بالاخره خانم ها دوچرخه سوار شوند یا نشوند؟

زهرا تالانی:موضوع دوچرخه سواری و فرهنگ سازی آن توسط شهرداری این ذهنیت را ایجاد کرد که بانوان هم می توانند دوچرخه سواری کنند چون قانونی وجود ندارد که دوچرخه سواری بانوان را ممنوع کند ،با اینحال شهرداری اجازه کرایه دادن دوچرخه به بانوان را نمی دهد.
این موضوع اعتراض های بیشماری را به دنبال داشت و پس از آن بود که آبان ماه سال قبل سردار حسین رحیمی رییس پلیس راهور تهران از ممنوعیت دوچرخه سواری زنان در شهر خبرداد و اعلام کرد که در حال حاضر ممنوعیت دوچرخه سواری زنان درشهر اجرا می‌شود.
با اینحال امروز محمدرضا محمودی معاون عمرانی استانداری در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد که دوچرخه‌سواری برای بانوان منع قانونی ندارد و باید این موضوع فرهنگسازی و اصلاح شود.

و البته هنوز مشخص نیست که پلیس هم به این امر رضایت داده است یا نه.

طراحی دوچرخه مخصوص بانوان
وقتی اعلام شد امکان دوچرخه سواری برای بانوان وجود ندارد،زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد: با به دنبال طراحی دوچرخه ای هستیم که بتواند شأن و حجاب یک خانم مسلمان ایرانی را حفظ کند.وقتی این موضوع سوژه طنز محافل شد و حتی کارکاتورهایی هم برای آن کشیده شد ،سجادی سخنش را پس گرفت و گفت که من گفتم کاش چنین امکانی وجود داشت.

نظر مراجع و مجلس چیست؟
آیت الله محمدعزالدین الحسینی الزنجانی یکی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتایی در باره دوچرخه سواری بانوان می گوید: موتور سواری و نیز دوچرخه سواری و اسب سواری بانوان با حفظ حجاب شرعی مانعی ندارد. 
حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر رئیس سابق فراکسیون روحانیون طراحی دوچرخه برای بانوان را مشکوک می داند و در گفت وگو با مهر می گوید: جای سؤال اینجاست که آیا ما امروز همه مسائل جامعه و مشکلات حمل و نقل و ترافیک را حل‌کرده‌ایم و تنها دوچرخه سواری خانم‌ها باقی مانده است که سراغ این امر می‌رویم؟امروز همه شاهدند که وضعیت حجاب در جامعه ما به صورت یک مشکل ضد فرهنگی درآمده ‌و کافی است برای خانم‌ها دوچرخه سواری را باب کنیم.
این نماینده مجلس به دوچرخه سواری خانم‌ها در برخی شهرهای کشور ‌اشاره می کند و می افزاید: خانم‌ها در برخی شهر‌ها اقدام به دوچرخه‌سواری می‌کنند که تبعات بسیار منفی داشته است و در صورتی که دوچرخه‌سواری برای بانوان باب شود این موضوع با برخورد همه مسئولان کشور روبرو خواهد شد.

۴۵۲۳۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.