باغبانی در باغ شیشه‌ای

گردآوری توسط گروه سبک زندگی ممتازنیوز

مهارت‌های زندگی > فوت و فن– اصغر اصغری:
اگر از زندگی در محیط‌های آلوده و پرسروصدای شهری خسته شده‌اید و کمی به آرامش نیاز دارید، حضور در طبیعت برای شما درست مثل یک قرص آرام‌بخش عمل می‌کند.

کافی است هفته‌ای یک‌بار به یک محیط طبیعی قدم بگذارید و تعدادی گل‌و‌گیاه زیبا و با طراوت ببینید تا در طول هفته سرحال و شاداب‌تر باشید اما اگر دغدغه‌ها، گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی مجالی برایتان باقی نگذاشته که به طبیعت سر بزنید، بهترین راه این است که بخشی از طبیعت را به محل زندگی خود بیاورید. این محیط جایی نیست جز آپارتمان و خانه شما. حتما حالا می‌گویید که فرصت ندارید از گل و گیاه در خانه‌تان مراقبت کنید. خب، ما یک راه‌حل عالی برایتان داریم؛ ساخت باغ شیشه‌ای یا همان تراریوم، بهترین گزینه برای اشخاصی مثل شماست. حتما حالا کلی سؤال در ذهن‌تان ایجاد شده که این تراریوم چیست و چطور می‌توان آن را ساخت؟ این صفحه به همه سؤال‌های شما در این زمینه پاسخ می‌دهد.

باغ شیشه‌ای یا تراریوم چیست؟

شاید هنگامی که «ناتاناییل وارد»، پزشک انگلیسی در قرن نوزدهم برای اولین بار و به‌صورت اتفاقی اولین تراریوم جهان را ساخت، فکر نمی‌کرد که این نوع کاشت و نگهداری گیاه به سرعت در سراسر جهان معروف شود. تراریوم به‌معنای باغ شیشه‌ای است؛ یعنی ایجاد محیطی برای پرورش و نگهداری گیاهان در ظروف شیشه‌ای. محیط تراریوم به‌دلیل نگهداری رطوبت این امکان را برای گیاه به‌وجود می‌آورد که در شرایط بهتری رشد و نمو کند. تراریوم در اندازه‌ها و اشکال مختلف درست می‌شوند؛ بعضی از آنها گرد می باشند و بعضی دیگر مکعبی. هر چه دهانه تراریوم بسته‌تر باشد، امکان خروج رطــــوبت کمتر و رشد گیاهان استوایی در آن بیشـــتر می‌شود.

چه موادی برای ساخت لازم داریم؟

نوع آماده تراریوم‌ها با قیمت‌های متنوع – از ۲۰هزار تومان تا ۲میلیون تومان- در بازار گل‌وگیاه موجود است اما اگر کمی اهل ذوق باشید، با هزینه بسیار اندک می‌توانید خودتان یک تراریوم زیبا بسازید. برای تهیه تراریوم اول به یک ظرف شیشه‌ای، خاک استریل، زغال پوکه، تور، گیاه و وسایل تزیین نیاز دارید. برای خرید تنگ هم دقت کنید تا دهانه آن بسیار تنگ نباشد؛ چراکه کاشت گیاه در این نوع تنگ‌ها مهارت بیشتری را می‌طلبد.

چطور باغ شیشه‌ای بسازیم؟

حالا وقت آن است که دست به‌کار شوید و با وسایلی که تهیه کرده‌اید، اولین تجربه ساخت تراریوم زیبا و زینتی را به‌دست بیاورید. ابتدا تنگ یا ظرف شیشه‌ای را به خوبی بشویید. این کار سبب می‌شود تا محیط رشد گیاه استرلیزه شود و از باکتری‌های مضر مصون بماند. پس از آن، تنگ را خشک کنید و کمی پوکه کف آن بریزید تا نقش حساس زه‌کش تراریوم را ایفا کند. قسمتی از توری را که خریده‌اید به اندازه کف ظرفتان ببرید و روی پوکه‌ها قرار ‌دهید. حالا نوبت ریختن اولین لایه خاک استریل است. این لایه می‌تواند ۲ تا ۵ سانتی‌متر باشد. سپس برای زیبا‌تر شدن تنگ شیشه‌ای‌تان یک لایه سنگ‌های تزیینی روی خاک بریزید و دوباره روی آن را با چند سانتی‌متر خاک بپوشانید. در مرحله نهایی هم گیاه مورد علاقه‌تان را بکارید و سطح خاک را با سنگ، خزه، خرده چوب یا صدف تزیین کنید.

چه نوع گیاهی به درد تراریوم می‌خورد؟

تراریوم‌ها محیط بسیار مناسبی را برای گیاهانی که نیاز به رطوبت و گرما دارند فراهم می‌کنند. تقریبا تمام گیاهانی که بتوان آنها را در محیط آپارتمانی نگه داشت می‌توانند جایی در تراریوم شما داشته باشند. انواع کاکتوس‌های تیغ‌دار و ساکولنتا یا‌‌ همان گوشتالو، بگونیا، پرسیاوشان، دیفن باخیا، دراسنا، مارانتا، فیلودندرون، بنفشه‌های آفریقایی‌، برگ بیدی، سرخس نر و فیکوس برای کاشت در تراریوم مناسب‌ترند.

چطور از تراریوم‌مان نگهداری کنیم؟

گیاهان آپارتمانی یا زینتی برای رشد و نمو در داخل تراریوم به رطوبت و دمای منـــاسب نیاز دارند. بهتــرین دما برای نگهداری از این گیاهان، ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. همینطور این گیاهان در حال رشد به نور کافی محتاجند. تراریوم‌تان را می‌توانید نزدیک پنجره یا محیطی که از نور غیرمستقیم آفتاب بهره‌مند است قرار دهید. اگر دوست دارید تراریوم را جایی که نور کمتری وجود دارد بگذارید، باید از نور مصنوعی برای تأمین این نیاز گیاهان بهره ببرید. گیاهان تراریومی حداکثر هر ۲هفته یک‌بار به آبیاری نیاز دارند، طوری که خاک کف تا حدودی مرطوب شود اما اسپری کردن آب از فاصله ۳۰ سانتی متری روی گیاه حداقل هر ۲روز یک‌بار باید انجام شود.

چقدر خرج روی دستمان می‌گذارد؟

زیبایی و جذابیت چشمگیر، بزرگ‌ترین هدیه‌ای است که تراریوم می‌تواند به خانه شما بیفزاید. شما می‌توانید تنها با هزینه‌ای اندک این هدیه را به خانه‌تان بیاورید و فضای زندگی‌تان را سبز‌تر کنید. هزینه تهیه تراریوم به نوع و اندازه تراریوم و گل‌ها و تزییناتی که شما انتخاب می‌کنید بستگی دارد اما یک تراریوم اندازه کوچک با چند گیاه را می‌توان با هزینه‌ای حدود ۱۵ هزار تومان ساخت. هر چه تنگ یا محفظه شیشه‌ای شما بزرگ‌تر و تزیینی‌تر باشد یا گیاهان شما خاص‌تر شود این هزینه‌ها بالا‌تر می‌رود و‌گاه تا ۵۰۰ هزار تومان هم افزایش می‌یابد. البته گل‌ها و گیاهان مخصوص انواع تراریوم با قیمتی بسیار مناسب در بازار‌های گل و گیاه به فروش می‌رسند؛ به‌طور مثال انواع کاکتوس‌های کوچک تنها با هزینه ۱۰۰۰ تومان عرضه می‌شوند. برای خرید گیاهان مناسب تراریوم حتما به ستون سمت راست نگاهی بیندازید.

کارشناس مهمان شغل: متخصص تراریوم

برای اینکه شما را با شیوه ساخت تراریوم در خانه آشنا کنیم سراغ یکی از کار‌شناسان این حرفه رفته‌ایم. نجمه نجمی، کار‌شناس کشاورزی و فضای سبز حدود ۵ سالی است که به‌صورت تخصصی به ساخت و تزیین انواع تراریوم اشتغال دارد. او پیش از این با اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۱۳ تهران همکاری داشت و در حال حاضر تمام وقت خود را به ساخت انواع تراریوم اختصاص داده است. نجمی از همه شهروندان دعوت می‌کند تا خودشان دنیای زیبای گل‌ها و گیاهان را در فضای آرامش‌بخش تراریوم تجربه کنند.

گیاهان مناسب‌تر برای تراریوم

کاکتوس خاردار: چون نگهداری آن ساده است بسیار مناسب کسانی است که می‌خواهند تازه ساخت تراریوم را تجربه کنند. قیمتش هم نسبت به گیاهان دیگر مناسب‌تر است.

دیفن باخیا: گیاهی است با برگ‌های زیبا که در اکثر آپارتمان‌های شهرها وجود دارد. این گیاه گاهی درصورت بالا بودن سن و مهیا بودن شرایط گل می‌دهد. نگهداری آن در تراریوم هم بسیار ساده است.

دراسنا: نگهداری آن کمی سخت‌تر است، ولی در عوض جلوه دیگری به تراریوم شما می‌دهد. همیشه سبز است و برگ‌های بلند و باریک با رگه‌های قرمز رنگ و ساقه‌های بلند و پیچیده دارد.

بنفشه آفریقایی: رنگ و لعاب زیبایی به تراریوم شما خواهد داد. بنفشه آفریقایی یکی از بهترین گیاهان گلدار برای نگهداری در باغ شیشه‌ای است و جذابیت خاصی دارد.

بگونیا: منشأ بگونیا جنگل‌هــای گــرم و مرطوب است. از آنجا که این گیاهان نسبت به طول روز بی‌تفاوتند در تمام فصول سال گلدار می باشند.

فیکوس: یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که در خانه نگهداری می‌شود. این گیاه جواب خوبی به شرایط آپارتمان می‌دهد، چون معمولا گیاهان کوچک به سرعت و به آسانی با محیط خانه شما خو می‌گیرند.

خرج تراریوم‌سازی برای شما

خیلی نگران هزینه‌های ساخت تراریوم نباشید. این هزینه‌ها نسبت به هزینه خرید یک تراریوم آماده بسیار کمتر است. جدول زیر حدود قیمت‌ها را به شما نشان می‌دهد. شما با هزینه اندکی می‌توانید یک تراریوم زیبا برای خانه‌تان بسازید و جلوه دیگر به محل زندگی‌تان بدهید.

ردیف کالا قیمت
۱ تنگ های کوچک از ۵ تا ۶ هزارتومان
۲ تنگ های متوسط گرد از ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان
۳ تنگ های بزرگ کریستالی از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان
۴ خاک استریل هربسته یک تا ۲ هزارتومان
۵ زغال پوکه هربسته هزارتومان
۶ کود مایع ۲۵۰۰ تومان
۷ تزئینات سنگ ریزه هربسته یک تا ۲ هزارتومان
۸ صدف تزیینی هربسته ۲ تا ۳ هزارتومان
۹ گیاه مناسب تراریوم از هزارتومان به بالا

همتاهای تراریوم را بشناسید

در این گزارش با حال و هوای تهیه تراریوم‌ها آشنا شدیم. تراریوم یا‌‌ همان باغ شیشه‌ای می‌تواند فرصت نگهداری از انواع گل‌ها وگیاهان را در فضایی جذاب و تزیین شده فراهم کند اما تراریوم‌ها هم‌خانواده‌هایی هم دارند که نام بردن از آنها خالی از لطف نیست. از جلمه می‌توان به ویواریوم، ترباریوم و آکواریوم اشاره کرد. ویواریوم یک محفظه شیشه‌ای است که در آن به‌صورت همزمان، گیاهان آبزی و جانوران آبزی زندگی می‌کنند. آنها با تشکیل یک اکوسیستم زیستی محیط زیبایی را در خانه‌ها به‌وجود می‌آورند. ترباریوم محلی مناسب برای ترکیب گیاهان و جانوران است و آکواریوم هم تنها به محل نگهداری حیوانات آبزی اختصاص پیدا می‌کند. هر یک از این اعضای خانواده در اندازه‌ها و تنوع خاص خودشان ساخته می‌شوند یا به‌صورت مستقل و آماده در بازار به فروش می‌رسند. با این حال، ساخت و نگهداری تراریوم‌ها به‌دلیل سادگی و نگهداری آسان‌تر برای همه مقدور‌تر است اما شما می‌توانید پس از موفقیت در نگهداری از گل‌ها و گیاه‌های تراریومی سراغ دیگر هم‌خانواده‌های آن هم بروید و خانه‌تان را زنده کنید.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.