بانکها به بهانه برخورد قضائی در پرداخت تسهیلات به مردم تعلل نکنند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله صادق آملی لاریجانی سه شنبه شب در گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به اینکه برخورد قوه قضائیه در مورد برخی رفتارهای ضابطان قضایی که موجب خسارات مادی و معنوی به متهمان می شوند چگونه است گفت: در قانون اساسی ما آمده است که ضرری که به شخص وارد می شود اگر مقصر قاضی باشد باید خود قاضی جبران کند و اگر قصور باشد باید حکومت آن را جبران کند.

دادگاه انتظامی قضات سالم است

مجری برنامه از آملی لاریجانی سوال کرد که آیا دادگاه انتظامی قضات طرف قاضی را می گیرد یا مردم که رئیس قوه قضائیه پاسخ داد: اینچنین نیست که ما طرف قاضی را بگیریم زیرا قضات این دادگاه عادلانه قضاوت می کنند ولی مردم از بیرون فکر می کنند حقشان پایمال شده و رسیدگی به درستی انجام نشده است. من به عنوان مسئول دستگاه قضایی چنین انحرافاتی را در دادگاه انتظامی قضات نمی بینم. 

با قضات فاسد برخورد می کنیم

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا فساد در قوه قضائیه وجود دارد گفت: در اینگونه موارد گزارشاتی می شود و ما با آن برخورد می کنیم. ولی بدانید در دستگاههایی با این وسعت قضات شریفی داریم که با کمترین امکانات دارند خدمت می کنند. هر چند که برخی متخلفان به این قضات شریف ضربه می زنند ولی باید بگویم اینگونه تخلفات هم وجود دارد. البته برای برخورد با این روند برخوردهای جدی داشتیم و بسیاری از این افراد منفصل از خدمت و به جرائم آنها رسیدگی شده است. ولی برای حفظ حرمت دستگاه قضایی کمتراطلاع رسانی می کنیم. 

رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: ما قاضی داریم که ۶۰ سال سابقه کار داشته و هنوز در خانه ای ۷۰ متری زندگی می کند و این نشان از سلامت بسیاری از قضات دارند. 

عزم قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی جزم است

آیت الله آملی لاریجانی در مورد پرونده های مفاسد اقتصادی گفت: در جامعه ای که مردمی متدین و خوبی دارد شهروندان توقع دارند تا  مفاسد در بدنه دستگاههای اجرایی رخ ندهد. حضرت امام خمینی(ره) در فرمان هشت ماده ای خود در مورد برخورد با مفاسد تاکید کرده بود که اگر این توصیه ها جدی گرفته می شد این پرونده ها وجود نداشت. 

وی افزود: بنده متعهد می شوم که عزممان برای برخورد با این جرائم جزم است و کوتاه نمی آییم. به عنوان نمونه در پرونده فساد بزرگ بانکی بیشترین نیروی ما صرف بررسی و مطالعه مستندات شد. ده ها قاضی و کارشناس روی این مستندات مطالعه کردند. ما تلاش کردیم بدون غلطیدن در جهات سیاسی عدالت را رعایت کنیم. ولی باید عرض کنم که گاهی این رسیدگی ها با حاشیه هایی همراه بوده است. متاسفانه برخی با استفاده از رسانه های غربی کمک گرفتند تا این دادگاه را دچار حاشیه کنند ولی من می گویم دادگاه ما علنی است تا مردم کامل در جریان امور باشند هر چند علنی بودن دادگاه عوارض داشته چرا که برخی از متهمان اسامی افرادی را مطرح می کنند که شاید این افراد بیگناه باشند و آبروی آنها برود. 

روسای بانکها تسهیلات مردم را پرداخت کنند

وی اظهار داشت: در مورد دیگری متاسفانه گزارش شده برخورد قاطع دستگاه قضایی موجب عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانکها شده است که شاید به خاطر ترس یا تهدید باشد این در حالی است که ما تنها با تخلف برخورد می کنیم و هیچ وقت با پرداخت تسهیلات به افراد کاری نداریم چون پرداخت تسهیلات بانکی روال قانونی خود را طی می کند. وظیفه قوه قضائیه حمایت از تولید ملی و سرمایه گذاری است و باید در این خصوص همه دست به دست هم به تولید ملی کمک کنیم. از همین جا به همه روسای بانکها توصیه می کنم به وظیفه خودشان عمل کنند. 

با توسعه فنآوری اطلاعات اطاله دادرسی کاهش می یابد

رئیس دستگاه قضا در مورد مشکل اطاله دادرسی در دادگاهها گفت: اطاله دادرسی غیر از ایران در بسیاری از کشورها هم مطرح است ولی بر اساس گزارش سیستم مدیریت پرونده های قضایی میانگین رسیدگی به پرونده های قضایی در کشور ۱۲۰ روز است. البته پرونده هایی هم داریم که ۲ تا ۳ سال بررسی آنها طول می کشد زیرا نیاز به استعلام دارد و سایر اقدامات قانونی دارد. البته داریم تلاش می کنیم که همین پرونده ها سریعتر رسیدگی شود. هر چند اگر کمبود قضات برطرف شود مشکل تا بخشی برطرف خواهد شد. 

رئیس دستگاه قضا گفت: مرکز فنآوری اطلاعات قوه قضائیه طرحهای بسیار خوبی انجام داده که تردد مردم به دادگاهها کمتر و خدمات قضایی به صورت الکترونیکی ارائه شود. این پروژه ۲ سال در حال مطالعه بوده که برای نخستین بار به زودی ۴۰ دفتر خانه در تهران به صورت پایلوت خدمات قضایی ارائه می کنند که در مرحله اول ثبت شکوائیه و ابلاغ احکام و استعلامات است و اگر جواب داد این سیستم در سراسر کشور راه اندازی می شود. 

افزایش قاضی در شوراهای حل اختلاف

رئیس قوه قضائیه در مورد برخی احکام نامناسب شوراهای حل اختلاف و نحوه نظارت بر آرای این شورها گفت: تمامی آرا و عملکرد مورد ارزیبابی قرار می گیرد. البته بنای این شوراها صدور حکم نبوده و قرار بوده حل مساله باشد. البته در برخی امور باید قاضی حکم صادر کند که متاسفانه قاضی به اندازه کافی نداریم. 

آیت الله آملی لاریجانی اظهار داشت: هم اکنون در حال افزایش قضات در شوراهای حل اختلاف هستیم و در کنار آن تلاش می کنیم تا در قانون جدید شوراهای حل اختلاف از ظرفیتهای اجتماعی به نحو احسن استفاده کرده و با سیستم ریش سفیدی انجام کارها را انجام دهند. 

آیت الله آملی لاریجانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در اروپا افراد بعد از وکالت به قضاوت می رسند ولی در ایران از قضاوت به وکالت می رسند گفت: ما از میان افراد دانشگاهی و حوزوی جذب قاضی می کنیم ولی مشکل دستگاه قضایی این نیست.  ما لزومی نمی بینیم فرد حتما وکیل باشد تا قاضی شود چرا که می توان با دوره های تخصصی و نخبه گزنی این موارد را جبران کنیم.

پرونده عاملان ترور دانشمندان هسته ای به سرعت رسیدگی می شود. 

پرونده عاملان ترور دانشمندان هسته ای به سرعت رسیدگی می شود

رئیس قوه قضائیه در مورد رسیدگی به پرونده عاملان ترور دانشمندان هسته ای گفت: ما با نیروهای امنیتی همکاری خوبی داشتیم و بدانید در این پرونده رسیدگی به سرعت انجام می شود و هیچ مجالی برای این شرارتها نمی دهیم. 

حقوق بشر غرب دوگانه است

آیت الله آملی لاریجانی در موضوع حقوق بشر اظهار داشت: ما در بحث حقوق بشر مورد هجمه های نا جوانمردانه قرار گرفتیم که اختلافات مبنایی در این حوزه با غرب داریم. ایران که هر ساله انتخابات دارد اینگونه مورد هجمه است ولی کشورهای همسایه ما که اصلا انتخاباتی نداشته اند هیچ اعتراضی به آنها نیست و سازمانهای حقوق بشری سکوت کرده اند و همین موجب شده تا مردم بحرین اینگونه قیام کنند چرا که برخوردهای دوگانه غرب را دیده اند و به دنبال آزادی هستند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.