بانک ها ۱۱٫۴۳ درصد از بازار سهام را در اختیار خود گرفتند

۲۹م دیماه ،

بانک ها ۱۱٫۴۳ درصد از بازار سهام را در اختیار خود گرفتند | چاپ |
جمعه ۲۹ دی ساعت ۱۵:۲۸

بینا- ارزش بازار سرمایه کشور به ۱۷۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به ۶ ماه قبل بیش از ۴۳ درصد رشد یافته است.
به گزارش بینا، ارزش بازار سهام کشور در ۲۰ دی ماه امسال به ۱۷۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به ۶ ماه قبل، ۴۳٫۳۲ درصد رشد داشت.
آمارها نشان می دهد که شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی با در اختیار داشتن ۲۲٫۱۶ درصد بازار، همچنان صدرنشین جدول ارزش بازار می باشند. ارزش بازار شرکت های فعال در این گروه در ۲۰ دی ماه از ۳۷۸ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال گذشت که نسبت به ۶ ماه قبل ۸۸٫۴۸ درصد رشد داشته است.
بر اساس این گزارش، هم اکنون ۲۲ شرکت فعال در گروه فلزات اساسی دارای ۵۵ میلیارد و ۳۹۹ میلیون سهم می باشند. نام محصولات شیمیایی در رتبه دوم این رده بندی به ثبت رسیده است. این گروه با ۲۹ شرکت و ۱۹ میلیون و ۶۵ هزار سهم در بورس ۲۵۲ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است، این صنعت هم اکنون ۱۴٫۸۰ درصد بازار را در اختیار دارد. ارزش بازار گروه محصولات شیمیایی هم در قیاس با ۲۰ تیرماه ۸۱٫۷۰ درصد رشد داشته است.
رده سوم جدول به استخراج کانه های فلزی اختصاص دارد، این صنعت با ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم بالغ بر ۱۱٫۵۲ درصد ارزش بازار سهام را در اختیار دارد. ارزش بازار شرکت های این گروه در ۲۰ دی ماه به ۱۹۶هزار و ۴۹۶ میلیارد ریال رسید که نسبت به ۶ ماه قبل ۱۰۲ درصد رشد دارد.
شرکت های فعال در گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی در رده چهارم قرار دارد. این صنعت با ۱۰ شرکت و ۱۴۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون سهم، ۱۱٫۴۳ درصد از بازار سهام را در اختیار خود گرفتند. ارزش بازار این صنعت نسبت به ۶ ماه قبل ۶٫۳۸ درصد کاهش را تجربه کرده است.
همچنین شرکت های چند رشته ای صنعتی با چهار شرکت و ۳۶ میلیارد و ۴۲۰ میلیون سهم، ارزش بازاری بالغ بر ۱۶۶ هزار و ۵۵۴ میلیارد ریال دارد و ۹٫۷۶ درصد از کل بازار را در اختیار دارد.  ارزش بازار این صنعت در قیاس با ۲۰ تیرماه، ۵۷٫۷۸ درصد افزایش یافته است.
رتبه ششم جدول ارزش بازار به فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای تعلق دارد. این صنعت، هم اکنون ۶٫۶۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارد و با ۶ شرکت و ۲۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون سهم در بورس اوراق بهادار تهران فعال است. ارزش بازار این صنعت در ۲۰ دی ماه، از ۱۱۲ هزار و ۵۳۸ میلیارد ریال گذشت که در قیاس با ارزش بازار ۵۷ هزار و ۴۴۷ میلیارد ریالی در ۲۰ تیرماه، ۹۵٫۸۹ درصد رشد داشت.
در عین حال، مخابرات با قرار گرفتن در رده هفتم جدول، ۶٫۴۸ درصد ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده است. این شرکت با ۴۵ میلیارد و ۸۷۴ میلیون سهم دارای ارزش بازار ۱۱۰ هزار و ۵۱۰ میلیارد ریالی است، ارزش بازار این شرکت طی ۶ ماه قبل ۱٫۵۶ درصد افزایش یافته است.
بر این اساس، صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۳۱ شرکت، ۴۰ میلیارد و ۸۶۰ میلیون سهم و در اختیار داشتن ۲٫۵۱ درصد بازار سرمایه در مقام هشتم ایستاد. ارزش بازار این صنعت در ۲۰ دی ماه به ۴۲ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال رسید، ارزش بازار خودرویی ها در قیاس با ۲۰ تیرماه ۸٫۹۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.
سرمایه گذاری ها در رده نهم جدول ارزش بازار قرار گرفته اند، صنعت سرمایه گذاری با ۱۵ شرکت و ۳۰ میلیارد و ۲۴۹ میلیون سهم، هم اکنون، ۲٫۳۶ درصد بورس کشور را در اختیار خود دارد. ارزش بازار این گروه در ۲۰ دی ماه ۴۰ هزار و ۳۳۴ میلیارد ریال بود که در قیاس با ۶ ماه قبل، ۴۷٫۰۷ درصد رشد داشته است.
صنعت سیمان، آهک و گچ با ۲٫۲۴ درصد ارزش بازار در رتبه دهم قرار دارد، ارزش بازار این گروه در ۲۰ دی ماه به بیش از ۳۸ هزار و ۱۹۳ میلیارد ریال رسید که در قیاس با ۲۰ تیرماه، ۱۳٫۸۳ درصد افزایش را نشان می دهد.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.