بانکداری راستین، الگوی بانکداری اسلامی

۲۲م آذر ،

بینا- بانکداری راستین به عنوان مدلی از بانکداری متعالی اسلامی در بانک ملی ایران به صورت نمونه اجرایی شده است تا ضمن تبیین دقیق دستاوردهای بانکداری بدون ربا و اجرای قانون بانکداری اسلامی ، نواقص بانکداری کشور هم به خوبی بررسی و مشخص شود.
به گزارش بینا، بیژن بیدآبادی از کارشناسان در رادیو اقتصاد گفت: قانون بانکداری اسلامی اولین بار در ایران به صورت یکپارچه اجرایی شده است و باید کامل شود.
وی افزود: در شیوه بانکداری راستین، سپرده گذاران می دانند که منابع آنها در کدام پروژه ها سرمایه گذاری می گردد و هیچ انحرافی در تخصیص و هزینه سپرده ها ایجاد نمی شود.
بیدآبادی تاکید کرد: در هر پروژه ای هم بر هزینه این منابع نظارت می گردد و به همین خاطر متقاضیان این منابع کمتر از عرضه کنندگان آن است.
وی تاکید کرد : اجرای کامل بانکداری بدون ربا می تواند سبب افزایش تولید و شکوفایی اقتصادی و ساماندهی مسایل حوزه اقتصاد شود.
بید آبادی گفت : اجرای کامل بانکداری اسلامی و بدون ربا می تواند حتی کشورهای غربی را از بحران اقتصادی رهایی بخشد و سپرده گذاران را با شریک کردن در منافع ، به سود بیشتری برساند چون در مقابل این قبیل بحران ها ؛ کاملا بازدارنده است.
وی اظهار داشت : بانکداری اسلامی در ایران با مشکلاتی در اجرا مواجه است و به بازنگری در قوانین نیاز دارد که لایحه ای در این باره تهیه می گردد.
بید آبادی گفت : در ادبیات اقتصاد غرب ، بانک یک واسطه و بنگاه اقتصادی و از ابزارهای اساسی بازار پولی است ، وظیفه بانک ، تجمیع منابع خرد و جامع و اختصاص آن به فعالیت های سودآور است تا منافع جامعه و بنگاه اقتصادی یا همان بانک، تأمین شود. آنچه در حال حاضر در دنیا صورت می گیرد این است که بانکها به سبب دسترسی خاص به منابع پولی و مناسبات اقتصادی جهانی، به نحوی عمل می کنند که سپرده گذاران آنها راهی جز تحویل پول خود به شبکه بانکی ندارند در این فضا، بانکها نیز به استفاده های خاص خود اقدام می کنند.
وی تصریح کرد : در دین مبین اسلام از آنجا که ربا مربوط به بهره پول است، حرام است ، بنابراین لازم بود تا سازکار دیگری در حوزه بانکی پیش بینی شود و در حال حاضر تقریباً عمده کشورهای اسلامی دو نوع بانکداری اسلامی و بانکداری تجاری غربی را تجربه می کنند و تنها جمهوری اسلامی ایران است که از سیستم یکپارچه بانکداری بدون ربا بهره مند است و تلاش می کند به سمت بانکداری اسلامی به مفهوم واقعی آن حرکت کند.
در بانکداری اسلامی ، سپرده گذار نیز در منافع سرمایه گذاری شریک می گردد و سپرده گذار در انتهای دوره، به اندازه سهم خود از مشارکت و ارزش افزوده حاصل در سرمایه گذاری مذکور منتفع می گردد.
این اقتصاددان در باره این که چرا بانکداری بدون ربا به طور کامل در ایران اجرایی نشده است ،گفت : بانکداری بدون ربا ایده خوبی بوده که اجرایی کردن آن کار سختی است و برای اجرای موثر ، قانون محکمی می خواهد و قانون فعلی به بازنگری نیاز دارد.
بید آبادی افزود : در حال حاضر نرخ سود علی الحساب به سپرده گذاران اعلام می گردد و باید پس از ارزیابی و حسابرسی بانک، سود حاصل از درآمدها در اختیار سپرده گذاران قرار گیرد و سود علی الحساب پس از قطعیت میزان سود تکمیل شود که در عمل بعضاً شاهد هستیم این کار صورت نمی گیرد.
بیدآبادی اظهار داشت : بانکداری راستین پس از بررسی و تکمیل می تواند به عنوان الگویی متعالی و بین المللی در سطح جهان معرفی شود.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.