بالاخره الکترونیکی​ها رکورد زدند: جهش ۲۱۰ درصدی

ایبنا به نقل از نیویورک تایمز گزارش داد: در حالی که کتاب‌های الکترونیک هنوز در همه زمینه های تجارت کتاب بزرگسال از کتاب‌های چاپی جلو نیفتاده‌اند، کتاب‌های چاپی قدرت را در همه زیربخش‌ها شامل کتاب‌های داستانی جلد سخت، داستان‌های ارزان قیمت، و داستان‌های باکیفیت گران قیمت در اختیار دارند. جدیدترین آماری که از سوی انجمن ناشران آمریکایی و گروه تحقیقات صنعت کتاب منتشر شده، نشان می‌دهد که ۳۸۸ میلیون نسخه کتاب الکترونیک سال پیش فروخته شد که ۲۱۰ درصد از ۱۲۵ میلیون نسخه کتاب فروخته شده در سال ۲۰۱۰ بیشتر بود.

در بخش درآمد، فروش کتاب‌های الکترونیک بیش از دو برابر شده و به بیش از ۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۰ معادل ۸۶۹ میلیون دلار بود. در این میان هر چند کتاب مشخصی عنوان نشده اما در مجموع کتاب های لورا هایلن براند در راس پرفروش ها جای داشت. «دختری با خالکوبی اژدها» نوشته استیگ لارسن نیز جایگاه دوم را در اختیار داشت.

به گفته اندی اسپورکین سخنگوی این انجمن در حالی که کتاب های الکترونیک رشدی جدی را تجربه کرده اند، در سال ۲۰۱۱ هر دو نوع چاپ سنتی و انتشار الکترونیکی با مبلغ ۱/۱۱ میلیارد در بخش تجارت کتاب درآمد داشته اند و علت این امر ارزش بیشتر کتاب‌های چاپی در برابر بخش دیجیتال است.

اسپورکین در برابر این مساله که چه زمانی کتاب‌های الکترونیک ممکن است به عنوان پیشتاز بی چون و چرا وارد عمل شوند و بیش از ۵۰ درصد درآمد را به خود اختصاص دهند، گفت این امر به سرعت امکان‌پذیر نخواهد شد.

در بخش داستان بزرگسالان سهم درآمدی کتاب‌های الکترونیک ۳۰ درصد است، در صورتی که دیگر بخش‌های تجارت کتاب چون بخش کتاب‌های کودک و نوجوان محاسبه شود، آن گاه رشد کتاب الکترونیک کمتر از این است و سهم کتاب های الکترونیک به ۱۵ درصد درآمد کل می‌رسد. با این حال این میزان برای سال ۲۰۱۰ تنها شامل ۶ درصد کل بازار کتاب می‌شد. افزایش کتاب های الکترونیک هنوز به اندازه کافی برای جبران کاهش درآمد در تمامی بازار کتاب که شامل بخش تجاری، سرگرمی، آموزشی، حرفه ای و بخش های علمی است، کافی نیست. برمبنای این گزارش درآمد چاپ کتاب به طور کلی در سال ۲۰۱۱ به میزان ۵/۲ درصد کاهش داشت و به ۲/۲۷ میلیارد دلار رسید.

در همین حال شمار فروش کلی از نظر واحد به میزان ۴/۳ درصد بیشتر از سال پیش بود و از ۶۸/۲ میلیارد نسخه به ۷۷/۲ میلیارد نسخه رسید. ورشکستگی بیش از ۵۰۰ خرده فروشی در سال ۲۰۱۱ به نظر می رسد که به فروش کتاب صدمه زده باشد و با کاهش ۶/۱۲ درصد، آن را به سطح به ۵۹/۶ میلیارد دلار رسانده است. با این حال با وجود این کاهش، فروش کتاب به صورت خرده فروشی، هنوز نخستین گزینه برای فروش کتاب در سال ۲۰۱۱ بود.

در همین حال فروش آنلاین کتاب نیز ۳۵ درصد رشد کرد و در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۵ میلیارد دلار رسید، که در واقع ۱۸ درصد از تمامی کتاب های فروخته شده را در بر می‌گرفت.

از نقاط روشن دیگر در حوزه فروش کتاب در سال گذشته، علاوه بر رشد فروش کتاب‌های الکترونیک، فروش رو به رشد کتاب‌های کودک و نوجوان بود که با رشد ۱۲ درصدی به میزان ۷۸/۲ میلیارد دلار رسید و بزرگترین رشد را در برابر دیگر زیربخش‌ها به خود اختصاص داد.

علاوه بر این، فروش کتاب‌های پرفروشی چون «عطش بازی» نوشته سوزان کالینز به بازار نشر و آمار فروش کمک کرد.

اما مساله اخراج ها هنوز در صنعت چاپ دیده می‌شود و خیلی‌ها نگرانند که اگر تغییر ایجاد نشود، اخراج‌های دیگری در این صنعت دیده شود. کاهش‌های اجباری در هزینه‌های اختیاری نیز برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ دیده شد. و کارکنان داخل این صنعت متوجه این هستند که کاهش ۱۰ درصدی در این زمینه ها ممکن است به کاهش‌های جدی‌تر بعدی منجر شود. آمار نشان می دهد که درآمد کلی بخش تجارت کتاب تقریبا ثابت بوده و درآمد خالص ناشران در سال ۲۰۱۱ معادل ۹۷/۱۳ میلیارد دلار بود که در مقایسه با ۹/۱۳ میلیارد دلار سال ۲۰۱۰ تنها رشدی ۵/۰ درصدی را تجربه کرده است.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.