بانوی اول خدمتگزار اول

جام جم آنلاین: هر فردی که وارد دنیای سیاست می‌شود باید به آداب و رسوم دیپلماتیک پایبند باشد. شاید بیشترین آداب مربوط به فرد یا شخصی باشد که به عنوان رئیس‌جمهور کشوری انتخاب می‌شود.

این روزها نقش همسران روسای‌جمهور که از آنها به عنوان «بانوی نخست» یاد می‌شود، در دنیای دیپلماتیک پررنگ‌تر شده است. معمولا حضور آنها در کنار همسرانشان در سفرهای سیاسی به دیگر کشورها مرسوم شده است.

البته حضور آنها فقط محدود به این سفرها نمی‌شود و رسانه‌های خبری بر اظهارات و اقداماتشان که بیشتر جنبه اجتماعی دارد، تمرکز و توجه فراوانی دارند.

این روزها که خبر پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر دهان به‌دهان می‌چرخد، برخی نگاه‌ها معطوف به بانوی اول آینده این کشور است.

اسلامگرا بودن رییس ‌جمهور مصر باعث شده تا نگاه به بانوی اول نیز بیشتر از گذشته باشد. در این میان برخی روزنامه‌ها و رسانه‌های مصری گفت‌وگوهایی با همسر مرسی انجام داده‌اند.

نجلاء محمود، همسر مرسی در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های مصری عنوان کرد: دوست ندارم که به من لقب بانوی اول مصر را بدهند، چرا که اسلام به ما آموخته است رییس‌جمهور خدمتگزار ملت است و این به آن معناست که همسر وی نیز باید خود جزو خدمتگزاران به مردم باشد.

وی افزود: هر عنوانی که برای ما انتخاب شده، باید هر چه زودتر از زندگی سیاسی و اجتماعی حذف‌شود.

نجلاء همچنین در گفت‌وگو با یک روزنامه مصری دیگر ابراز امیدواری کرده که مجبور نشود در کاخ ریاست‌جمهوری زندگی کند و ملکه آن کاخ باشد.

وی گفت: تلاش دارد منزل بزرگ‌تری را در قاهره خریداری کند، زیرا با توجه به تحولاتی که در خانواده صورت گرفته، منزل فعلی با وجود یک خانواده پنج نفره برای پذیرایی از مهمانان که شمار آنها در حال افزایش است، کافی نیست.

نجلاء محمود دختر دایی مرسی و متولد ۱۹۶۲ در قاهره است. وی در ۱۹۷۹ با مرسی که دانشجوی رشته مهندسی بود، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج چهار پسر و یک دختر است.

وی در زمان اقامت مرسی در آمریکا، به آموزش زنان آمریکایی تازه مسلمان شده می‌پرداخت. نجلاء بعدها به اخوان‌المسلمین پیوست و به تلاش در عرصه‌های خیریه و بویژه در زمینه آموزش پرداخت.

حسین خلیلی – گروه بین‌الملل


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.