بانک مرکزی، دارایی و بیمه‌ها هر کدام در حوزه دارو “ساز” جدایی می‌زنند

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : رئیس کمیسیون بررسی نحوه ارتقای امور خدمات دارویی داروسازان سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه بانک مرکزی، دارایی و بیمه‌ها هر کدام در حوزه دارو “ساز” جدایی می‌زنند،گفت: پیشنهاد ما برای حل دارو تخصیص سه ارز مرجع، مبادله ای و آزاد است.

 دکتر رهبر مژدهی‌آذر در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح صحبت‌های وزیر بهداشت دربارهٔ کمبودهای دارویی در حاشیه همایش روسای بیمارستان‌های آموزشی سراسر کشور اظهار داشت: به هر حال در کشور با توجه به شرایط کنونی ما دچار بعضی کمبودهای دارویی هستیم، مثلأ همین الان که بنده با شما صحبت می‌کنم نتوانستم برای یک بیمار داروی که در مورد بیماری اعصاب بکار می‌رود تهیه کنم و این مسئله در مورد داروهایی دیگر هم صدق می‌کند.

اعتراض‌های وزیر سابق بهداشت در حوزه دارو بی‌پاسخ ماند

وی افزود: البته ما منکر تلاش‌های وزارت بهداشت و مدیران آن برای حل معضل کمبود داروها در کشور نیستیم ولی باید قبول کنیم که کمبودهای دارویی وجود دارد به هر حال کشور ما نیز در حال حاضر دچار تحریم و مشکلات ارزی است و در زمان دکتر وحید دستجردی نیز وزیر سابق بهداشت در مورد عدم تخصیص ارز بسیار اعتراض داشت ولی در نهایت کسی پاسخگو نشد.

بانک مرکزی، دارایی و بیمه‌ها هر کدام در حوزه دارو “ساز” جدایی می‌زنند

دکتر مژدهی‌آذر با اشاره به اینکه دولت به سبب کاهش فروش نفت در زمینه نقدینگی دچار مشکل است و ما تمام این مسائل را آگاه هستیم، بیان داشت: ولی با وجود تمام این مشکلات، بیشترین مشکلی که در حوزه دارو بسیار معضل شده است این است که بانک مرکزی، دارایی و بیمه‌ها هر کدام در حوزه دارو “ساز” جدایی می‌زنند.

عضو هئیت مدیره انجمن داروسازان ایران ادامه داد: متاسفانه در قبل که بیمه‌ها کارایی لازم را نداشتند و امروز هم شاهد آن هستیم که هر روز که می‌گذرد این نقش  بیمه‌ها کاهش می‌یابد.

ارز مرجع برای بیماران خاص، ارز مبادله برای داروهای معمولی، ارز آزاد برای داروهای خارجی دارای تولید داخلی

دکتر مژدهی‌آذر در پاسخ به این پرسش که شما با تخصیص کدام از ارزهای مرجع یا مبادله ای برای دارو موافق میباشید، تصریح کرد: نظر ما بر این است که دولت برای داروهای بیماران خاص ارز مرجع تخصیص دهد و برای داروهای معمولی ارز مبادله در نظر بگیرد و برای داروهای خارجی که مشابه تولید داخل آن وجود دارد ارز آزاد لحاظ شود که هم بیماران از داروهای خارجی محروم نشوند و هم تولیدکنندگان داروهای ایرانی دچار ضرر و مشکل نشوند.

برطرف نشدن معضل دارو یعنی جان گرفتن قاچاقچیان دارو

وی بیان کرد: وقتی این چرخه تخصیص ارز و متعاقب آن تامین دارو در کشور به درستی صورت نپذیرد مسلمأ نقش قاچاقچیان دارو پر رنگ‌تر می‌شود ولی اگر دولت در تنظیم تخصیص ارزهای دارویی این ملاحظات را در نظر بگیرد نه تنها مشکل دارویی کشور حل خواهد شد بلکه دولت می‌تواند از مابه‌التفاوت فروش ارز مبادله ای برای دارو مبالغی را برای بیماران به عنوان یارانه دارویی در نظر بگیرد.

کیفیت داروهای ایرانی همانند داروهای خارجی

دکتر مژدهی‌آذر در پاسخ به این پرسش که این مسئله که در بین بیماران مطرح است و بیشتر هم پزشکان به آن دامن می‌زنند که داروهای خارجی بهتر از داروهای ایرانی است، خاطرنشان کرد: اینطور نیست، زیرا داروهای ایرانی هیچ مشکلی ندارند و به خوبی می‌تواند جایگزین داروهای خارجی باشد البته پزشکان نیز می‌توانند داروهای خارجی را تجویز کنند و بیماران نباید از داروهای خارجی محروم شوند ولی با این پیش شرط که اگر دارو مشابه خارجی در کشور تولید می‌شود باید این داروی خارجی با ارز آزاد تهیه شود.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.