بالاخره محمد بنا افشاگری کرد!

مربی تیم ملی کشتی فرنگی در واکنش به بلاتکلیفی فرنگی‌کاران و عدم برنامه‌ریزی لازم برای حضور آنان در رقابت‌های جام جهانی گفت: فدراسیون کشتی برخلاف تصور بسیاری از اهالی این رشته، توسط رسول خادم اداره و مدیریت می‎شود نه حجت الله خطیب!

ناصر نوربخش یکی از مربیان سازنده تیم ملی کشتی فرنگی اعزامی به المپیک ۲۰۱۲ لندن بود که البته با توجه به حضور مداوم در خانه کشتی و نظارت بر اردوهای جوانان و بزرگسالان از اعزام به لندن منع شد. البته وی به دلیل مصالح تیم ملی و حفظ آرامش فرنگی کاران اعزامی به المپیک ترجیح داد به جای اعتراض و گله مندی، سکوت کند و در همان باشگاه کشتی شهرستان شهریار به سازندگی و نظارت بر تمرینات شاگردانش بپردازد.

ناصر نوربخش در گفتگو با خبرنگار مهر با همان صراحت همیشگی‌اش به وضعیت کنونی کشتی فرنگی و برخی بی‌مهری‌ها به زحمت کشان واقعی این رشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشتی فرنگی ایران پس از بازگشت از المپیک ۲۰۱۲ لندن روند مطلوبی را در پیش نگرفت و همه چیز به ضرر فرنگی کاران تمام شد. از نیامدن محمد بنا و بلاتکلیفی فرنگی کاران المپیکی گرفته تا بی توجهی همیشگی اسپانسرهای مالی به سرمایه گذاری در لیگ و عدم برنامه‌ریزی متولیان امر برای تجهیز و آماده سازی تا جام جهانی ۲۰۲۲ تهران، همه و همه از عواملی بودند که کشتی فرنگی را از روند صعودی خود باز داشتند.

رئیس اصلی فدراسیون کشتی خادم است
نوربخش در ادامه به بسیاری از ناگفته‌های کشتی اشاره کرد و گفت: زمانی که رسول خادم پس از مدت‌ها به عرصه کشتی آمد و به عنوان مدیرفنی تیم‌های ملی در تمامی رده‌های سنی منصوب شد، ابهامات زیادی به وجود آمد. به ویژه آنکه حجت الله خطیب در حالی از سوی وزارت ورزش به عنوان سرپرست فدراسیون معرفی شد که هیچ اطلاع و تجربه خوبی از فعالیت در دنیای گوش شکسته‌ها نداشت و با تجربه‌ای اندک از کشتی وارد گود شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل وضعیت کشتی ایران خواسته یا ناخواسته به گونه‌ای درآمد که زمام امور در دست فرد دیگری افتاد و همه چیز طبق نظر و دستور رسول خادم اداره شد. البته در این بین وضعیت محمد بنا و همکارانش از این قائله مستثنی بود و این نفرات در کنار خادم به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دادند.

این مربی کشتی خاطرنشان کرد: به هر حال خطیب در ظاهر باید بر امور فدراسیون مدیریت می‌کرد اما در نهایت این رسول خادم بود که تصمیم نهایی را در تمامی امور می‌گرفت و زمام امور را در دست داشت. در نهایت می‌توان گفت که محمد بنا در کشتی فرنگی و رسول خادم در کشتی آزاد هر تصمیمی را که گرفتند از سوی متولیان ورزش و فدراسیون اطاعت می‌شد و حرف اول و آخر را همین دو نفر می‌زدند.

برخی نمی‌خواستند کشتی فرنگی رشد کند
مربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در ادامه اظهاراتش به وجود اختلافات دیرینه بین اهالی کشتی آزاد و فرنگی نیز اشاره کرد و گفت: برخی آقایان به هیچ‌وجه دوست ندارند کشتی فرنگی روند صعودی و موفقیت آمیز خود را طی کند و وضعیت کنونی و نابسامان کشتی فرنگی نیز گواه این ادعاست.

وی افزود: فرنگی کاران ما در المپیک ۲۰۱۲ لندن صاحب سه مدال طلا شدند و درخشان‌ترین نتیجه تاریخ ورزش ایران را رقم زدند و این اتفاق بزرگ در حالی رخ داد که کسب سه مدال نقره و برنز آزادکاران در المپیک چندان به چشم نیامد! طبیعی است اگر فرنگی کاران در المپیک لندن با ناکامی مواجه می‌شدند، شاگردان خادم هم با همان سه نشان نقره و برنز خود می‌توانستند در صدر اخبار قرار گیرند و از لندن با کارنامه قبولی به تهران بازگردند.

نوربخش در ادامه گفتگو با  خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: به هر ترتیب باید قبول کرد که کشتی آزاد ایران در المپیک لندن به وضوح در سایه کشتی فرنگی قرار گرفت و تا حد زیادی در قدرت و درخشش فرنگی کاران محو شد. شاید بتوان همین مسئله را بزرگترین عامل بی‌توجهی و بلاتکلیفی کنونی متولیان فدراسیون به کشتی فرنگی دانست که نمی‌خواهند این رشته با موفقیت‌های آتی خود روند طلایی‌اش را حفظ کند.

محمد بنا نباید برای فدراسیون تعیین تکلیف کند
نوربخش در واکنش به رفتار محمد بنا و عدم بازگشت او به عرصه ملی، نظری متفاوت با دیگر اهالی کشتی داشت و اظهارات جالبی را مطرح کرد: رسول خادم به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی و همچنین تمامی مسئولان فدراسیون، تا قبل از اعزام کشتی گیران به المپیک لندن به هر دری زدند تا همه چیز برای ماندن محمد بنا مهیا باشد و حتی بعد از المپیک نیز بارها به طرق مختلف با او تماس گرفتند تا این مربی را بازگردانند اما محمد بنا همچنان ترجیح داد اینگونه تصمیم بگیرد و کشتی فرنگی را به نوعی در بلاتکلیفی قرار دهد.

این مربی کشتی ایران افزود: مطمئنا چرخ کشتی فرنگی ایران باید همچنان در حال گردش باشد و نمی‌توان سرنوشت همه چیز را متکی بر ماندن یا نماندن یک یا چند نفر دانست. همین افرادی که هم اکنون برای بازگشت محمد بنا مورد انتقاد رسانه‌ها و اهالی کشتی قرار گرفته‌اند، پیش از المپیک همه کار برای محمد بنا کردند و او را از هر نظر مورد حمایت قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز سئوال اینجاست که محمد بنا تاکنون چه خواسته و نظری داشته که از سوی رسول خادم مورد موافقت قرار نگرفته؟ مگر نه اینکه بارها برخی از مربیان نزدیک به محمد بنا از سوی خطیب و خادم حمایت شدند و در عین کسب نتایج ضعیف بین المللی همچنان در راس امور تیم‌های رده‌های مختلف کشتی فرنگی ماندند.

برگزاری لیگ فرنگی نیاز به ارتباطات قوی دارد
مربی سازنده شهرستان شهریار که شاگردان زیادی به عرصه ملی معرفی کرده به بازار کساد لیگ کشتی فرنگی در سال‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان تعداد استان‌ها، مربیان و باشگاه‌های فعال در کشتی آزاد کشور را با کشتی فرنگی یکسان دانست، حتی در شرایط کنونی که کشتی فرنگی ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن خوش درخشید و به نتایج بزرگ و ارزشمندی رسید.

نوربخش تصریح کرد: برگزاری رقابت‌های لیگ به برخی ارتباطات تنگاتنگ و جدی مربیان سازنده کشتی نیز احتیاج دارد تا بتوانند پیوند مطلوبی بین باشگاه‌های مختلف و لیگ به وجود آورند. مربیان زیادی در کشتی آزاد هستند که به عنوان کارمند سازمان‌های مختلف دولتی مثل شرکت نفت و … با جدیت عمل کردند و توانستند نظر مدیران خود را برای سرمایه گذاری در لیگ جلب کنند اما کشتی فرنگی چنین مربیانی را در اختیار ندارد و اگر یک سازمان دولتی هم بخواهد تیمی در لیگ داشته باشد به جای استفاده از مربیان سازنده به دنبال مربیان اسم و رسم دار می‌رود.

مربی کشتی فرنگی ایران در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر افزود: در نتیجه مربیان سازنده کشتی فرنگی نیز ترجیح می‌دهند، همچنان با دلسردی و ناامیدی فقط نظاره گر بازار داغ فعالیت مربیان کشتی آزاد در لیگ باشند! البته فدراسیون کشتی نیز در این میان فقط به دنبال کسب درآمد و منفعت خود است و نشان داده تنها در صورتی وارد گود می‌شود که مطمئن باشد از برگزاری لیگ به درآمد حاصله از تبلیغات و ورودی تیم‌ها خواهد رسید.

از سازندگی در باشگاه خودم بیشتر لذت می برم
نوربخش بر خلاف بسیاری از مربیان کشتی کشورمان که برای رسیدن به مربیگری در تیم ملی خود را به آب و آتش می‌زنند، اشتیاق چندانی به بازگشت نشان نداده و همچنان در نظر دارد نظاره گر جریانات اخیر باشد. وی اظهار داشت: سال‌ها در تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان مربیگری کردم و همواره با عشق به مربیگری در اردوهای آماده سازی ملی پوشان حضور یافتم.

این مربی تصریح کرد: من بر خلاف برخی از مربیان به هر نحوی حاضر به فعالیت در تیم ملی نیستم و ترجیح می‌دهم در همین باشگاه‌های شهرستان شهریار به سازندگی و تمرین دادن جوانان و نوجوانان بپردازم تا اینکه به هر شکل در تیم ملی مربیگری کنم. به هیچ عنوان برای رسیدن به منافع شخصی و مالی در تیم ملی کار نکردم، چراکه اگر این چنین بود از بسیاری از مطالبات و دستمزدهای معوقه‌ام در تیم ملی نمی‌گذشتم.”

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.