بالش دوست‌داشتنی من!

کودکان  > آموزش– پگاه شفتی:
خواب؟ چه کسی به خواب اهمیت می‌دهد؟ حالا تابستان است و ما نوجوان‌ها باید نهایت لذت را از این فصل ببریم.

سه ماه ناقابل پیش رویمان است و حیف است که آن را با خواب خراب کنیم. من که شب‌ها زودتر از چهارصبح نمی‌خوابم. مگر دیوانه‌ام که تابستانم را خراب کنم؟ ۹ ماه منتظر این شب‌ها و این روزهای طولانی بودم و حالا وقت تنظیم خواب نیست!

این‌ها را ستاره می‌گوید. او ۱۴سال دارد و عاشق دیرخوابیدن و دیر بیدارشدن است. بهار خواهر ستاره است و سه سالی هم از او بزرگ‌تر. او کمی بداخلاق است و اصلاً از شوخی‌های خواهرش خوشش نمی‌آید. بهار، دستی به شانه‌ی ستاره می‌زند و می‌گوید: بگم که هر سال نمره‌های انضباطت به‌خاطر تأخیر از ۱۶بالاتر نمی‌رود؟ اون هم به‌خاطر این عادت مسخره، دیرخوابیدنت!

بهار با این حرف پوزخند می‌زند و ادامه می‌دهد: چهار صبح خوابیدن‌های ستاره خانم فقط منحصر به تابستان‌ها نیست، من و مادرم هر روز صبح سر بیدار کردن ستاره مصیبت داریم.

ستاره شانه‌هایش را بالا می‌اندازد و بالشش را بغل می‌کند و با خنده می‌گوید: آخه من صبح‌ها چه‌طور از این بالش دوست‌داشتنی دل بکنم؟

او این حرف را می‌زند و هر هر می‌خندد. ستاره معتقد است دیرخوابیدن و یا صبح زود بیدارشدن، دست خود آدم نیست. این هم مثل رنگ موی آدم‌هاست. ببینید بهار موهای قهوه‌ای دارد و هر روز صبح با طلوع آفتاب بیدار می‌شود و قوقولی قوقو می‌کند. اما موهای من مشکی است و هر شب تا صبح مثل یک جغد بیدار می‌مانم.

آیا واقعاً این درست است؟ آدم‌ها با این عادت که دیر بخوابند یا زود بیدا شوند به دنیا می‌آیند و هیچ‌کاری از دستشان برنمی‌آید تا این عادت را تغییر دهند؟

علم هنوز جواب دقیقی برای این پرسش ندارد. با این حال، دانشمندها معتقدند، رفتاری که فرد از کودکی به آن عادت می‌کند، در تمام دوران زندگی با او خواهد بود. یکی از این رفتارها، اختلال خواب است. فردی که از بدوتولد عادت داشته که گاهی دیر بخوابد و گاهی زود، هیچ‌وقت نمی‌تواند به یک شیوه‌ی ثابت دست‌کم در مورد خواب عادت کند. عوامل بسیاری باعث می‌شوند آدم دچار اختلال خواب شود و هرکس می‌تواند با شناسایی و برطرف کردن این عوامل، یک برنامه‌ی منظم خواب داشته باشد. برخی از مهم‌ترین عوامل بی‌نظمی در خواب، از این قرارند:

۱٫رفتن به بستر در ساعت‌های متفاوت

۲٫خوابیدن در طول روز

۳٫زندگی در محیط‌های پراسترس و پرسر و صدا

۴٫بیدار ماندن طولانی در بستر

۵٫کار کردن تا دیروقت

۶٫نداشتن فعالیت بدنی

۷٫استفاده از رایانه، تلفن همراه یا تماشای تلویزیون در بستر

ستاره باید این هفت دستورالعمل ساده را به کار بگیرد و نتیجه را ببیند. این راه آسانی ست تا به او ثابت شود شب بیداری و روزخوابی اکتسابی‌ است یا مادرزادی؟!


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.