بانوی ایرانی، سخنگوی رئیس جمهور آلمان شد/دوئل «حوزه» و «ارشاد» بر سر سینما

روزنامه کیهان:

گر می خواستید جا بزنید چرا ما را در به در کردید؟!

ارگان حلقه لندن از اصلاح طلبان به خاطر اینکه به هر قیمتی حاضرند به عرصه سیاست بازگردند، انتقاد کرد.

«جرس» در نوشته ای با امضای مستعار (بهار یکتا) یادآور شد: مشخص نیست معیار تقسیم بندی اصلاح طلبان به معتدل و رادیکال کدام است و چرا اصلاح طلبان خود را از جنبش سبز جدا می کنند؟ آیا التزام داشتن به اجرای بی تنازل قانون اساسی، رادیکالیسم است.

جرس با اشاره به دعوت دوباره برخی تحلیل گران برای پیوستن به اصلاح طلبان نوشت: همچنان شورای نگهبان بر انتخابات نظارت می کند. چه کسی با این وصف انتخابات را تضمین می کند؛ حاکمیتی که به خواسته های خاتمی بی اعتنایی کرد؟ شرکت او در انتخابات مجلس نهم چه دستاوردی داشت؟ آیا با تلاش برای مشروع جلوه دادن و شرکت کردن و اعتبار بخشیدن بیشتر به ساختار خواهیم توانست روند اصلاح و تغییر را در کشور تسریع کنیم که در زمان هشت ساله اصلاحات با دولت و مجلس اصلاح طلب نتوانسته بود، حتی مبانی تغییر را در «قانون انتخابات» بوجود آورد؟ اصلاح طلبانی که خود را معتدل می خوانند بهتر است توضیح دهند حضور آنان در عرصه سیاسی کشور تاکنون چه دستاوردی به همراه داشته است که اینک می خواهند با جداسازی از جبهه سبزها آن را تقویت کنند؟

رسانه تحت مدیریت محسن کدیور نوشت: اصلاح طلبان هشت سال مدیریت سیاسی کشور را به عهده داشته اند و اینک به جای توجیه حضور در انتخاباتی دوباره بهتر است به آسیب شناسی رفتارهای سیاسی خود طی سه سال گذشته بپردازند و به این سؤال پاسخ دهند که در برابر حبس ده ها فعال سیاسی و روزنامه نگار و حصر میرحسین موسوی و کروبی تاکنون چه اقداماتی انجام داده اند؟ جدای از چند بیانیه این اصلاح طلبانی که اینک معتدل شده اند و می خواهند در سپهر سیاسی کشور به هر قیمتی باقی بمانند، چه راهکاری برای خروج از بحران ارائه کرده اند؟

یادآور می شود اعتراض اصلی عناصر فراری به اصلاح طلبان داخل این است که شما به اسم تقلب با حاکمیت درگیر شدید و ما را هم تحریک به درگیری و دادن هزینه کردید. اما حالا که در به در و سرگردان خارج هستیم، شما زیر ادعای تقلب می زنید و با اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات، ثابت می کنید که ما خارج نشین ها دروغگو بودیم و تندروی کردیم.

توافق ژنو فقط طبل توخالی و حباب روی آب بود

نشست ژنو برای تصمیم گیری درباره بحران سوریه، فقط طبل توخالی بود.

در حالی که ژنو سوئیس هفته گذشته میزبان نشستی پر سر و صدا درباره بحران سوریه بود، یک روزنامه سوئیسی در گزارشی نوشت: این نشست و ادعای توافقی که در آن شد، بیش از یک طبل توخالی نبود چرا که نه از دولت سوریه، نه از برخی گروه های مخالف آن و نه از ایران که حامی قدرتمند سوریه محسوب می شود، کسی در این نشست شرکت نکرده بود.

روزنامه «برنر» می افزاید: شاید توافق ۵ صفحه ای منتشره در این نشست بر روی کاغذ خوب باشد اما جز حبابی روی آب نیست و حتی اپوزیسیون رژیم سوریه نیز در قبال نشست بسیار متشتت بودند. حتی شرکت کنندگانی نظیر دولت روسیه نیز متن توافق را به گونه متناقض با برداشت آمریکا تفسیر کردند. نشست ژنو نشانه اختلاف شدید جامعه بین المللی در قبال ماجرای سوریه است و این برخلاف اهداف اولیه برگزاری نشست بود.

همزمان با انتشار این تحلیل، روزنامه فرانسوی فیگارو از قول یک دیپلمات رژیم صهیونیستی نوشت: محافل اصلی قدرت در حاکمیت سوریه حول محور بشاراسد متحد هستند و سقوط حکومت این کشور در ماه های آینده منتفی است.

این روزنامه از قول یک دیپلمات اسرائیلی که به پاریس سفر کرده نوشت: سوریه با چالش اقتصادی دست و پنجه نرم می کند اما رژیم بشاراسد به مدد همراهی عراق و ایران، قدرت مقابله با چالش را دارد.

این روزنامه فرانسوی افزود: برخلاف گزارش های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر ترک خدمت عده ای از افسران در سوریه، موساد از وجود انسجام قوی در اطرافیان رئیس جمهوری فعلی این کشور خبر می دهد.

حق با کیهان است اما اصلاح طلبان نباید از تروریست ها و بهائیان جدا شوند (خبر ویژه)

سران گروهک های تروریستی ورشکسته از دیگر گروه های اپوزیسیون می خواهند همبستگی به وجود آمده در سال ۸۸ را که اکنون از هم پاشیده احیا کنند.

حسین باقرزاده از اعضای مرکزیت گروهک تروریستی منافقین که در سال های اخیر ادعا می کند از این سازمان جدا شده، در سایت «ایران امروز» نوشت: سال ۸۸ حتی کسانی که در انتخابات شرکت نکرده بودند، شعار رأی من کو می دادند. در آن تظاهرات، کمتر کسی از شناسنامه سیاسی دیگری می پرسید و اصلاح طلب مذهبی و تحولخواه [اسم مستعار جریان برانداز] سکولار از اینکه دوشادوش یکدیگر حرکت کنند ابایی داشتند. چه بسیار اصلاح طلبان که به زندان افتادند، سکولارهایی که به خاک و خون درغلتیدند و یا مجاهد و سلطنت طلب و براندازی که بر دار شدند و به تعبیری که کیهان شریعتمداری دوست دارد مرتباً تکرار کند، در این جنبش «دشمنان جمهوری اسلامی، از سلطنت طلبان تا تروریست های منافقین و مارکسیست های ضد دین و بهایی ها و گروهک های تندرو و ریگی» با اصلاح طلبان رانده شده از حکومت در یک صف قرار گرفته بودند.

وی می افزاید: بلندگوهای رژیم بر حضور نیروهای برانداز در جنبش سبز انگشت می گذاشتند تا اصلاح طلبانی را که هنوز دل در گرو حفظ نظام جمهوری اسلامی دارند از آن بترسانند. این تاکتیک تا حد زیادی موفق شد و بسیاری از رهبران اصلاح طلب را (به شمول محمد خاتمی) بر آن داشت که به تصریح و تلویح از نیروهای تحول خواه درون جنبش سبز تبری بجویند و وفاداری خود به نظام را به نمایش بگذارند.

همراه با بالا گرفتن بحث های نظری بین دو جریان، هم بستگی بی نظیری که در جریان جنبش سبز شکل گرفته بود به تدریج تضعیف شده است. اکنون تضادهای قدیمی بار دیگر رو شده است.

این عضو مرکزیت گروهک رجوی در پایان تصریح کرد که «اپوزیسیون داخل کشور تارومار شده و اپوزیسیون خارج کشور از ایفای وظیفه عاجز مانده است». باقرزاده خواستار تداوم همکاری اصلاح طلبان مذهبی با گروه های ضدانقلاب خارج کشور شد.

همزمان پایگاه اینترنتی روز آن لاین در تحلیلی به قلم آرش بهمنی از روزنامه نگاران زنجیره ای فراری، به مخالفت با تقسیم بندی «اصلاح طلب- برانداز» که مدتی است از سوی برخی اصلاح طلبان مطرح می شود، پرداخت و نوشت: اهمیتی ندارد که هدف ما را کدام شخص و گروه برآورده کند؛ میرحسین موسوی و مهدی کروبی یا رضا پهلوی و محسن سازگارا.

وی تأکید می کند: امروز دیگر نه موسوی و کروبی اصلاح طلب شناخته می شوند و نه عبدالله نوری. و کم نیستند نیروهایی که تلاش دارند هر روز مرزهای خود را با این افراد پررنگ تر و خود را به حاکمیت نزدیک تر کنند.

خاتمی ما را گرفتار کرد هاشمی هم که اصلا اصلاح طلب نیست

عضو فراکسیون اصلاحات در مجلس ششم، خاتمی را عامل گرفتاری های امروز اصلاح طلبان دانست و درباره هاشمی رفسنجانی تصریح کرد که وی اصلاح طلب نیست.

اکبر اعلمی در انتخابات مجلس نهم نامزد شده بود که صلاحیت وی برای چندمین بار رد شد. وی درباره ایده تشکیل اتاق فکر اصلاح طلبان و نقش خاتمی در چنین اتاق فکری گفت: اگر منظور شما این است که ساختار و رویکرد این اتاق فکر باید مبتنی بر شخص خاصی- مثلا آقای خاتمی- باشد من اعتقادی به آن ندارم. زیرا این همان رویکرد اصلاح طلبانه غالبی است که تاکنون باعث ناکامی اصلاح طلبان شده است. با همه احترامی که برای آقای خاتمی قائلم، باید بگویم ایشان سال ها وزیر ارشاد و رئیس جمهور بوده و در حوزه های کاری خودش نیز پیوسته محور بوده. حتی پس از دوران ریاست جمهوری اش نیز در بین جمعی از اصلاح طلبان محوریت داشته اند. اگر قرار بود اصلاحات با محوریت شخصیت و اندیشه ایشان موفق شود، ما امروز گرفتار این وضع نبودیم.

این عضو تیم مدیریتی روزنامه توقیف شده سلام درباره این پرسش که «آیا ورود هاشمی رفسنجانی به اتاق فکر اصلاحات، به سود اصلاح طلبان است؟»، گفت: آقای هاشمی شخصیت خوش فکری است و به عنوان یک عضو معمولی حضورش در اتاق فکر اصلاح طلبان می تواند مفید باشد. اما باید در نظر داشت که یک اصلاح طلب نیست و اگر بود با توجه به جایگاه و موقعیت های مهمی که در طول هشت سال ریاستش بر مجلس، ۸ سال ریاستش بر قوه مجریه و سال های متمادی تصدی امامت جمعه و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، می بایست در حوزه کاری خود اصلاحاتی را انجام می داد و گفتمان اصلاحات را ترویج می کرد؛ در حالی که یکی از دلایل پدید آمدن دوم خرداد ۷۶ و گفتمان اصلاح طلبی واکنش مردم به عملکرد و اشرافیگری های شخص هاشمی، سیاست های دولت کارگزاران و رفتارهای اطرافیان ایشان بود. در واقع آقای هاشمی پس از آنکه در آستانه حذف شدن قرار گرفت به صف منتقدین پیوست و اعتراضات وی از جنس اصلاح طلبی نیست. با این وصف باز تاکید می کنم که به نسبت موقعیت و نفوذی که آقای هاشمی دارد، حضورش در دوران بازنشستگی در اتاق فکر اصلاح طلبان می تواند به افزایش وزن اجتماعی این نهاد و جدی تلقی شدن آن در بین بعضی از اشخاص حقیقی و حقوقی کمک کند مشروط بر این که رفتارهای چند پهلوی گذشته خود را کنار بگذارد. وی اضافه کرد: اگر آقای هاشمی حتی از این پس هم به صورت شفاف مواضع اصلاح طلبانه ای اتخاذ کند و به صورت جدی درصدد تحقق آن برآید، در این صورت بخودی خود در صف اصلاح طلبان قرار خواهد گرفت. اما از قدیم گفته اند کسی را که تا دیروز نماز نمی خوانده[!] امروز نباید و نمی توان امام جماعتش کرد!

وی درباره عملکرد اصلاح طلبان از سال ۷۶ تا ۸۸ و اینکه چه استراتژی متفاوتی باید نوشت، گفت: اصلاح طلبان اصلا فاقد استراتژی بودند.

اظهارات این عضو تیم مدیریتی روزنامه سلام در حالی است که نامبرده و طیف متبوع وی به شهادت عملکرد پرتناقض ۳ دهه گذشته، اساسا قائل به اصول ثابتی نبوده اند که منطبق با آن بشود ادعا کرد طبق همان اصول و برای رسیدن به آنها در پی اصلاح گری و اصلاح طلبی بوده اند. به عنوان نمونه تخطئه آقای هاشمی و دولت سازندگی در حالی است که این جریان ابتدا- از موضع رقیب و نه منتقد- به تخطئه هاشمی و عملکرد دولت وی پرداختند، سپس با وی و کارگزاران در سال ۷۶ ائتلاف کامل برقرار کردند، در سال ۷۸ به تخریب شخصیت هاشمی پرداختند، پس از آن مجددا از او قدیس اصلاحات ساختند و بعدها برای چندمین بار اعلام کردند که هاشمی اصالتا عملگرا و پراگماتیست است و نه اصلاح طلب! بنابراین با انبوه این تناقضات چگونه می توان پذیرفت که مدعیان اصلاح طلبی، اصالتا اصلاح طلب هستند؟ تا سپس بتوان از آنها پذیرفت که دیگران اصلاح طلب هستند یا نه.

کمر آمریکا شکسته اما اپوزیسیون باید امیدوار باشه

همکار روزمزد سازمان جاسوسی سیا اصرار دارد با وجود شکست های کمرشکن سیاسی، نظامی و اقتصادی رژیم آمریکا، به توجیه کارنامه این رژیم بپردازد.

مجید محمدی با اشاره به اینکه «برخی عالمان علوم اجتماعی، سیاستمداران و روزنامه نگاران برای افول آمریکا دلایلی را ذکر می کنند»، در وبسایت بی بی سی نوشت: می گویند دو جنگ عراق و افغانستان نیروی نظامی ایالات متحده را رو به افول برده است. درست نیست. ایالات متحده قدرت اجرای عملیات نظامی در هر نقطه عالم را دارد. نیروهای نظامی این کشور در حدود سه چهارم کشورهای دنیا حضور دارند.

هزینه ای که صرف ارتش آمریکا می شود در هیچ کشور دیگری صورت نمی گیرد و از حیث آموزش نیروی انسانی و تجهیزات ارتش ایالات متحده رتبه اول را در دنیا دارد. در سال ۲۰۱۱، ایالات متحده با ۷۱۰ میلیارد دلار بیشترین میزان را به مخارج نظامی اختصاص داده است.

وی البته به دلایل کاملا روشن متعرض این نکته نشده که مسئله مورد تاکید تحلیل گران مدعی افول قدرت نظامی آمریکا، «حجم هزینه ای صرف ارتش آمریکا می شود» یا «میزان گستردگی نیروهای نظامی آمریکا در جهان» نیست بلکه شاخصا «شکست و افول قدرت آمریکا» می باشد که در افغانستان و عراق خود را نشان داد. به عنوان مثال جنگ افغانستان با ۱۱ سال قدمت، فاقد دورنمای روشن برای آمریکاست و تلفات آمریکا در دو سال میلادی اخیر در افغانستان جزو سالهای رکودشکن بوده است، همچنان که در عراق نیز دولت حاکم، به عنوان دوست و متحد ایران، اسباب آزار دولتمردان آمریکایی را فراهم کرده و بی آن که آمریکایی ها بتوانند معارضه موثری با این دولت بکنند.

همکار رادیو فردا و عضو متواری حلقه کیان که پیش از این به صراحت اعلام کرده از همکاری با سرویس های جاسوسی خارجی و دریافت پول از آنها استقبال می کند، در ادامه با بیان اینکه «اندازه اقتصاد آمریکا دو برابر اقتصاد چین است» مدعی رونق اقتصادی ایالات متحده شد. این در حالی است که در هیچ ارزیابی اقتصادی تخصصی، حجیم بودن اقتصاد یک کشور ملاک قدرت و رشد اقتصادی آن کشور ارزیابی نمی شود. ضمن اینکه دولت آمریکا با ۱۶ هزار میلیارد دلار بدهی، رکورددار بدهکارترین دولت دنیاست. طبیعتا این حجیم بودن!- به لحاظ بدهکاری- را نمی توان پای قدرت اقتصادی آمریکا نوشت مگر اینکه نویسنده اصطلاحا نوکر شاه باشد و نه بادمجان!

خاطر نشان می شود رژیم آمریکا طی یک دهه اخیر بیشترین ضربات استراتژیک را در خاورمیانه -عراق، لبنان، مصر و افغانستان- دریافت کرده است.

روزنامه تهران امروز:

تکذیب شایعه فوت آیت الله حسنی

آیت الله غلامرضا حسنی امام جمعه ارومیه روز گذشته برای بار دیگر خبر ساز شد. اما این بار موضوعی که او را به سطر اول خبرها کشاند. شایعه فوتش بود. عصر ایران گزارش داد که درباره فوت امام جمعه ارومیه اخبار ضد و نقیضی در شمال غرب کشور منتشر و شنیده شده است که حسنی بعد از مداوای ناموفق در تبریز؛ از دنیا رفته و مسئولان شهر به علت مقارن بودن این واقعه با نیمه شعبان، اعلام خبر را به بعد از این عید موکول کرده اند.

این در حالی است که یکی از اعضای خانواده او از سلامتی وی خبر میدهد. همچنین یکی از اعضای دفتر حسنی هم گفت: ایشان از بیمارستان محل معالجه خود در تبریز مرخص شده و اینک در منزل خود در ارومیه است اما به دلیل طی کردن دوران نقاهت به تلفن ها جواب نمی دهد. با این حال روز گذشته مدیران حوزه های علمیه و ستاد احیای زکات به عیادت وی رفته اند و همه این ها نشان می دهد که خبرهای مبتنی بر فوت وی نادرست است.

بانوی ایرانی، سخنگوی رئیس جمهور آلمان شد

طبق اخبار منتشر شده یک بانوی ایرانی که تابعیت آلمانی دارد به عنوان سخنگوی رئیس جمهور آلمان انتخاب شده است. فردوس فردوستان، خبرنگار ایرانی تبار آلمان، سخنگوی جدید یواخیم گاوک شد.

بنا به اعلام دفتر ریاست جمهوری آلمان، خانم فرودستان از اول سپتامبر کار خود را آغاز خواهد کرد. فردوس فرودستان فرزند یک مادر آلمانی و پدر ایرانی است. وی در سال ۱۹۶۰ در فرایبورگ آلمان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در سوئیس، ایران و آلمان در سال های گذشته به عنوان مجری با رادیو آلمان و شبکه تلویزیونی غرب آلمان همکاری داشته و دارای ستون ثابت در روزنامه معتبر فرانکفورتر روند شاو کار کرده است. وی در سال های گذشته به عنوان نویسنده ، مجری و خبرنگار در رادیو ، تلویزیون و روزنامه های مختلف آلمان فعالیت کرده است.

از فرودستان که دانش آموخته رشته علوم قضایی و سیاسی است تا کنون کتاب های زیادی در زمینه مهاجرت و همگرایی با جامعه میزبان ( انتگراسیون) منتشر شده و در رشته خبرنگاری شاگردانی از خانواده های مهاجران آلمانی را آموزش داده است.

پیش از این آقای آندرآس شولتسه ضمن تصدی مسئولیت ستاد ارتباطات کاخ ریاست جمهوری در مقام سخنگوی رئیس جمهور انجام وظیفه می کرد.

خواست جریان انحرافی تغییر وزیر کشور است

در حالی تغییر ناگهانی ۲نفر از استانداران باواکنش منفی بسیاری از چهره ها و مسئولین موجه شد که برخی معتقدند این تغییرات خواسته جریان انحرافی بود.

محمد دهقان از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفته است: ممکن است برخی افراد و مسئولین برای اینکه مسائل اصلی کشور را تحت شعاع قرار دهند، موضوعات دیگری را در کشور به عنوان اصل جلوه بدهند. لذا آنها در پی ایجاد تنش و اختلاف بین مسئولین کشور هستند ویکی از آن کارها این اتس که استانداران را تغییر بدهند تا اعتراض نمایندگان مجلس را برانگیزانند و مسئله کشور این باشد که چرا استانداران را عوض گردید.

این یکی از اهدافی است که جریان انحرافی دنبال می کند که موضوعات اصلی کشور تحت شعاع قرار داده شود مشکلات سیاسی جای مسائل اصلی که دغدغه مردم است را بگیرد ارتباط تغییر استانداران با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز که نماینده مردم چناران به آن اشاره کرد و گفت: هدف دیگر از تغییر استانداران این است که جریان انحرافی در سال آخر یکسری انگیزه های سیاسی و انتخاباتی هم دارد و برخی معتقدند که تغییر استانداران در راستای زمینه سازی برای انتخابات ریاست جمهوری اتفاق می افتد. وی معتقد است یکی از خواسته های جریان انحرافی تغییر شخص وزیر کشور است و تغییر استانداران ممکن است با این انگیزه نیز صورت گرفته باشد.

روزنامه ابتکار:

حاتمی‌کیا فیلمبرداری «چ» را در سکوت آغاز کرد

فیلم‌برداری «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در اورامان کرمانشاه آغاز شد.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «چ» که قرار است مقطعی از زندگی شهید چمران را روایت کند، توسط ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز شده‌است اما گروه ساخت این فیلم گویا قصد ندارند اخبار «چ» را با برنامه‌ریزی مناسب منتشر کنند و تهیه‌کننده فیلم تنها به این نکته بسنده می‌کند که «فعلا تنها خبرمان همان آغاز فیلمبرداری است که بر روی سایت اعلام شده است و در روز‌های آینده اخبار تکمیلی را منتشر می‌کنیم».

مهدی کریمی، تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در ابتدای آغاز انتخاب بازیگر گفته بود: اخبار فیلم به صورت مرتب در سایت رسمی فیلم منتشر خواهد شد. بنابراین این امید می‌رفت که «چ» به عنوان یک فیلم مهم و پرسروصدا مانند فیلم‌های خوب خارجی از روندی درست و منطقی در اطلاع رسانی برخوردار باشد اما تیم سازنده این فیلم، در مقاطع مختلف تنها به انتشار عکس‌ها یا فیلم‌ها، بدون انتشار هیچ خبری در سایت این فیلم بسنده کرده‌اند.

در جدیدترین اقدام، مخاطب با هنگام ورود به سایت فیلم سینمایی «چ» با یک پنجره روبرو می‌شوند که جمله «فیلم‌برداری آغاز شد» روی آن نقش بسته‌است و البته جست‌وجو برای یک خط خبر، یک عکس یا کوچکترین اطلاعی از این موضوع در سایت بی‌نتیجه می‌ماند و تنها دو کلمه «آغاز فیلمبرداری» در کنار سایت دیده می‌شود!

البته درماندگی مخاطب یا خبرنگاران که بر اساس علاقه به فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌‌کیا یا شخصیت شهید چمران پیگیر خبرهای فیلم سینمایی «چ» است، زمانی به اوج خود می‌رسد که اصلا لینکی برای «اخبار» در سایت پروژه دیده نمی‌شود!بازیگران فیلم «چ»، فریبرز عرب‌نیا در نقش شهید چمران، سعید راد در نقش سردار فلاحی، مریلا زارعی در نقش اصلی زن فیلم، بابک حمیدیان و…. هستند که دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران را روایت می‌کند.

پخش پشت صحنه «هزار دستان» علی حاتمی

پشت صحنه مجموعه «هزار دستان» در قالب برنامه «یک فیلم، یک تجربه» پخش می‌شود.

این مستند که در قالب «یک فیلم، یک تجربه» ساخته شده‌است با حضور در لوکیشن‌های ساخت اثر و صحبت با هنرمندانی که در آن به ایفای نقش پرداخته و یا در شکل‌گیری آن سهیم بوده اند سعی دارد تا گوشه‌هایی از خاطرات یک تلاش ماندگار را ثبت و دوباره یادآوری کند.

این مستند به کارگردانی علیرضا پوریوسف و تهیه‌کنندگی ناهید دل آگاه امروز(شنبه) ۱۷ تیرماه، ساعت ۱۷ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. مجموعه «یک فیلم، یک تجربه» با هدف بررسی ساخت مهم ترین آثار سینمایی ایران هر روز ساعت ۱۷ از شبکه مستند سیما به روی آنتن می‌رود.

رضا داودنژاد به تهران منتقل می‌شود

رضا داودنژاد ـ بازیگر سینما و تلویزیون ـ پس از گذشت دو ماه، از شیراز به تهران منتقل می‌شود.

علیرضا داودنژاد ـ کارگردان سینما ـ خبر داد: آخرین کمیسیون پزشکی رضا در شیراز انجام شد و دکترها اجازه دادند به تهران بیاید و قرار است یک ماه دیگر دوباره برای تشکیل کمیسیون پزشکی به شیراز برود.

رضا داودنژاد به دلیل پیوند کبد، ۱۳ اردیبهشت‌ماه ـ به شیراز منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت.علیرضا داودنژاد این روزها پس از بهبودی پسرش دوباره مشغول راف کات‌ «کلاس هنرپیشگی» جدیدترین ساخته‌ سینمایی‌اش است.

ورود «خوابم می‌آد» به باشگاه یک میلیاردی‌ها

با برپایی مراسمی، ورود فیلم «خوابم می‌آد» به باشگاه یک میلیاردی‌ها جشن گرفته شد و رضا عطاران هم کیک ورودش به سینمای کمدی نوین ایران را برید.

در این مراسم که در شب میلاد امام زمان (عج) در سینما «آفریقا» با حضور عوامل فیلم «خوابم می‌آد»، جمعی از سینماگران و مردم برگزار شد، منیژه حکمت که اجرای برنامه را برعهده داشت با تشکر از استقبال مردم گفت: این استقبال در شرایطی صورت گرفت که سینما رو به مرگ بود و مردم با حضورشان توانستند سینما را نجات دهند.رضا کیانیان نیز، در سخنانی با بیان اینکه امروز، روز تولد سینمایی رضا عطاران است، اظهار کرد: او اولین فیلم سینمایی‌اش را ساخته و با استقبال خیلی خوبی روبرو شده‌است.

اشکان خطیبی هم با بیان اینکه من پیش از این سینمای کمدی را به بعد و قبل از «ورود آقایان ممنوع» تقسیم می‌کردم، گفت: اما بعد از اینکه «خوابم می‌آد» را دیدم به نظرم انگار قبل از آن، اصلا سینمای طنز وجود نداشته‌است.مریلا زارعی یکی از بازیگران این فیلم اظهار کرد: در شرایط فعلی جامعه‌مان همین که هنرمندان سهمی از زندگی روزمره مردم دارند باعث خوشحالی است و این به ما روحیه می‌دهد تا کارمان را ادامه دهیم. ناصر گیتی‌جاه دیگر بازیگر این فیلم هم اظهار کرد: رضا عطاران با انتخاب من در واقع خواست این آخر عمری من را ماندگار کند و خوشحالم که در این فیلم بازی کردم.

دوئل «حوزه» و «ارشاد» بر سر سینما

حاشیه‌های اکران چند فیلم سینمایی و امتناع حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از اکران آنها در سینماهای تحت نظارت خود و انتقادات مکرر مسئولان سینمایی ارشاد و حوزه هنری در هفته گذشته نشان می‌دهد که هنوز این موضوع فروکش نکرده و فعلا حاشیه‌ها دست از سر سینمای ایران برنمی‌دارد.

در حالی که جواد شمقدری با توجه به حواشی اخیر اکران و چالش میان وزارت ارشاد و حوزه هنری گفته‌است: «تلاش می‌کنم باور کنم که این تحول (در مسئولان حوزه هنری) یک شبه اتفاق افتاده» و ریشه رفتار حوزه را در «رفتارهای سیاسی و مشاورت اعضای (تشکل) منحله خانه سینما که در حوزه هنری خانه کرده‌اند» دانسته بود، اما محسن مومنی ـ رئیس حوزه هنری ـ در پاسخی تلویحی به وی تاکید کرد که «محدودیت اکران برخی فیلم‌ها یک تصمیم ناگهانی و هیجانی نبوده» و تصمیم‌گیری را در این زمینه بر عهده شورای سیاستگذاری حوزه هنری دانسته بود.رئیس سازمان سینمایی کشور درباره مواضع حوزه هنری و حواشی اکران در جدیدترین اظهارنظرش، سازمان سینمایی وزارت ارشاد را به مادر واقعی کودکی تشبیه کرد که حاضر است در مقابل مادر دروغین، از سهم خود بگذرد تا مبادا این کودک از وسط دو نیمه شود.

شمقدری که در ادامه سخنانش «بقای سینمای ایران و حفظ آرامش در فضای اکران» را برای ارشاد بسیار مهم توصیف کرد، اهداف «بعضی» را ایجاد « بحران و نگرانی» دانست.او همچنین با انتقاد از عملکرد حوزه هنری در اکران نکردن برخی فیلم‌ها، برخی از اشتباهات شورای صنفی نمایش را پذیرفت اما در عین حال خاطرنشان کرد: وقتی نماینده حوزه هم عضو این شوراست نمی‌پذیرم که بخواهند خود را از اشتباهات مبرا کنند چون می‌توانستند در همان ابتدا اعتراض کنند یا مسئولان امر را نسبت به بعضی تصمیمات هوشیار سازند.

شمقدری همچنین در بخش دیگری از سخنانش، علاقه حوزه هنری برای اکران «گشت ارشاد» که توسط همان نهاد از روی پرده برداشته شد را یاد‌آور شد و تاکید کرد: هنگامی‌ که سینماهای حوزه به شدت در اکران فیلم‌های آنچنانی مشتاق بوده‌اند، نمی‌تواند قبول کند یک شبه دلسوز فرهنگ و انقلاب و ارزشها شده باشند.

اما محسن مومنی شریف ـ رئیس حوزه هنری ـ چند روز پس از اظهارات شمقدری، در نشستی با دانشجویان بر این نکته تاکید کرد که در محدودیت اکران برخی فیلم‌ها در سینماها، این تصمیم که حوزه هنری در اوایل سال اعلام کرد، یک تصمیم ناگهانی و هیجانی نبود بلکه این موضوع پیش از این به علت همان نگرانی که عرض شد، حدود یک سال پیش در شورای سیاستگذاری حوزه که بالاترین مرجع قانون گذاری در این نهاد است، تصویب شده بود.

وی در بیان دلیل اعلام نشدن تصمیم محدودیت اکران در همان مقطع یک سال قبل هم بیان کرد: قرار بود اعمال کنیم اما اعلام نکنیم. اما شرایط به گونه‌ای پیش آمد که ناچار به اعلام شدیم و الان از این اقدام خرسندیم.

رئیس حوزه هنری در ادامه سخنانش، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد در بخش سینما و همچنین محکوم کردن برخی اظهارنظرها درباره تنبیه حوزه هنری به مسئولان ارشاد و شورای صنفی نمایش یادآور شد که عزل و نصب رئیس حوزه هنری با معرفی رئیس سازمان تبلیغات و موافقت مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد. شورای سیاستگذاری حوزه هنری هم با معرفی و حکم دفتر مقام معظم رهبری منصوب می‌شوند و مصوبات آنان برای ما حکم قانون را دارد.

مومنی همچنین با اشاره به اینکه پس از جشنواره فجر سال ۸۹ نسبت به انحراف در جهت‌گیری تولید فیلم‌های سینمایی هشدار داده بود، بار دیگر از عملکرد وزارت ارشاد در بخش سینما انتقاد کرد و گفت: ما از دفاع همکارانمان در حوزه سینمایی ارشاد متعجبیم و گمان می‌کنم تنها علت مفروض برای این کار به علت این است که تصور می‌کنند با ورود دیگران اقتدارشان در حوزه مدیریتی خود، آسیب می‌پذیرد.

وی البته با این کنایه که «ایستادگی بر اشتباه، اشتباه است»، نظارت را حق ارشاد دانست اما در عین حال خاطرنشان کرد که «اگر آنان در این حوزه کوتاهی نمی‌کردند، پای دیگران مانند ائمه جمعه، مردم مسلمان و حتی حوزه هنری به حوزه مسئولیتی آنان باز نمی‌شد».

رئیس حوزه هنری، مصداق‌های محدودیت اکران فیلم‌ها در سینماهای این نهاد را تلویحا اعلام کرد و گفت: اشاعه بی بند وباری و معاشرت‌های نامشروع، ترویج خشونت‌های خونین، تقلید از فرهنگ بیگانه در پوشش، رفتار و…، واژگونه نشان دادن واقعیت کشور در گذشته و حال، ایجاد یاس در مخاطبان، ایجاد سرگرمی‌ها و لودگی‌های مهلک، سوق دادن به اسراف و… از شاخصه‌هایی است که فیلم‌های تولید شده باید فاقد آن‌ها باشند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.