بانک جهانی یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار به قزاقستان تسهیلات می دهد

به گزارش ایرنا به نقل ازخبرگزاری ‘کانیوز’، عملیات ایجاد یک گذرگاه ترانزیت بین المللی آسیا – اروپا، با هدف بهبود افزایش حمل و نقل و ایمنی جاده ای که چین را به روسیه و اروپای غربی متصل می کند، همچنان در قزاقستان ادامه دارد و تاکنون ۵۰ درصد از این طرح در این کشور اجرا شده است.

هیات مدیره این بانک با پرداخت این مبلغ روز ۱۲ اردیبهشت ماه جاری موافقت کرد.

مسوولان معقتدند در صورت بازسازی این جاده حدود هشت میلیون نفر که تقریبا نیمی از جمعیت قزاقستان را تشکیل می دهد، از آن سود خواهند برد. این طرح تا سال ۲۰۲۴ باید تکمیل شود.

این گذرگاه که احداث آن در سال ۲۰۰۹ به تصویب رسید، هشت هزار و ۴۴۵ کیلومتر طول دارد که دو هزار و ۲۳۳ کیلومتر آن در روسیه، دو هزار و ۷۸۷ کیلومتر آن در قزاقستان و سه هزار و ۴۲۵ کیلومتر آن در چین واقع است.

براساس اعلام کمیته جاده های وزارت حمل و نقل و ارتباطات قزاقستان، این کشور تاکنون یکهزار و ۱۶۷ کیلومتر یا معادل ۴۲ درصد از سهم خود در امر ساخت این گذرگاه را تکمیل کرده است.

در حالی که دیگر سهامداران این طرح خواستار تکمیل بخش قزاقستان تا سال ۲۰۲۴ هستند اما انتظار می رود کل این راه ارتباطی تا سال ۲۰۱۸ تکمیل شود.

این بزرگراه مدرن از استان های آکتوبه، قیزیلردا، قزاقستان جنوبی، زمبیل و آلماتی عبور خواهد کرد. هدف تکمیل این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۲ است.

کل هزینه ایجاد این گذرگاه در خاک قزاقستان ۵٫۶ میلیارد دلار برآورد شده که چهار نهاد بین المللی در امر تامین مالی آن مشارکت دارند.

قزاقستان همچنین تاکنون ۱۸۰ میلیون دلار از بانک اروپایی بازسازی و توسعه، ۳۹۸ میلیون دلار از بانک توسعه اسلامی و ۷۰۰ میلیون دلار از بانک توسعه آسیایی برای اجرای این پروژه وام دریافت کرده است.

قزاقستان به دلیل اینکه بین اروپا و آسیا قرار گرفته و به دریا دسترسی ندارد، اهمیت زیادی برای افزایش ظرفیت حمل و نقل بین قاره ای خود قائل است.

براساس محاسبات اولیه وزارت حمل و نقل و ارتباطات، تاثیر احداث این جاده بر تولید ناخالص منطقه ای سالانه برابر با ۵۶۴ میلیون دلار خواهد بود، هرچند که این رشد جدا از ۲۳۰ میلیون دلار صرفه جویی در کاهش زمان ترانزیت است.

جاده ارتباطی اروپا – چین، همان مسیرهای کاروانی جاده ابریشم است که پیشتر ‘بزرگراه تجاری’ بودند که ازچین تا خاورمیانه و اروپا امتداد داشت و در ابتدای قرن چهاردهم شاهد بیشترین استفاده بود.

اغلب جاده های قزاقستان در زمان شوروی سابق احداث شده و پس از فروپاشی شوروی، بدلیل فقدان منابع مالی برای بازسازی این راهها، بیشتر جاده های ارتباطی در این کشور تخریب شده و مشکلات فراوانی در امر حمل و نقل جاده ای در قزاقستان برجای مانده است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸ ** ۱۵۷۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۱۷۹۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.