بانک مرکزی؛ وام فقط برای تولیدی‌ها

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری بانک مرکزی در مصوبه‌ای، به منظور شفاف‌سازی و رفع ابهام از اعطای تسهیلات به شرکت‌های هلدینگ، مقررات تازهی را برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری وضع کرد.

به گزارش ممتاز، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور شفاف‌سازی و رفع ابهام درخصوص مقررات نحوه اعطای تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ، مقررات مربوط به تخصیص بهینه منابع به بخش‌‌های ضروری و حیاتی اقتصاد را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری در بیست و دومین جلسه سال‌ جاری خود به منظور شفاف‌سازی و رفع ابهام در اعطای تسهیلات به شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری و تخصیص بهینه منابع بانک‌ها به بخش‌‌های حیاتی اقتصاد و روان‌سازی اعطای تسهیلات بانکی، مقررات تازهی را برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری وضع کرد.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: اعطای تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی، صرفاً به منظور اجرای پروژه‌های تولیدی و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری که فعالیت اصلی آنها عملیات تولیدی و بازرگانی است (شرکت‌های سرمایه‌گذاری غیرمالی ) در چارچوب ضوابط و مقررات امکان‌پذیر است و از سوی دیگر اعطای تسهیلات به شرکت‌های هلدینگی که موضوع اصلی فعالیت آنها مدیریت شرکت‌ها می‌باشد، ممنوع است.

همچنین در این جلسه، بخشنامه‌های پیشین بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت اعطای هرگونه تسهیلات بانکی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی ( بخشنامه شماره نت/۳۲۶۴ مورخ ۲۴ مرداد ماه سال ۷۸) و عدم نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی و رأساً اقدام نمودن بانک‌ها درخصوص اعطای تسهیلات به شرکت‌های سرمایه‌گذاری به منظور اجرای پروژه‌های تولیدی خاص ( الف/۳۲۴۶ مورخ ۲۶ آبان سال ۸۳) منسوخ اعلام شد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.