بافتنی هنر مادربزرگ‌ها نیست

۲۸م آذر ،

منصوره یاوری در گفت‌وگو با هنرآنلاین:

مدرس بافتنی صداوسیما گفت: امسال در بین مراجعه‌کنندگان برای فراگیری هنربافتنی خانم‌های زیر ۲۰ سال را داشتیم، این موضوع برای من قابل تحسین است که بتوانیم از طریق این هنر زیبا با قشر جوان هم ارتباط برقرار کنیم.

به گزارش خبرنگار مد و لباس هنرآنلاین، با فرارسیدن آخرین روزهای سرد پاییزی و آمدن زمستانی که در آغاز راه است، شهر رنگ کلاه و شال گردن، دستکش و پالتوهای عابرانی را به خود می گیرد که گاه با طرح لبخندی از کنار هم رد می شوند. کافیست کمی هوا سرد شود تا ما را یاد لباس‌های گرم ترمان بیاندازد و سراغ کمد لباسهایمان برویم برای پیداکردن لباسهای بافتنیمان از پلیور و ژاکت و مانتو گرفته تا جورابهای گرم و نرممان که پاها را حتی در خانه از گزند سرما حفظ می کنند.

بعضی از خانم‌ها در این فصل یاد میل های بافتنی شان هم می افتند و تصمیم می گیرند اوقات فراغت خود را در خانه با بافتن لباسهای گرم و زیبا برای خود و اطرافیانشان سپری کنند. شاید در قبل ای نه چندان دور بافتن لباس با دو میل بافتنی ما را یاد مادربزرگ ها و خانه گرم و نرمشان می انداخت و این کاری سرگرم کننده برای این قشر تلقی می شد ولی چندی است که هنربافتنی از این شکل سنتی خود خارج شده و به هنری تبدیل شده که بسیاری از دخترها و خانم‌های جوان را هم به سوی جذابیت‌های خود کشانده است.

منصوره یاوری، مدرس بافتنی است که طی سالهای قبل در این رشته هنری فعالیت چشمگیری داشته، او دربارهٔ رونق هنر بافتنی و استقبال از آن حتی در خانهای کم سن و سال به خبرنگار هنرآنلاین گفت: حتی تا سال قبل تمام خانمهای بالای ۲۸ سال مخاطب یادگیری هنر بافتنی بودند و در بین مراجعه کنندگان خانم‌هایی با سن ۶۰ سال به بالا هم به ما مراجعه میکردند. ولی امسال در بین مراجعه کنندگان برای فراگیری این هنر خانم‌های زیر ۲۰ سال را داشتیم. این موضوع برای من قابل تحسین است که بتوانیم از طریق این هنر زیبا با قشر جوان هم ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: متاسفانه تا چند سال پیش فکر می کردند بافتنی کار مادربزرگ‌هاست ولی اکنون دخترهای جوان هم به این هنر علاقه مند شده اند و رابطه بهتری با آن پیدا کرده اند. اگر از سالهای قبل در مدارس آموزش های خوب و جذاب تری از این هنر به دانش آموزان می‌دادند اکنون مخاطبان بیشتر و علاقه مندتری به آن داشتیم.

این مدرس بافتنی دربارهٔ اینکه امسال از چه نوع کارهای بافت بیشتر استقبال می گردد و سفارش های شما بیشتر چه لباسهایی بوده است، توضیح داد: امسال سفارش مانتوهای بافتنی بسیار داشتیم و خانم ها بیشتر آن را می پسندند. همچنین شال و کلاه و ساقهای دست بافتنی هم از سوی جوانان بسیار استقبال می گردد.

وی دربارهٔ نوع بافت رایج که در لباسها استفاده می گردد، گفت: اکنون زمینه های ساده برای بافت بیشتر مد است و سلیقه مخاطبان روی کارهای ساده رفته است.طرح ها هم کوچکتر و جمع و جور شده اند.

این مدرس بافتنی صداوسیما، دربارهٔ کاربرد ژورنال‌های ایرانی برای بافت‌های مختلف گفت: ژورنال‌های ایرانی که در زمینه بافت موجود می باشند ترجمه شده از ژورنال‌های خارجی می باشند، متاسفانه ژورنال‌هایی که تماما ایرانی باشند کم می باشند و بسیار جذابیت برای مخاطبان ندارند. این به خاطر نوع بافتها و عکسهایی است که از آنها گذاشته می گردد.

وی تاکید کرد: عکاسی از مدلها و کار هنری که روی آنها در ژورنال انجام می گردد برای جذب مخاطب بسیار اهمیت دارد. حتما لباسها برای اینکه بهتر و زیباتر دیده شوند باید تن مانکن ها باشند. برای مثال در یکی از این ژورنال ها بافتی که برای مشتری به سایز۵۴ زده شده تن مانکن شده که اصلا برای مخاطب ژورنال جذابیت ندارد. متاسفانه در ژورنال های دوبله شده فارسی کمبود مانکن شدیدا به چشم می‌‌خورد حتی در بعضی از عکسها سر انسان حذف شده و به جایش سر مانکن گذاشته شده که فرم بدی به دید مخاطب و لباس می دهد.

وی افزود: ترجمه ژورنال ها هم معمولا گفتار نامیزانی دارد و حداقل ۵۰ درصد کارها را به خاطر ضعف ترجمه نمی توان برای مخاطب کاربردی کرد. ما در بافت گاه مجبور می شویم از ژورنال‌های کشورهای سردسیر همچون کشور آلمان استفاده کنیم چون نقشه‌خوانش بسیار دقیق است و در بافت درست درمی آید. ولی متاسفانه ژورنال های ایرانی نقشه شان گنگ است به خاطر اینکه اغلب کپی شده از ژورنال های ترکیه اند که بسیار پرغلط می باشند.

منصوره یاوری از انتشار یافتن کتابهایی در زمینه انواع بافت تا خرداد ماه سال آینده خبر داد و گفت: در این کتابها آموزش بافتنی را بصورت مکتوب ارائه کرده و یکسری کارهای فانتزی مثل گل بافتن و بافت‌های تزئینی را در آن آموزش می‌دهیم. در این کتابها سعی کردیم از منابعی استفاده کنیم که غلط نداشته باشند و در مجله‌ها و ژورنال های ترک استفاده نشده باشند.

گفت‌وگو: مهرنوش محمدزاده


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.