگین مالکیت باغات پسته ۱۰۰ هکتار بوده که جای بسی تامل دارد.

وی تاکید نمود: وزارت جهاد کشاورزی حتما باید طی یک طرح مدیریت باغات را واحد نموده و مشارکت مالکیت را گسترش دهد که در این صورت بها‌ی تولید نصف و میزان برداشت پسته دو برابر می‌شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.