بانک مرکزی اعلام کرد: سود ۷۵ درصدی خرید سکه طلا در سال ۹۰

علی پاکزاد: نوسان قیمت سکه بهار آزادی در سال گذشته بر موج تغییرات نرخ ارز سوار شد، رشد قیمت جهانی طلا نیز در برآیند قیمت ان موثر واقع شده و در نهایت می بینیم که طی سال ۹۰ قیمت هر سکه بهار آزادی تا مرز یک میلیون تومان هم رسید.

براساس جدید ترین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر سکه بهار آزادی در سال ۹۰ به طور متوسط به رقمی معادل ۵۶۷ هزار تومان رسیده است، سالی که با سکه ۳۰۰ هزار تومانی شروع شد با سکه ۷۷۴ هزار تومانی به پایان رسید.

به این ترتیب می توان گفت کسانی که در سال گذشته در بازار طلا و بر روی سکه بهار آزادی سرمایه گذاری کرده اند سودی معادل ۷۵ درصد را به دست آورده اند. البته چند روز پیش محمد محمد کشتی آرای اعلام کرده بود نرخ بازدهی طلا در سال ۹۰ معادل ۴۳ درصد بوده است، به این ترتیب می توان گفت کسانی که توانسته اند نقدینگی خود را به این بازار وارد کنند بین ۴۳ تا ۷۵ درصد سود کسب کرده اند.

هر چند این روش کسب شود از محل دارایی ها به نفع اقتصاد ملی نیست ولی در اقتصاد تورمی که با رکود مواجه شده و متاسفانه دولت نیز نتوانسته است راهی برای برون رفته از بحران فراهم سازد. همه مردم مجبورند برای حفظ ارزش دارایی های خود بجنگند، زمانیکه سود در تولید نیست و بازار واردات آنرا اشغال کرده و هجوم نقدینگی های نفتی هم تنور قیمت ها را داغ نگه می دارد، مردم به بازارهایی مانند طلا و سکه پناه می آورند.

براساس همین آمارها متوسط قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید در فروردین سال ۹۱ به رقمی معادل ۷۴۶ هزار تومان رسیده و در مقایسه با سال ۹۰ رشدی معادل ۸۳ درصد را نشان می دهد.

البته باید از مسئولین اقتصادی پرسید زمانی که بانک مرکزی با چند نرخی کردن قیمت سکه این بازار را داغ می کند، چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که مردم چنین سود آسانی را رها کنند و وارد چرخه های تولیدی و مولدی شوند که در بهترین حالت به سختی سودی معادل ۳۰ درصد برای ان متصور است؟

 

۲۲۲۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.