بالاترین بار بیماریهای زنان/ غصه وزیر سابق بهداشت

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی روز پنج شنبه در حاشیه برگزاری اولین کنگره بین المللی سلامت زنان ایران  در شیراز، اظهارداشت: تلقی غالب در موضوع سلامت این است که مرد مبنا قرار بگیرد در حالی که این تلقی اشتباه است و باعث می شود مراقبت مناسب از خانمها مورد غفلت قرار بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت با عنوان این مطلب که نگاه جنسیتی به طبابت را با توجه به یافته های علمی بیشتر و بیشتر در آینده شاهد خواهیم بود، افزود: ۱۰ سال پیش مراکز فوق تخصصی در کشور به ۷ استان منحصر بود اما در حال حاضر همه ۳۰ استان این مراکز را دارند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر سالانه ۲۰ هزار جراحی قلب در کشور انجام می شود، گفت: این در حالی است که در سال ۶۵ برای جراحی قلب ۴ هزار اعزام به خارج از کشور داشتیم.

لنکرانی تاکید کرد: البته ۲۰ هزار جراحی قلب در کشور نقطه افتخاری برای ما محسوب نمی شود بلکه زمانی می توانیم به خود ببالیم که بار بیماریها را کاهش دهیم و به سمت پیشگیری حرکت کنیم.

وزیر سابق بهداشت با اعلام اینکه روند پیشرفت کشور در عرصه سلامت نیازمند این است که از مستندات علمی و تحقیقات علمی عالمانه بیشتر استفاده کنیم، افزود: یکی از غصه هایم در زمان مسئولیت این بود که احساس می کردم همراه و معینی برای انجام این قبیل امور وجود نداشت و خیلی از مواقع پشتوانه نداشتم.

وی با اشاره به موضوع اعتبارات و بودجه حوزه سلامت در کشور، گفت: همواره چالش مالی یکی از چالشهای بخش سلامت بوده است. واقعیت تلخی که وجود دارد این است که هزینه های سلامت با شتاب بیشتری از نرخ تورم افزایش پیدا می کند.

لنکرانی با اعلام اینکه در همه جای دنیا هزینه های درمان و بهداشت رو به افزایش است، تاکید کرد: وزارت بهداشت عقب ماندگی بودجه ای تاریخی دارد. البته اینکه صرفا موضوع و مشکل در حوزه سلامت کمبود اعتبارات است، درست نیست. بلکه بهره وری در بخش سلامت نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. بر اساس گزارشی که سازمان بهداشت جهانی سال گذشته اعلام  کرد، با تغییرات مختصری که در مدیریت سلامت می توان انجام داد، میزان بهره وری تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.