بانک مرکزی امسال نرخ مرجع دلار را تغییر نمی دهد

‘‌محمود بهمنی’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: بانک مرکزی در حوزه سکه نیز ادامه عرضه به صورت پیش فروش تا زمان شکست حباب قیمت در این بازار را پیگیری می کند.

** عملکرد رضایت بخش بانک ها با وجود تحریم

وی ادامه داد : سال گذشته با وجود تشدید تحریم های اقتصادی بانک مرکزی و سایر بانک بسیار فعال بودند و توانستند عملکرد خوبی را از خود نشان دهند ، به طوری که بر اساس آمارها تمام منابع مالی خود را در قالب تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان قرار دادند.

بهمنی ،منابع مالی بانک ها در سال ۸۹ را حدود سه هزار و ۱۸۸ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم در سال ۹۰ به ۳ هزار و ۸۶۶ هزار میلیارد ریال رسیده که اگر ذخایر قانونی را از آن کسر کنیم ، در سال ۹۰ این میزان بالغ بر ۳ هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال از مجموع ۶۱۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی بانک ها بوده که به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

به گفته بهمنی، این میزان رشد قابل توجه تسهیلات دهی بانک ها در سال ۹۰ را نشان می دهد ضمن آنکه در باره جذب منابع در مقابل رشد تسهیلات بانکی ، در سال ۸۹ حدود ۳ هزار و ۱۷۸ هزار میلیارد ریال منابع جذب شده که در سال ۹۰ این رقم به ۳ هزار و ۸۰۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

سخنگوی شورای پول واعتبار ادامه داد: بانک ها بیش از توان خود تسهیلات پرداخت کرده اند که همین امر سبب شده تا بانک ها برای تامین کسری بودجه خود اقدام به استقراض از بانک مرکزی کنند.

رییس کل بانک مرکزی، حرکت به سمت جذب بیشتر منابع مالی در سال جاری از برنامه های بانک ها اعلام کرد.

** اضافه برداشت بانک مرکزی غیرقانونی نیست

بهمنی گفت:اضافه برداشت بانک مرکزی نه تنها غیر قانونی نیست بلکه بر اساس مصوبه دولت انجام شده است .

وی افزود: بانک مرکزی با بررسی های دقیق و کارشناسانه درصورتی که بیش از حد تعیین شده از حساب ارزی بانک ها برداشت کرده باشد ، آن را باز می گرداند و درصورت کمی میزان برداشت از حساب بانک ها دوباره برداشت خواهد کرد.

اقتصام** ۹۱۴۱**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۹۰۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.