بانک مرکزی به فکر افزایش درآمد ارزی باشد

۵ م دیماه ،

بینا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ما در شرایطی هستیم که باید هر گونه تشویق برای افزایش درآمدهای ارزی غیر نفتی را در اولویت قرار داده و این موضوع را جا بیندازیم که نحوه مدیریت بانک مرکزی بر ارز غیر نفتی با ارز نفتی متفاوت است.
به گزارش بینا، محمد نهاوندیان، دربارهٔ بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر چهار روش برای فروش ارز صادراتی به فارس اظهار کرد: شرایط ویژه‌ای که در بازار ارز کشور بوجود آمده فراز و فرودهایی را ایجاد و سبب ناهماهنگی‌هایی در بعضی از تصمیمات در دستگاه‌های اقتصادی شده است.
وی ادامه داد: باید با یک تلاش مستمر برای هماهنگ سازی این تصمیمات در دستگا‌ه‌های اقتصادی کشور حرکت کنیم.
او با بیان این‌که در چند هفته قبل جلسات متعددی در کارگروه صادرات با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در وزارت صنعت، معدن و تجارت که قانونا عهده‌دار ومسوول سیاست‌های تجاری کشور است نشست‌هایی برگزار شده وتلاش می‌کنیم این ناهماهنگی‌ها را به حداقل رسانده و بعضی از خطاهای نزدیک بینانه در یک نگاه بلندنگر اصلاح شود.
رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در مورد ارز غیر نفتی رویکرد ما باید مدیریت تشویقی باشد. روح حاکم بر توافق‌نامه شش بندی نیز همین موضوع بوده و قطعا ما در آن رویکرد می توانستیم توفیق بیشتری کسب کنیم.
رییس اتاق ایران با بیان این‌که بخش‌نامه‌ اخیر نه تنها بر توفیقات اقتصادی ما نمی افزاید بلکه آن توفیقات را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: به همین جهت است که همه باید تلاش کنیم که در همه دستگاه‌های اقتصادی کشور با رویکردی که در کارگروه صادرات است حرکت کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: مصوبات کارگروه صادرات همان مصوبات هیات دولت تلقی می‌شود و باید این نکته را متذکر شد که توافق نامه شش بندی براساس مصوبات کارگروه اقتصادی شکل گرفته است.
بانک مرکزی اواسط آذرماه بخش‌نامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن مقرر شد درآمد‌های ارزی وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به نرخ مبادله‌ای در مرکز عرضه شوند و بانک‌ها نیز مکلف به خرید آن به نرخ مبادله‌ای شدند.
بر این اساس اعلام شد که خرید ارز صادر‌کنندگان به نرخ مبادله‌ای بلامانع بوده و ارائه‌ی اعلامیه خرید ارز در این خصوص جهت استفاده از جایزه و مشوق های صادراتی و معافیت‌های مالیاتی الزامی است.
به گفته سخنگوی مرکز مبادلات ارزی بر این اساس صادر‌کنندگان می‌توانند علاوه بر فروش ارز صادراتی در مرکز مبادلات ارزی کشور از ارز خود جهت واردات مطابق با گروه‌های کالایی استفاده کنند. هم‌چنین استفاده سایر وارد‌کنندگان از ارز صادر‌کننده بلامانع است. ضمن این‌که سپرده‌گذاری ارزی و پرداخت بدهی ارزی برای صادر‌کنندگان امکان‌پذیر است.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.