بانکی که هنوز متولی ندارد!

۱۵م آذر ،

بینا-  بیش از ۵ ماه از تشکیل بانک آینده می‌گذرد اما هنوز از اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و یکپارچه‌سازی اطلاعات حساب‌های آن خبری نیست.
نام بانک آینده با ادغام سه نهاد مالی از ابتدای تیر ماه مطرح شد. این بانک با ادغام موسسه صالحین، آتی و بانک تات تشکیل شد.
در همان زمان گفته می‌شد سبب این ادغام، اثبات تخلفات صورت گرفته در بعضی از این سه نهاد مالی بوده است. از آن زمان تاکنون بیش از ۵ ماه می‌گذرد اما شرایط اولیه فعالیت برای بانک آینده هنوز فراهم نشده است در حالی که معاون نظارتی بانک مرکزی ۱۳ مرداد امسال گفت: چند کمیته در حال فعالیت برای تجمیع حساب‌ها، منابع، دارایی‌ها و تعهدات سه موسسه مالی و اعتباری ادغام شده است. پس از اتمام کار هیئت موسس و کارشناسان در کمیته‌ها، شرایط برای فعالیت یک بانک تازه فراهم خواهد شد. اسامی چند نفر برای عضویت در هیئت مدیره برای تایید صلاحیت به بانک مرکزی ارائه شده است و تاکنون چندین مصاحبه و جلسه با این اشخاص داشته‌ایم.
درویشی اعلام کرد که تا یک ماه آینده اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل تعیین خواهند شد. از آن یک ماه بیش از چهار ماه قبل و نه اعضای هیئت مدیره تعیین شده و نه مدیر عامل.
به گزارش فارس، علی‌رغم گذشت چندین ماه از ادغام این بانک تات، موسسه صالیحن و آتی، فعالیت بانک آینده هنوز به صورت جزیره‌ای است به طوری که این سه موسسه هر کدام کار خود را انجام می‌دهند.
مصداق این مساله عدم تمرکز سیستم‌های اطلاعات مالی است. اگر فرد دارنده حساب در بانک تات به یکی از شعب بانک آینده که در قبل به موسسه صالحین تعلق داشته مراجعه کند، امکان ارائه خدمات لازم توسط شعبه وجود ندارد. همچنین چک‌های بانکی مشتریان این بانک در سیستم تعریف نشده است حتی چک‌های رمز‌دار بین بانکی هم قابلیت نقد شوندگی ندارند و این سبب بلاتکلیفی بسیاری از مشتریان این بانک شده است.
در چند ماه اخیر نیز مشکلی بر مشکلات این بانک افزوده و آن عدم ارتباط خودپرداز‌های این بانک با شبکه شتاب است که به نظر می‌رسد سبب این اتفاق نبود اطلاعات متمرکز در این بانک باشد.
نابسامانی دیگر در این بانک تبلیغات جداگانه‌ای است که توسط یکی از ارکان تشکیل دهنده این بانک صورت می‌گیرد.  به عنوان مثال در بیلبوردهای تبلیغاتی، بانک آینده (موسسه ……) درج می‌شود که نشان دهنده عدم هماهنگی و تفاهم در این بانک است.
به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این سه نهاد ادغام شده تمایلی به ادغام نداشته و ندارند و به همین سبب در این چند ماهه هیئت مدیره بانک و مدیرعامل مشخص نشده و سر و شکل بانک به خود نگرفته است.
شاید سرنوشت این بانک که با ادغام سه نهاد مالی تاسیس شده نمونه و شاهد مثالی مناسبی برای مسئولان بانک مرکزی از نتیجه ادغام‌های اجباری باشد. ادغامی که تاکنون در تاریخ بانکداری ایران و جهان سابقه نداشته است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.