بالاخره کلید روحانی قفل تورم را می گشاید؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

عدد نرخ تورم طی ۸ سال قبل همواره مورد توجه منتقدین محمود احمدی نژاد بوده است و افکار عمومی…

عدد نرخ تورم طی ۸ سال قبل همواره مورد توجه منتقدین محمود احمدی نژاد بوده است و افکار عمومی همواره با نگرانی سیر صعودی نرخ تورم را دنبال کرده است.

این در حالی است که به کفته بسیاری از اقتصادی ها کشور در ۸ سال قبل بدترین وضعیت تورمی را تجربه کرده است.حالا اما با روی کار آمدن دولت تازه به نظر می رسد نرخ تورم کمی دست از صعود برداشته است.

این خبررا گرازش تازه بانک مرکزی از نرخ تورم تایید میکند.بانک مرکزی در تازهترین آمارهای اعلامی خود، گزارشی از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در مهر ماه امسال را منتشر کرده است.

 براساس این گزارش تورم دوازده ماه منتهی به شهریور ماه ، ۲/۳۶ درصد و نرخ تورم در پایان مهرماه ۴/۴۰ درصد اعلام شده است.

به این ترتیب تورم کشور به نسبت ماه قبل یعنی شهریور ماه که نرخ اعلامی توسط بانک مرکزی ۱/۴۰ درصد اعلام شده بود، تا حدی روند کاهشی را نشان می‌دهد اما این روند نتوانسته در سبد خانوار تاثیر شگرفی بر جا نهد و افزایش قیمت بعضی از کالاهای مصرفی سبد خانوار به سبب اهمیت و میزان مصرف آنها، کاهش تورم را تا حد بسیاری از نگاه‌ها به دور داشته است.

این در حالی است که بانک جهانی از نرخ تورم ۳۹درصدی ایران در تابستان امسال خبر داده و این رقم را هفت‌برابر متوسط نرخ تورم کشورهای درحال توسعه و ۱۴برابر متوسط تورم جهانی طی این مدت اعلام کرده است.

 بانک جهانی در تازهترین گزارش خود با بررسی وضعیت تورم در جهان، نرخ تورم ایران در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی برابر با تابستان امسال را ۳۹درصد اعلام کرد. تورم ایران در فصل تابستان نسبت به فصل بهار کاهش داشته به‌طوری که نرخ تورم ایران در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴ برابر با فصل بهار ۴۲/۵درصد اعلام شده بود. این نهاد بین‌المللی نرخ تورم ۱۲ماهه ایران در پایان ژوییه ۲۰۲۴ را نیز برابر با ۴۲/۹درصد اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، متوسط نرخ تورم‌ جهان در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ بالغ بر ۲/۸درصد اعلام شده است. ایران در میان ۲۸ اقتصاد بزرگی که از سوی بانک جهانی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند بالاترین نرخ تورم را در این دوره داشته است. دو کشور ایران و آرژانتین تنها کشورهای این گروه بوده‌اند که تورم دورقمی در این مدت داشته‌اند.

 نرخ تورم آرژانتین در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ بالغ بر ۱۰/۵درصد اعلام شده است. نرخ تورم ایران در سه‌ماهه سوم سال‌جاری میلادی ۳۰برابر متوسط نرخ تورم کشورهای صنعتی در این مدت و هفت‌برابر متوسط نرخ تورم کشورهای در حال توسعه بوده است. نرخ تورم کشورهای صنعتی در سه‌ماهه سوم امسال ۱/۳درصد و این رقم برای کشورهای در حال توسعه ۵/۴درصد اعلام شده است.

به این ترتیب بهه نظر می رسد تا کاهشی شدن روند نرخ تورم در ایران راه بسیاری در پیش است.
باید منتظر ماند و دید اقتصادی های دولت روحانی چه توضیحی در این خصوص خواهند داشت هرچند که حسن روحانی در آخرین اظهارات خود ۴۰ درصد تورم را فعلی را به خاطر مسکن مهر اعلام کرده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.